Danske Netflix-abonnenter har fået langt færre film for pengene i 2016, end de gjorde i 2015. Det skriver Søndagsavisen.

Fra 1. januar til og med 4. april 2015 lagde tjenesten 340 filmtitler op på den danske version. Det antal er faldet med 28 procent til 244 film i samme periode af 2016.

»Det er en bevidst strategi, der siger lidt om, hvor mægtigt Netflix er blevet, når de har selvtillid til at skrue ned for mængden af indhold. De reducerer udgifterne til nogle af de store rettighedsaftaler og luger ud i det, man også kan få hos andre tjenester,« siger Claus Bülow Christensen, digital analytiker hos Zibra Digital Media Group, til Søndagsavisen.

Selvom gennemgangen også viser, at antallet af serier er mere end tredoblet fra 25 til 83 i samme periode, er der sket et samlet fald på godt 10 procent i det samlede antal titler, Netflix har udsendt i Danmark i årets første måneder.

Og det er ikke kun herhjemme, brugerne mærker en nedgang i indholdet. Den amerikanske hjemmeside Allflicks.net kunne for nylig fortælle, at Netflix’ samlede katalog i USA er skrumpet med 30 procent fra 8.103 titler i 2014 til 5.532 titler i 2016.

På trods af faldet i antal titler, hæver Netflix næste måned alle abonnenters månedlige pris med en 10’er.

»Jeg tror dog, at de danske forbrugere vil reagere med et skuldertræk og betale,« siger Claus Bülow Christensen.

I et skriftligt svar til Søndagsavisen forholder Netflix sig ikke til faldet i antal filmtitler, men understreger, at virksomheden vil fortsætte med at udvide »bredden og dybden« af titler.

Herefter retter Joris Evers, Netflix’ vicepræsident, fokus mod originalt indhold på tjenesten.

»I 2016 har vi planer om at lancere mere end 600 timers originalt indhold, som er en stigning i forhold til 450 timer i 2015,« skriver han.