I et brev advarer overlæge Sundhedsstyrelsen om, at nyt it-system er skyld i, at patienter får forkert medicin

Overlæge på Herlev Hospital advarede Sundhedsstyrelsen om, at det nye, udskældte it-system Sundhedsplatformen resulterer i fejlbehandlinger. Styrelsen for Patientsikkerhed er nu gået ind i sagen.

Har du eller en af dine pårørende mærket konsekvenserne af det nye it-system på Herlev og Gentofte Hospital? Så skriv til journalisterne Uffe Jørgensen Odde (ufjo@bt. dk) eller Thomas Nørmark Krog (tnk@bt.dk)

Styrelsen for Patientsikkerhed har bedt om en redegørelse fra Region Hovedstaden, der driver Herlev og Gentofte Hospital, som lige nu er ramt af it-kaos som følge af indførelsen af den nye it-platform. Det sker, efter at overlæge, ph.d. og faglig ansvarlig på Gynækologisk-obstetrisk afdeling på Herlev Hospital, Helle V. Clausen, slog alarm i en mail 31. maj – ti dage efter at systemet blev indført – til direktør i Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm:

»Jeg er faglig ansvarlig, og det er et meget tungt ansvar i øjeblikket, hvor der sker mange fejl på vores patienter,« skrev Helle V. Clausen i mailen, som hun ikke ønsker at uddybe over for BT.

BT har de seneste dage afdækket, hvordan indførelsen af det milliarddyre it-system Sundhedsplatformen har skabt kaos på afdelingerne på Herlev og Gentofte Hospital. Systemet skulle ellers give sundhedspersonale, patienter og pårørende bedre overblik og højere sikkerhed, men overlæger som Helle V. Clausen oplever det stik modsatte.

Konkret nævner overlægen, at medicinpakker slet ikke er tilgængelige, og i en weekend oplevede hun, at en patients behandling med blodfortyndende medicin gik galt, så patienten fik dobbelt dosering og nu har større blodansamlinger.

I mailen advarer hun direktøren i Sundhedsstyrelsen om, at der fra hospitals-ledelsens side bliver tegnet et ‘rosenrødt billede’ af, hvordan indførelsen af Sundhedsplatformen har været, men ‘sandheden er en helt anden’. »Håber ikke, der kommer ’lig på bordet’, før der sker noget’« slutter hun sit opråb.

Otte dage til redegørelse

Mailen har ført til, at Sundhedsstyrelsen har bedt Styrelsen for Patientsikkerhed om at gå ind i sagen, bekræfter embedslæge og konstitueret sektionsleder i Styrelsen for Patientsikkerhed Bente Møller:

»Vi tager det naturligvis seriøst, når vi får en mail fra en overlæge, der advarer om, at der er risiko for patientsikkerheden. Det er forventeligt, at der er nogle udfordringer med indkøring af det nye it-system, men det er mulige alvorlige problemer med patientsikkerheden, overlægen beskriver i brevet, så det har vi reageret på ved 1. juni at give Region Hovedstaden otte dage til at redegøre for de nævnte problemer. Det er en noget kortere frist, end vi ofte giver,« siger hun.

Der er allerede flere overlæger, der nu har stået frem med konkrete bekymringer om, at patientsikkerheden er i fare. I BT har vi ligeledes skrevet om en kræftpatient, hvis henvisning er forsvundet. Hvad mener du om de forhold, der er kommet frem?

»Vi har kun fået den ene henvendelse fra en overlæge, men vi følger også med i pressen, og når vi modtager svaret fra Region Hovedstaden, vil vi vurdere, om vi vil gøre yderligere f.eks. i form af tilsyn ude på hospitalerne.«

Dyr sundhedsplatform

Det er Region Hovedstaden og Region Sjælland, der fra i år indfører Sundhedsplatformen, som har kostet 2,8 mia. kr., på regionernes hospitaler. Region Hovedstaden oplyser, at redegørelsen i dag bliver sendt til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Ledelsen i Region Hovedstaden og overlægerne på hospitalerne har været meget uenige om konsekvenserne af det nye it-system. Hvad vil I gøre for at sikre, at ledelsen ikke tegner et skønmaleri af forholdene i brevet til jer?

»Vi får redegørelsen i denne uge, og så vil vi vurdere, hvad vi skal gøre ud fra de muligheder, vi har. Hvis vi modtager henvendelser fra overlægerne eller fra andre medarbejdere eller ledelse, så vil vi selvfølgelig også se på dem,« siger Bente Møller.