Claus Robl begyndte først at cykle efter at have rundet de 40. Nu har den 48-årige far til tre gennemført verdens hårdeste cykelløb.

4.828 kilometer på cykel. Tværs gennem USA – fra Californien ved Stillehavskysten til Annapolis ved Atlanterhavskysten. Gennem 12 stater, gennem den brandvarme ørken og gennem enorme bjergkæder.

Race Across America er uden sammenligning verdens hårdeste cykelløb. I 12 døgn presser rytterne sig selv til det yderste, og det er ikke uden risiko. Løbet har ført til alvorlige ulykker og har kostet flere mennesker livet, men det afholdt ikke 48-årige Claus Robl fra at kaste sig ud i det ekstreme cykeleventyr.

I midten af juni drog han til USA og gennemførte som den tiende dansker nogensinde det hårde cykelløb. Han kom i mål, flere timer før tidsfristen udløb, og fik en placering som nummer 8 ud af 42. Men hverken placeringen eller tiden var vigtig for familiefaderen fra Hillerød.

»For mig gjaldt det ikke om at komme først i mål. Det gjaldt om at nyde turen og de smukke omgivelser, og jeg tog mig tid til at opleve alt det, der var mellem startlinjen og målstregen,« siger han.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs mere om Claus Robls fantastiske præstation og se hvordan du selv kommer igang, hvis du drømmer om Race Across Amerika.

Du får:

• Artikel: Claus Robl har gennemført verdens hårdeste cykelløb
  • Fakta: Race across america
  • Guide: Drømmer du om Race Across America?
  • Artikel: Ulykke ødelage livet for dansk ekstremcyklist

Den største udfordring

Det er ikke mere end et par uger siden, at Claus Robl vendte hjem til Danmark igen, men selv om han netop har tilbagelagt knap 5.000 km på cykel, sidder han atter i sadlen, da BT møder ham.

I fuldt cykeludstyr er han på vej hjem til Hillerød fra sit lederjob i København. En rute på omkring 30 km, som han efter eget udsagn har kørt ’millioner af gange’ – både i regn, slud og minusgrader.

Vis mere

»Jeg elsker at cykle. Dybest set er det jo dét, det hele handler om, og det er også derfor, jeg cykler videre, selvom løbet er overstået. Når jeg sidder på cyklen, kobler jeg af og slapper af på en helt speciel måde,« siger han.

Kærligheden til cykelsporten opstod først, efter at Claus Robl havde rundet de 40 og fik en diskusprolaps. Intet hjalp på smerten – indtil han en dag satte sig op på en cykel, og derefter var det svært at hive ham ned fra sadlen igen.

I sommeren 2014 gennemførte han verdens hårdeste endagscykelløb, Race Across The Alps, og derefter opstod idéen til at prøve kræfter med en endnu større udfordring.

»Jeg kunne jo sagtens have valgt en lidt mindre udfordring, men jeg tænkte: ’Hvorfor ikke vælge det hårdeste og mest respekterede cykelløb?’«

Og det gjorde han så. Den spinkle mand, der nærmer sig de 50 år, besluttede, at han ville være en af de få danskere, der kunne skrive Race Across America på oplevelses-cv’et.

Tvivl ved startlinjen

Claus Robl brugte halvandet år på at træne op til løbet. Størstedelen af træningen foregik til og fra arbejde, og derudover supplerede han med nogle lange weekendture og et par ugentlige timer som spinninginstruktør.

En del af forberedelsen bestod også i at få samlet et team. Claus Robl havde et hold på ti mennesker med til USA, heriblandt en teamchef, en kok, en læge og en fysioterapeut. Selvom han var velforberedt, ramte tvivlen ham dog ved startlinjen.

»5.000 kilometer. Det er altså virkelig langt, og jeg nåede at spørge mig selv: ’Kan det her overhovedet lade sig gøre?’.«

Tvivlen blev dog manet i jorden efter knap fire dage. Her ankom Claus Robl til et afgørende punkt på ruten, nemlig ’Time station 15’, hvor de cykelryttere, der cykler for langsomt, bliver registreret som udgåede af løbet. Claus Robl ankom til destinationen hele fem timer før tid.

Vis mere

»Der fik jeg sgu lidt tårer i øjnene. For første gang fik jeg bekræftet, at teamet og jeg havde det, der skulle til for at gennemføre, og så handlede det jo bare om at blive ved,« siger han og griner ad sin egen formulering.

