Forebyg kræft med kosten: Din vægt øger din kræft-risiko

En række studier har påvist en sammenhæng mellem kost og risiko for kræft.

En række studier peger på, at stegt eller grillet kød øger risikoen for tarmkræft, og spiser man meget kød fra okse, svin og lam, tyder meget på, at man har øget risiko for at udvikle kræft i tyktarmen.

Hvad det er i kødet, der øger risikoen for kræft, er der ikke helt klarhed over. Men det er sandsynligvis en kombination af kræftfremkaldende stoffer, der direkte findes i kødet (nitratforbindelser og jern), og kræftfremkaldende stoffer, der først bliver dannet i kødet, når det bliver stegt eller grillet ved høj varme.

Studier har også peget på, at røget og saltet kød, f.eks. bacon og visse pølser, indeholder særlig mange kræftfremkaldende stoffer.

Det er i dag også veldokumenteret, at overvægt øger risikoen for en lang række af kræftsygdomme. Det skyldes bl.a., at overvægt forstyrrer kroppens hormonbalance, og at vi spiser for meget i forhold til, hvor meget vi motionerer.

Overvægtige har ifølge en række studier en stærkt forøget risiko for at få kræft i spiserør, bugspytkirtel, bryst, livmoder, nyre, tyktarm og endetarm.

Man er overvægtig, når man har et BMI på mere end 25.

Halvér din risiko

Du kan selv næsten halvere din risiko for at få kræft, mener kosteksperten Umahro Cadogan

- Op mod havdelen af alle kræfttilfælde kan forebygges ved at spise masser af grønt og frugt, ved at vælge fuldkornsprodukter frem for raffinerede kulhydrater, ved at sørge for at få motion og undgå overvægt, droppe smøgerne og skære ned på alkoholen, undgå at blive solskoldet og prøve at undgå kemikalier og miljøgifte i dine omgivelser, siger han.

Læs også: