En sten er faldet fra Flemming Thue Jensens hjerte, efter han er stået frem med sin viden om mordbranden på Scandinavian Star. Han er overbevist om, at gerningsmændene skal findes blandt skibets besætning.

På trods af at det er 26 år siden, katastrofen skete, er Scandinavian Star-tragedien stadig som et åbent sår hos mange overlevende og pårørende til de omkomne. Og har til dels også været det for Flemming Thue Jensen, som sammen med en kollega var blandt de første, der kom om bord på færgen for at afdække fakta om branden.

En 26 år gammel rapport sår nu pludselig tvivl om den danske skibsundersøgers teori om, at besætningsmedlemmer på Scandinavian Star begik ­sabotage mod skibet - i går, søndag d. 6. marts 2016, bragte den norske avis VG den hidtil hemmeligholdte rapport, som modsiger Flemming Thue Jensens teori.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om den gamle rapport, som nu har set dagens lys - hvad går den egentlig ud på, og hvorfor køber den tidligere skibinspektør ikke dens forklaring om Scandinavian Star-mysteriet?

Det får du:

  • Artikel om Scandinavian Star: 'Sandheden skal frem, inden jeg går i graven'
  • Oversigt: Sagen kort - Scandinavian Star
  • Artikel om tvivl: 'Det er ubestridt sabotage'

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


En sten er faldet fra Flemming Thue Jensens hjerte, efter han er stået frem med sin viden om mordbranden på Scandinavian Star. Han er overbevist om, at gerningsmændene skal findes blandt skibets besætning.

»Det er Flemming Thue Jensen!«

Telefonen har netop ringet endnu en gang i den 73-årige pensionerede skibsinspektør og hans kone Grethes smukke murstensvilla i Kilden i bakkerne højt over Frederikshavn.

Endnu en person vil takke ham for hans bidrag til at få sandheden frem.

Telefonen har kimet en hel del, siden han for to uger siden stod frem og gav sin version af årsagen til den uhyggelige mordbrand om bord på færgen Scandinavian Star, som under sejlads fra Oslo til Frederikshavn natten til 7. april 1990 brød ud i lys lue på grund af ildspåsættelse. Det kostede 159 mennesker livet.

»Jeg er så glad og lettet over, at jeg har gjort det. Det har været et kæmpe pres, men det er det hele værd, for sandheden skal frem, inden jeg går i graven,« siger Flemming Thue Jensen.

På trods af at det er 26 år siden, katastrofen skete, er Scandinavian Star-tragedien stadig som et åbent sår hos mange overlevende og pårørende til de omkomne. Og har til dels også været det for Flemming Thue Jensen, som sammen med en kollega var blandt de første, der kom om bord på færgen for at afdække fakta om branden.

Søndag d. 13. marts holder Flemming Thue Jensen pressemøde i Oslo, hvor han fortæller om sin private efterforskning.
Søndag d. 13. marts holder Flemming Thue Jensen pressemøde i Oslo, hvor han fortæller om sin private efterforskning. Foto: CLAUS BJØRN LARSEN
Vis mere

De to skibsinspektører blev som fageksperter sendt til Lysekil i Sverige, hvortil Scandinavian Star blev bugseret, da der kun var materiel tilbage at redde. Deres eneste formål var at få så megen viden som muligt om de faktuelle forhold på færgen til brug for søforklaringen, som foregik ugen efter i Sø- og Handelsretten i København.

»Hvad jeg så i Lysekil – det var så forfærdeligt, og det forfølger mig stadig og vil altid gøre det. Vi kom om bord som nogle af de første efter brandfolkene, og vi måtte ikke røre noget, fordi norsk politi samtidig stod med en kæmpe opgave med 159 lig, der alle skulle fotograferes og dokumenteres til efterforskningen. Så vi var nødt til at skræve over dem for at komme rundt og udføre vores arbejde. Jeg vil ikke gå i detaljer med det, men jeg kan sige, at der var lig i både hel, halv og kvart udgave. Nogle var kun knogler, fordi der havde været så ekstremt varmt. Vi kom om bord søndag formiddag og arbejdede frem til tirsdag aften. Det var frygteligt, og jeg måtte ud at kaste op flere gange undervejs,« siger Flemming Thue Jensen, som har besluttet, at interviewet med BT er det sidste, han giver, før der eventuelt bliver afdækket mere om mordbranden, der netop nu bliver kulegravet af en uafhængig kommission på bestilling af det norske storting.

Gav oplysningerne tilbage i 1990

I dagene efter at den tidligere regionschef i Søfartsstyrelsen stod frem og fortalte om sin viden og konklusion på forløbet og baggrunden for det, blev han – både i avisartikler, på sociale medier og enkelte gange i telefon på hjemadressen – fra flere sider udsat for en hetz. Opfattelsen var, at han gennem de seneste 26 år har gået og gemt på en nagelfast viden, og at han for længst burde have fortalt, hvad han vidste.

»Der er en del, der har fået galt fat i det, og nogle har oven i købet sagt, at de vil slå mig ihjel. Det rører mig sådan set ikke, for jeg ved, hvordan tingene hænger sammen. Så når jeg har fået den slags opringninger, så siger jeg bare, at jeg ikke har noget at snakke med dem om og lægger røret på,« siger han nøgternt.

Tilbage i 1990 fortalte han to gange norske kriminalfolk, at de burde interessere sig for, at der var begået sabotage på et hydraulikrør, hvorfra – er det senere konkluderet – der blev tilført tonsvis af dieselolie til at nære branden, og at der ved to branddøre i bunden af skibet var kilet særlige klodser fast, som forhindrede dørene i at lukke. Begge dele krævede detailkendskab til færgen.

