Foto: Scanpix / Iris

Grøntsager er sunde, men vil du have mest mulig næring, skal du altså dampe dem, slår forskning fast.

Uanset om du elsker grøntsager eller anser dem som kaninfoder, er du sikkert interesseret i at få mest muligt sundhed ud af dem.

Men dit udbytte afhænger helt af tilberedningen, skriver Forskning.no ifølge Videnskab.dk.

Den har du måske hørt før. Men vidste du, at hvis du koger grøntsager som broccoli, blomkål og rosenkål, mister de hele 20 – 50 procent af deres vitaminer, mineraler og gavnlige plantestoffer? Og det samme gælder asparges, majs og spinat.

Læs mere på Videnskab.dk: Gør mikrobølgeovne maden mindre sund?

Stofferne forsvinder ud i kogevandet, som oftest hældes fra efter kogningen, og derfor ikke er til nogen nytte. Det er der dog råd for.

»Hvis du i stedet dampkoger dine grøntsager, reducerer du dette tab med 50 procent i forhold til kogningen i vand,« forklarer Grethe Irene Borge, der er seniorforsker ved Nofima i Ås, til Forskning.no.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvad er mareridt, og hvorfor får vi dem?

Generelt er kogning den tilberedning, der er hårdest for grøntsagerne, hvis man ser på tab af næringsstoffer. Wokstegning ved høje temperaturer og dampkogning er ifølge Grethe Irene Borge at foretrække, men bare rolig du kan stadig koge din kartoffel. De mister nemlig ikke nær så mange vitaminer som andre grøntsager, forklarer hun til forskning.no.

Og hvis du koger suppe, mister du ingen af mineralerne og vitaminerne, fordi kogevandet bliver spist.

Hendes studie grøntsager og tilberedningsformer er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Food Science and Technology.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Derfor ser vi romantiske komedier
Hvor kommer bananfluerne fra?
Parforhold er vores største ønske

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook