Et nyt digitalt apotek gør det nu muligt at få personlig rådgivning uden, at andre kommer til at smuglytte til din samtale med farmaceuterne.

Fremover kan det være slut med at sænke stemmen og tale i koder, når du får brug for medicin mod f.eks. ufrivillig vandladning eller anal kløe. Nu kan du nemlig få rådgivning over telefonen, via chat eller video fra farmaceuter under mere private rammer via det digitale apotek Apopro.

Det digitale apotek har eksisteret siden juni måned i år, og i løbet af den korte levetid, står det klart, at det især er tabubelagte lidelser, som danskerne kontakter apoteket for at tale og chatte om. Det kan ifølge farmaceut Anissa Aharaz, der er ansat ved onlineapoteket, skyldes, at det for mange er grænseoverskridende at tale om f.eks. anal kløe, svamp eller fnat på det traditionelle apotek:

»For nogle kan det være svært at komme ud med budskabet, fordi man er bekymret for, om andre lytter med. De vil helst ikke have, at andre eller naboen, der måske er på apoteket på samme tid, skal vide, at de har lus eller skal bruge en ble til ufrivillig vandladning. Så er det lettere at sidde derhjemme, hvor man føler sig tryg og kan chatte eller tale med farmaceuten,« siger Anissa Aharaz.

En undersøgelse fra 2011 foretaget af Forbrugerrådet Tænk viste, at 13 pct. af danskerne følte, at de fik krænket deres privatliv, når de handlede på apoteket, fordi andre kunder kunne følge med i deres samtale.

Siden da har apotekerne ellers gjort mere for at øge diskretionen, bl.a. med diskretionslinjer i gulvet samt tilbud om medicinsamtaler til patienter med kroniske sygdomme. Men ifølge Anissa Aharaz er det ofte ikke nok, hvis man vil undgå, at folk føler, de får krænket deres privatliv.

»På det traditionelle apotek oplevede jeg ofte, at behovsdækning tog længere tid, fordi kunderne talte i koder og ikke turde fortælle præcist, hvad de havde brug for. Det er et stort problem f.eks. i forbindelse med kvinders køb af menstruationskopper, der findes i to forskellige størrelser og kan være af forskellige materialer, som de køber og ikke kan bruge efterfølgende,« siger Anissa Aharaz.

Det nye digitale apotek vi formentlig gøre det lettere for kunderne at »komme direkte til sagen« og derved tale om de tabubelagte lidelser i forbindelse med et køb. Særligt mændene vil have gavn af initiativet, mener Svend Aage Madsen, der er forskningsleder på Rigshospitalet og formand for Forum for Mænds Sundhed:

»Det er en rigtig god ting at have sådan en mulighed, fordi flere mænd så vil få hjælp f.eks. i forbindelse med inkontinens, som kan være svært at tale om for især dem,« siger han.

Sammen med den personlige rådgivning følger udover den obligatoriske indlægsseddel også en skriftlig rådgivning om det produkt, man køber på online-apoteket. Derudover er det muligt at få en udskrift af den chat, man har haft med farmaceuten, så man kan huske, hvad der er blevet sagt i løbet af samtalen.

Online apoteket er lanceret i forbindelse med et ønske fra regeringen om større konkurrence på markedet. Det er denne ændring af apotekerloven, der nu har gjort det muligt at drive apoteket.