Men Flemming Thue Jensens henvendelser til politiet blev fejet til side. Og i efteråret 1990, da offentlighedens pres for at få sagen opklaret havde vokset sig enormt mod Oslo Politi, erklærede politiet sagen for opklaret og pegede på en dansk lastvognschauffør som gerningsmand. Seks år tidligere var han blevet dømt for brandstiftelse. Men da han var en af de 159 omkomne, kunne han ikke forsvare sig.

Senere er det kommet frem, at fire af de seks brande opstod mellem et halvt og et helt døgn efter lastvognschaufføren var død.

Norsk politi fastholder, at der er tale om følgebrande. Flemming Thue Jensen er sikker på, de blev påsat.

»For seks år siden påtog jeg mig den mission at fortælle sandheden. Jeg var også bevidst om, at jeg måtte gå solo, for jeg kunne ikke trænge igennem hos politiet. For fire år siden begyndte brikkerne så for alvor at falde på plads,« siger han.

Netværk af eksperter

I hundredvis af timer havde han på det tidspunkt siddet i kontoret i hjemmet med sin pc tændt og arbejdet sig gennem rækken af norske og svenske rapporter om sagen for at finde sandheden bag tragedien. Og lidt efter lidt – ved at kombinere sin egen unikke viden med øvrig viden fra bl.a. ’Stiftelsen’, en uafhængig norsk gruppe af eksperter, som heller ikke har troet på den officielle forklaring om, at det var den danske lastbilchauffør, der stod bag de påsatte brande – har der tegnet sig et billede af, hvad der skete om bord den skæbnesvangre nat.

»Efter at alle overlevende var evakueret til Stena Saga, blev det på et tidspunkt besluttet, at den tyske maskinmester, den danske chefelektriker og en filippinsk maskinist sammen med kaptajn Hugo Larsen skulle flyves tilbage på Scandinavian Star for at hjælpe brandfolkene pga. deres kendskab til skibets indretning. Havde norsk politi indkaldt mig og min kollega til samtale i 1990, ville de efter kort tid have stået med kun de tre førstnævnte som mistænkte i stedet for 482 personer, hvorfor sagen burde være fuldt og endeligt opklaret,« siger Flemming Thue Jensen, som i dag ikke vil lade sig afhøre af norsk politi, fordi dets efterforskningschef indgik i det oprindelige efterforsknings-team og derfor af kompetente personer i Norge anses for inhabil.

Og også fordi politiet ifølge ’Stiftelsen’s undersøgelse ansatte maskinmesteren som konsulent i efterforskningen.

»Han vildledte i stedet for at vejlede. Han fyldte dem med løgn,« mener Flemming Thue Jensen.

Følg pengene

I 2014 besluttede det norske storting at nedsætte en uafhængig kommission, der skal undersøge sagen igen. Bl.a. pengestrømmen i forbindelse med udbetaling af skibets forsikringssum.

I samme forbindelse erkendte Oslos nye politimester, at beviserne havde været mangelfulde mod den danske chauffør.

»Det betød, at der nu ikke længere var en brandstifter. Først nu var scenen åben, og jeg kunne træde frem med min viden uden at blive tiet ihjel,« siger Flemming Thue Jensen.

Få dage efter at kommissionen blev nedsat, døde den tyske maskinmester uden varsel i sit hjem i Florida. Officielt af hjertestop.

Skibet Scandinavian Star i brand
Skibet Scandinavian Star i brand Foto: Lennart Rehnman
Vis mere

--- OOO --- OOO --- OOO ---

'DET ER UBESTRIDT SABOTAGE'

Af: Karina Svensgaard

En 26 år gammel rapport sår nu pludselig tvivl om den danske skibsundersøgers teori om, at besætningsmedlemmer på Scandinavian Star begik ­sabotage mod skibet.

En uhyre central brik i mysteriet om branden på Scandinavian Star i 1990 er et ødelagt olierør. Hidtil har den pensionerede skibsinspektør Flemming Thue Jensen, som stod i spidsen for undersøgelsen af dødsbranden for Søfartsstyrelsen, anført, at røret blev vredet fra hinanden af besætningsmedlemmer som led i forsikringssvindel, men i går bragte den norske avis VG en hidtil hemmeligholdt rapport, som modsiger den teori .

Den lækkede rapport er udarbejdet af selskabet Röda Bolaget, som bjærgede Scandinavian Star i sin tid, og heri forklarer bjærgningsleder Per-Gunnar Lundin, at rørskaden skete enten før eller under branden. En mulighed er også, at bjærgningsfolk forårsagede skaden, da man havde problemer med at sænke dækket ved ankomsten til kajen i Lysekil i Sverige.

Men den forklaring køber Flemming Thue Jensen ikke:

»Jeg var om bord allerede om søndagen og så, hvordan røret var ødelagt. Röda Bolaget begyndte altså først at sænke dæk og bjærge biler om onsdagen. Derfor er mit vidneudsagn dødhamrende vigtigt, fordi jeg er i stand til at fastslå, at det var sabotage,« siger Flemming Thue Jensen.

Hvordan kan du være så sikker?
»Jeg har stået i lære på et værft og arbejdet ti år af mit liv som maskinmester og maskinchef. Jeg har selv monteret og skilt rør ad på den måde. Det er ubestridt sabotage.«

Hvorfor står der så noget andet i rapporten?
»Lundin (bjærgningschefen, red.), som har udtalt sig til den rapport, har efterfølgende bestridt, hvad der står i den. Han er blevet citeret for noget, han aldrig har sagt. Den rapport ændrer intet, men sagen er hjerteblod for dem i Norge, og så snart der dukker noget op, der ligner noget nyt, bliver det blæst op,« siger Flemming Thue Jensen.