Sådan får du den bedste behandling på sygehuset - lær af sundhedspersonalet. Her får du de kendte lægers bedste råd og tricks.
Du kender det måske fra mødet med det danske sundhedsvæsen. Uforståeligt lægesprog, nervøs ventetid og masser af forvirring.
Sådan er det ikke for dem, der selv arbejder der. Både læger og sygeplejersker ved præcis, hvordan man skal ’sno sig’ igennem systemet.
Derfor opnår de tit en bedre, hurtigere og mere effektiv behandling end almindelige patienter.
Det afslører den nye rapport ‘Vejen til en bedre behandling’ fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
I denne PLUS-pakke får du Peter Qvortrup Geisling og Jerk W. Langers personlige råd til, hvordan du får den bedste behandling - og du får rapportens anbefalinger til borgerne. Opret abonnement på BT PLUS og læs hele artikel-pakken. Og husk ... 1. måned er gratis.
Du kender det måske fra mødet med det danske sundhedsvæsen. Uforståeligt lægesprog, nervøs ventetid og masser af forvirring.
Sådan er det ikke for dem, der selv arbejder der. Både læger og sygeplejersker ved præcis, hvordan man skal ’sno sig’ igennem systemet.
Derfor opnår de tit en bedre, hurtigere og mere effektiv behandling end almindelige patienter.
Det afslører den nye rapport ‘Vejen til en bedre behandling’ fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
- Nogle af de ting, som sundhedspersonalet gør, kan den almindelige dansker bruge, og netop derfor lavede vi rapporten, siger Beth Lilja, direktør for Dansk Selskab for Patientsikkerhed (DSP).
Genveje i systemet
Selskabet har spurgt adskillige ansatte på fire danske hospitaler, der alle selv har været patienter eller pårørende til patienter, hvad de gjorde for at sikre sig en bedre behandling. Svarene viser, at der er genveje i systemet, som også den almindelige patient kan få gavn af. Også selv om de ikke har samme kendskab til systemet som de professionelle.
Det gælder bl.a. enkle tricks som at forberede spørgsmål hjemmefra samt at få en bestemt dato for næste undersøgelse, så der kommer fremdrift i behandlingen.
Undersøgelsen er kopieret fra et amerikansk sygehus, hvor direktøren hver måned spørger sine ansatte, hvilke barrierer de har oplevet som patient.
- Det adskiller sig ikke fra, hvis en hoteldirektør tog en overnatning på sit eget hotel. Så ville vedkommende opdage, hvis der mangler hårtørrer, buksepresser eller andet på værelserne, forklarer Beth Lilja.
Her på siden kan du læse, hvilke tricks lægerne så bruger, og hvilke genveje du selv kan bruge i dit møde med sundhedssystemet. To af landets mest kendte læger giver også deres fif. Meget af det handler blandt andet om at forberede spørgsmål til lægen hjemmefra, forlange at få en kontaktperson, man kan ringe til, samt at få oplyst, hvor og hvornår det næste skridt skal tages.
Spørgeguide
- Det kan godt være, at det ikke lige kommer automatisk. Men så ved man jo, at jeg lige skal spørge om opfølgning på blodprøver eller tillægsmedicin, og hvornår vi skal ses næste gang, siger en anonym ansat i sundhedsvæsenet i rapporten.
Undersøgelsen er fundamentet for kampagnen ‘Hej sundhedsvæsen’, der blev søsat i denne uge. DSP og TrygFonden står bag initiativet.
En del af kampagnen er spørgeguiden ‘Godt du spø’r, der giver inspiration til, hvilke spørgsmål man kan stille til en samtale på sygehuset eller hos lægen.
- Det er en samling af spørgsmål, som andre har haft glæde af. Blandt andet også nogle af de professionelles tricks, der sikrer fremdrift i forløbet ved f.eks. at spørge ‘hvornår kan jeg forvente en indkaldelse’, siger Beth Lilja.
Find spørgeguiden og læs mere om kampagnen på internettet. (http://hejsundhedsvaesen.dk/)