Cross er vinterens hit blandt cykelfolket. Du får pulsen op, og din teknik bliver skærpet.

Skovstien er svampet af mudder og nedfaldne blade. Underlaget er mudret, så dækkenes riflede mønster sprøjtemaler både rytter og cykel med smattede jordfarver.

Efter et skarpt venstresving kommer der igen fast skovbund under dækkene, og jeg kan sætte farten op, mens der kommer styr på puls og vejrtrækning.

Men det er kun en stakket frist. Efter en stejl skrænt, som jeg rutsjer ned ad med raspende skivebremser, venter en skrap bakke. Lårmusklerne brokker sig længe efter, at jeg har fået bakset mig selv og den tohjulede over den.

Log ind på BT PLUS og læs her, hvordan du nemt kommer i gang med cykelcross.

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel: Cykelcross er vinterens hit
  • Guide: Sådan kommer du nemt i gang
  • Tre gode råd fra Cross landstræneren
  • Fakta: Crosscyklens kendetegn

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Cross er vinterens hit blandt cykelfolket. Du får pulsen op, og din teknik bliver skærpet. Læs her, hvordan du nemt kommer i gang.

Skovstien er svampet af mudder og nedfaldne blade. Underlaget er mudret, så dækkenes riflede mønster sprøjtemaler både rytter og cykel med smattede jordfarver.

Efter et skarpt venstresving kommer der igen fast skovbund under dækkene, og jeg kan sætte farten op, mens der kommer styr på puls og vejrtrækning.

Men det er kun en stakket frist. Efter en stejl skrænt, som jeg rutsjer ned ad med raspende skivebremser, venter en skrap bakke. Lårmusklerne brokker sig længe efter, at jeg har fået bakset mig selv og den tohjulede over den.

Mudder og forhindringer

BT er taget i skoven for at prøve kræfter med cykelcross – den helt store vinterdille for det tohjulede motionsfolk.

»Det er en fantastisk måde at cykeltræne på i vintermånederne. Tiden flyver af sted, man får pulsen op, og samtidig bliver din cykelteknik bedre,« siger Jacob Lindsel, der er medejer af cykelbutikken Soigneur på Østerbro i København.

Han er selv en ivrig cross-cyklist og arrangerer både løb og gratis træningsevents i skovene omkring hovedstaden.

Cykelcross er kort fortalt en blanding mellem almindelig landevejscykling og mountainbiking. Det handler om at køre ‘cross country’ på særlige racercykler med kraftige dæk og bremser. Det foregår på stier, der ofte er mudrede og fyldt med blade. Typisk på en rundstrækning, der er et par kilometer lang. Ofte er der forhindringer i form af træstammer eller trapper, så man må slæbe cyklen på skulderen.

»Engang var det en sport for nørderne og de få. Nu er det helt anderledes. Alle kan være med, og det kan vi mærke i butikken,« siger Jacob Lindsel, der selv har dyrket sporten i mere end 15 år.

Han fortæller, at salget af cykler og udstyr i butikken er steget. Det samme er antallet af deltagere i Soigneur Cross Cuppen – en række søndagsløb hen over vinteren. På to år er antallet af deltagere fordoblet. Fra 120 i vinteren 2013 til 245 i år. Og tilmeldingerne strømmer fortsat ind.

BT's Mads Korsager Nielsen (tv), der selv er landevejscyklist, prøver for første gang kræfter med årets vinterhit på to hjul. Han var i kyndigt selskab med Jacob Lindsel, der er en erfaren crosscyklist og medejer af cykelbutikken Soigneur i København. Foto: Erik Refner
BT's Mads Korsager Nielsen (tv), der selv er landevejscyklist, prøver for første gang kræfter med årets vinterhit på to hjul. Han var i kyndigt selskab med Jacob Lindsel, der er en erfaren crosscyklist og medejer af cykelbutikken Soigneur i København. Foto: Erik Refner
Vis mere

Kæmpestor i USA

Det er ikke kun et københavner-fænomen. Billedet er det samme i hele landet, siger Danmarks Cykle Unions cross-landstræner.

»Sporten er kæmpestor i USA, og nu er denn på vej hertil. Det er al spændingen og underholdningen fra fem-seks timers cykelløb kogt ned til én time og på en rundstrækning, så rytterne kommer forbi igen og igen,« siger Kim Petersen.

