Koncentrationen og de mest gængse ADHD-symptomer forbedres ikke ved at spille computerspil, men noget tyder på, at børnene kan blive bedre til at planlægge. Det viser et nyt dansk studie.

Børn med ADHD har svært ved at koncentrere sig. De kan være hyperaktive. De kan have dårlig hukommelse. De kan have svært ved at planlægge og organisere.

Medicin er ikke en løsning for alle, og derfor er mange forældre klar til at prøve alle mulige andre behandlingsformer for at mildne podernes symptomer. En af de måder er gennem computerspil, målrettet ADHD-børn.

Den metode har dog en tvivlsom effekt på langt de fleste ADHD-symptomer, viser et nyt ph.d.-projekt fra Psykiatrien i Region Syddanmark. Det skriver Videnskab.dk

»Mange af de her programmer holder ikke helt, hvad de lover, og det er vigtigt, at forældrene ved det, for det er et kæmpe marked,« siger Aida Bikic, som er ph.d. og psykolog ved Psykiatrien i Region Syddanmark, og som netop har skrevet ph.d. om ADHD-computerspillenes effekt.

Læs mere hos Videnskab.dk: ADHD: Er en gåtur i parken lige så effektiv som medicin?

Hendes resultater peger dog på, at spillene kan have en effekt for børn med bestemte typer af ADHD.

»Det er ikke noget, der kan hjælpe alle børn med ADHD. Der er nogle specifikke børn, der får hjælp af det, men ikke hele gruppen,« siger Aida Bikic til Videnskab.dk.

Da Aida Bikic valgte at gå i dybden med at undersøge, hvordan de specialdesignede spil virker, var det med en positiv forventning.

Behandlingstilbuddene for de mange børn og voksne med ADHD er nemlig begrænsede.

Læs mere hos Videnskab.dk: Opråb: Drop ADHD-medicin og kig på kosten

»Der er børn, der får medicin, og de kan godt blive hjulpet, men forskning viser, at på sigt aftager effekten for nogle, og der er fra begyndelsen 20-30 procent, der slet ikke reagerer på medicin. Det er vigtigt, at man også finder en supplerende behandling for disse børn,« forklarer Aida Bikic.

»Da vi ved, at hjernen hos børn med ADHD er anderledes end hos de jævnaldrende, prøver man via træning at danne nye forbindelser i hjernen. Derfor er det vigtigt at undersøge, om det her en mulighed for behandling, fordi vi netop ikke har mange behandlingsmuligheder at vælge imellem,« siger Aida Bikic.

Aida Bikic og hendes gruppe satte derfor 70 børn med ADHD til at spille computerspillet ACTIVATETM, som er et spil, rettet mod at træne ADHD-børnenes hjerner, så de får bedre arbejdshukommelse, selvkontrol, opmærksomhed og andre kognitive funktioner.

Læs mere hos Videnskab.dk: Forsker: Tab dig effektivt med simpel, matematisk slankekur

Imidlertid holdt spillet ikke, hvad det lovede, hvis man skal tro Aida Bikics resultater.

Børnenes koncentration, opmærksomhed og hukommelse havde ikke forbedret sig, da de efter 8 uger med 40 minutters gaming seks dage om ugen blev testet med forskellige kognitive tests og ved at spørge forældre og lærere, om de havde lagt mærke til en forskel i forhold til ADHD-symptomer.

Til gengæld kunne resultaterne tyde på, at ungernes planlægningsevner faktisk var blevet bedre af at spille spillet.

»Det, vi har fundet, er, at det ikke forbedrer koncentrationen eller andre ADHD-symptomer, men børnene bliver muligvis bedre til planlægning. Og det kunne vedligeholdes tre og seks måneder efter afsluttet træning,« siger Aida Bikic til Videnskab.dk.

Andre historier på Videnskab.dk

Hør en bavian bruge samme vokallyde som mennesker

Danskere i front i jagten på HIV-kur