Slankepillen Alli mistænkes for farlige bivirkninger. Derfor råder eksperterne til en sund madkur. I BT PLUS guider vi dig

- Hvis man får kvalme og bliver gul i huden, skal man holde op med at tage dem. Der er indberettet en række tilfælde af leverbetændelse (hepatitis), og det har nu også ført til kravet om en ændring af indlægssedlerne i pilleæskerne. Producenten skal nu klart gøre forbrugeren opmærksom på, at der kan forekomme en alvorlig påvirkning af leveren. De skærpede krav har vi stillet efter en beslutning i registreringskomiteen under EUs lægemiddelagentur for nogle måneder siden, siger overlægen.

Er du bekendt med den nye meget kritiske undersøgelse af slankemidlet?

- Nej, jeg har endnu ikke haft lejlighed til at studere undersøgelsen nærmere. Men det vil jeg gøre nu, siger Doris Stenver.

Alvorlig sag

Professor Arne Astrup fra Institut for Human Ernæring og forfatter til bogen ’Verdens bedste kur’:

- Det er en alvorlig sag, når der bliver rejst mistanke om nye, alvorlige bivirkninger til et lægemiddel, som ellers generelt anses for at være sikkert. Ekstra alvorligt når det er i håndkøb. Det nye studie har fundet, at orlistat (Alli) i reagensglas-studier hæmmer et vigtigt enzym i kroppen, som man faktisk ikke vidste blev påvirket af Alli. De nye fund rejser en mistanke om, at Alli dermed kan have en række utilsigtede virkninger i kroppen hos brugere af Alli. Men det er kun en mistanke.

På den anden side skal man jo også afveje gevinster med ulemper ved brugen af Alli. Gevinsten ved brug af Alli er jo kun 1-2 kg over tre måneder, så det er jo meget begrænset, hvor meget man taber sig. Måske er det bedre at spise stenalderkost eller noget andet. Personligt ville jeg vælge en god madkur og så afvente, hvad Lægemiddelstyrelsen melder ud. 

Guider: Find den metode til vægttab, der passer bedst til dig