Han kan varmt anbefale træningen til alle motionscyklister, der har lyst til at prøve kræfter med noget andet i løbet af vinteren.

»Cross-træningen er enormt effektiv og hård. Man skal hele tiden op i fart, bremse og op i fart igen. Desuden får man skærpet teknikken. Man bliver simpelthen bedre til at skære svingene og får en bedre fornemmelse for cyklen,« lyder det fra Kim Petersen.

Tilbage i Hareskoven nord for København fornemmer jeg en skygge bag mig. Det er Jacob Lindsel, der er ved at overhale avisens udsendte med en omgang på den lille rundstrækning. Det ser legende let ud, når han i fuld fart stryger hen over de mudrede skovstier.

Sjovt og anderledes

Anderledes besværligt er det for mig, der sidder på en cross-cykel for første gang.

Men til gengæld er det sjovt og helt anderledes i forhold til landevejens endeløse kilometer. Man keder sig aldrig.

Tiden flyver af sted, og pulsen banker op og ned. Bagefter er det tydeligt at mærke i benene, at jeg har været på hårdt arbejde i det relativt korte træningspas.

Sporten er nem at gå til, og selv om man ikke kan følge med de hurtigste, så bliver man ikke rigtigt ensom på de korte rundstrækninger. Eneste ulempe er rengøringen. Man ligner én, der har været til mudderbrydning. Det er også hård træning for vaskemaskinen.

SÅDAN KOMMER DU I GANG

Cykelcross kræver tre ting: En crosscykel, et par mountainbikesko og en hjelm. Mangler du et sted at køre eller et godt råd – så spørg i facebookgruppen ‘DCU cykelcross’.

Crosscyklen: Den har brede dæk, særlige bremser og en stor frihøjde, så den kan klare skovens forhindringer. Jo lettere cyklen er, des bedre er det. Men det behøver ikke at være lutter kulfiber. En cykel fås fra 9.000 kr.

Mountainbike-sko: Tag ikke fejl. Det er en beskidt sport. Det er ikke her, du har lyst til at bruge dine fine landevejssko. Desuden vil mudderet sabotere klamperne. Mountainbikesko er også bedre egnet til at løbe i.

Hjelm: Her kan din helt almindelige cykelhjelm fra landevejen sagtens bruges.

Nedad

Jacob Lindsel: »Hold på styrets nederste greb, når du skal køre ned. På den måde har du bedre fat i bremserne og kan styre bedre.«
Jacob Lindsel: »Hold på styrets nederste greb, når du skal køre ned. På den måde har du bedre fat i bremserne og kan styre bedre.«
Vis mere

Opad

Jacob Lindsel: »På de stejle opkørsler handler det om at fordele vægten, så baghjulet kan få fat, men uden at man bliver for tung bagtil.«
Jacob Lindsel: »På de stejle opkørsler handler det om at fordele vægten, så baghjulet kan få fat, men uden at man bliver for tung bagtil.«
Vis mere

Bær cyklen

Til cross-løb er der trapper eller forhindringer, hvor cyklen skal bæres over. Det er en god idé at træne, hvordan du bedst bærer din cykel samt hurtigt stiger af og på.
Til cross-løb er der trapper eller forhindringer, hvor cyklen skal bæres over. Det er en god idé at træne, hvordan du bedst bærer din cykel samt hurtigt stiger af og på.
Vis mere

CROSSCYKLENS KENDETEGN

Man sidder højt, og stellet er kort, så man kan dreje skarpt.
Man sidder højt, og stellet er kort, så man kan dreje skarpt.
Vis mere

Crosscyklens kendetegn Tykke dæk med mønster, så den står fast på selv det mest mudrede underlag.
Crosscyklens kendetegn Tykke dæk med mønster, så den står fast på selv det mest mudrede underlag.
Vis mere

Kraftige bremser. Her er det skivebremser, men mange har også de såkaldte cantilever-fælgbremser, kendt fra mountainbikes.
Kraftige bremser. Her er det skivebremser, men mange har også de såkaldte cantilever-fælgbremser, kendt fra mountainbikes.
Vis mere

Mere frihøjde under krankboksen, så den ikke støder mod rødder, sten og jord.
Mere frihøjde under krankboksen, så den ikke støder mod rødder, sten og jord.
Vis mere