»Nu siger jeg ’bare’. Det er selvfølgelig ikke nemt. Det var ekstremt hårdt, jeg fik siddesår, jeg fik alt for lidt søvn, og jeg var træt og udmattet. Men der er kun to muligheder: at fortsætte eller at give op – og den sidste mulighed fandtes ikke for mig.«

Familien som drivkraft

Så Claus Robl blev ved. De første døgn fik han cirka fire timers sammenhængende søvn. Til sidst måtte han på grund af tidsnød klare sig med et par korte powernaps.

Når han var allermest presset, forsøgte hans team at underholde ham med diverse quizzer gennem øresneglen, ligesom de opmuntrede ham ved at læse Facebook-beskeder og kommentarer fra alle dem, der fulgte med fra Danmark.

»Det betød rigtig meget, at folk derhjemme støttede mig. De regnede med mig, ligesom mit team gjorde, og så var der altså ingen anden mulighed end at trampe videre i pedalerne,« siger han og tilføjer, at især hans kone og hans børn var den drivkraft, der fik ham til at fortsætte.

»De sidste mange kilometer var det tanken om min kone, der holdt mig i gang. Jeg vidste, at hun stod og ventede ved målstregen, og for hver pedalomgang kom jeg lidt tættere på hende.«

Næste udfordring

Da Claus Robl endelig kom i mål, blev det fejret med en god middag, et par dages ferie og en masse afslapning. Derefter vendte han hjem for at bruge noget tid med sine savnede børn, for selvom cyklen er vigtig for ham, er familien vigtigere.

»Familien er min førsteprioritet, og cykling må aldrig gå ud over min familie. Det har jeg altid været meget bevidst om, og jeg synes, at jeg har været god til at finde tid til begge dele,« siger han.

»Men selvfølgelig har de sidste år været fyldt med dilemmaer og dårlig samvittighed. Uanset hvad jeg gjorde, syntes jeg, at jeg brugte for lidt tid med familien og for lidt tid på cyklen.«

Nu er det dog slut med den dårlige samvittighed. Claus Robl kan sætte flueben ved verdens hårdeste cykelløb, og der er intet nyt mål, som tvinger ham ud på cykelstien.

»Jeg har faktisk ikke noget nyt mål. Lige nu vil jeg bare gerne nyde det og være lidt stolt af mig selv. Oplevelsen står så stærkt, at jeg har svært ved at forestille mig, at der opstår et behov for at cykle så langt igen, men man skal aldrig sige aldrig,« siger han og tilføjer, at han under alle omstændigheder ikke kommer til at stille cyklen væk foreløbig.

»Jeg cyklede i går, jeg cykler i dag, og jeg tager sikkert også ud at cykle i morgen. Jeg har simpelthen ikke lyst til at lade være.«

Foto: Ida Guldbæk Arentsen
Vis mere

Ulykke ødelagde livet for dansk ekstremcyklist

Det gik gruelig galt under sidste års Race Across America. Den 40-årige ekstremcyklist Anders Tesgaard deltog for tredje gang, men nåede aldrig at krydse målstregen.

Det var en uopmærksom bilist, der ændrede Anders Tesgaards liv for altid. Den 24. juni 2015 blev den danske cykelrytter kørt ned bagfra, mens han var ved at cykle tværs gennem USA.

Han blev ramt med knap hundrede kilomenter i timen og blev i stor hast kørt på hospitalet. Her blev han lagt i kunstig koma, da hans hjerne havde taget alvorlig skade.

I dag – godt et år efter, at ulykken skete – er det tydeligt, at Anders Tesgaard aldrig får sit normale liv tilbage. Han befinder sig i en vegetativ tilstand, og venner har for nylig fortalt, at han hverken reagerer på tale eller berøring, og at fremtidsudsigterne er dystre.

Flere ulykker

Og den tragiske ulykke er ikke den eneste af sin slags. Sidste år blev amerikaneren Scott Ragsdale lammet i nakkemusklerne efter et styrt, mens østrigeren Gergard Gulewicz blev påkørt af en motorcykel. Løbet har desuden kostet to mennesker livet. Begge døde som følge af trafikulykker. Race Across America betegnes som det hårdeste cykelløb i verden, og hvert år udgår omkring halvdelen af rytterne på grund af udmattelser og skader.