Talsmanden for Grimhøj- moskeen i Aarhus tager afstand fra vold. Men han vil gerne have en islamisk stat, hvor sharia-loven er gældende

Høfligt og med et stort smil serverer han stærk sort kaffe i små papkrus for BTs medarbejdere, inden han bumper ned i stolen på sit kontor.

Oussama El-Saadi havde polio som barn og er dårligt gående, men svinger sig energisk frem på to krykker. Dem brugte han også, da han kom til Danmark som 22-årig i 1990, men han ville faktisk gerne arbejde, siger han. Det lykkedes imidlertid ikke, og han kom hurtigt på førtidspension.

Virkelyst skorter det dog ikke på. En række provokerende udtalelser fra Grimhøj om alt fra jødedrab til stening af utro kvinder har gjort den uanselige bygning til den mest omtalte moské i Danmark, som flere partier gerne vil have lukket.
Log ind på BT PLUS og læs hele det store interview med den kontroversielle talsmand for Grimhøj-moskeen ...


Høfligt og med et stort smil serverer han stærk sort kaffe i små papkrus for BTs medarbejdere, inden han bumper ned i stolen på sit kontor. Oussama El-Saadi havde polio som barn og er dårligt gående, men svinger sig energisk frem på to krykker. Dem brugte han også, da han kom til Danmark som 22-årig i 1990, men han ville faktisk gerne arbejde, siger han. Det lykkedes imidlertid ikke, og han kom hurtigt på førtidspension. Virkelyst skorter det dog ikke på. En række provokerende udtalelser fra Grimhøj om alt fra jødedrab til stening af utro kvinder har gjort den uanselige bygning til den mest omtalte moské i Danmark, som flere partier gerne vil have lukket.

Oussama El-Saadi er statsløs palæstinenser, har islamisk fuldskæg og går med traditionel muslimsk klædedragt: hue og kjortel. Men han taler godt dansk, er underfundig og har glimt i øjet. Han forstår også, hvordan journalister tænker og hvordan pressen fungerer, og han opfordrer mig jævnligt til at google oplysninger eller finde gamle artikler i artikeldatabasen Infomedia.dk, som almindelige mennesker normalt ikke har adgang til. Hvis ikke emnerne var så alvorlige, kunne han være en rigtig hyggeonkel.

Polio forhindrer Oussama i at komme ned på knæ, når han beder til Allah. Foto: Bo amstrup
Polio forhindrer Oussama i at komme ned på knæ, når han beder til Allah. Foto: Bo amstrup
Vis mere

Jeg lægger en båndoptager på bordet foran ham på skrivebordet ved siden af en lille, skinnende kopi af Al Aqsa-moskeen i Jerusalem. Det gør Oussama El-Saadi også. Vi optager begge samtalen. Stemningen er god, men tilliden er skrøbelig som en våbenhvile.

For nylig sagde han i BT, at han var »neutral« overfor Islamisk Stats forbrydelser som drab og voldtægt. Vi besøger ham i moskeen for at få klare svar på, hvad det egentlig er for et budskab, der prædikes fra Grimhøjvej 7 i Brabrand. Når han siger, at det var forkert at dræbe tegnerne på Charlie Hebdo, men at de alligevel betaler for deres fejl, rummer det lige præcis den dobbelthed, der er i hans udtalelser. Han mener både, at muslimer skal følge Koranens ord, og at de skal overholde vestlig lovgivning.

Hvis man ser bort fra hans holdninger, virker Oussama El Saadi nærmest som en hygeonkel. Foto: Bo Amstrup
Hvis man ser bort fra hans holdninger, virker Oussama El Saadi nærmest som en hygeonkel. Foto: Bo Amstrup
Vis mere

»Vi tager stærk afstand fra alle former for vold mod uskyldige civile, lige meget hvor det sker, og hvem der gør det. Vi accepterer heller ikke, at nogen dræber folk i islams navn eller demokratiets navn. Men når man snakker om drab og vold i Irak og Syrien, så siger jeg, at det er ti år siden, USA angreb Irak, fordi de mente, Saddam Hussein havde masseødelæggelsesvåben. Ti år efter siger de undskyld, det var en fejl. Det er derfor, jeg siger, jeg er neutral,« siger Oussama El-Saadi.

Islam var perfekt engang

Menigheden på ca. 200 personer i Grimhøj er såkaldte salafister, en muslimsk retning, der mener, at islam var perfekt og fuldkommen på Muhammeds og de næste to generationers tid, og at det er det forbillede, man skal stile imod. Salafister i Danmark omfatter også gruppen ’Kaldet til Islam’ fra København, hvor en af talsmændene, Adnan Avdic, er kendt for at sige »Til helvede med grundloven« på live tv, men det mener Oussama El-Saadi ikke.

»Jeg kender ham, og jeg har sagt til ham, at det er alt for hårdt, han snakker på den måde. Det er ikke en dårlig mening, han har, men det er ikke lykkedes ham at forklare det godt. Det med til helvede med grundloven, det dur ikke. Vores grundlov er Koranen, og Allah viser os den rigtige vej, fordi vi er muslimer. Men jeg kan ikke sige til helvede med din grundlov. Når vi bor i Danmark, overholder vi den grundlov, der gælder i Danmark. Det har vi pligt til.«

Man tænker, at I har to sæt regler, de danske og de muslimske?

»Vi tilbeder Gud og følger hans lov. Men en del af det er at følge danske regler og straffe. Og vi mener, at hvis vi ikke er ærlige, så taber vi i dette land,« siger Oussama El-Saadi.

Han viser os rundt i moskeen. Det er hurtigt overstået. Fra hans kontor går vi gennem nogle tomme beton-lokaler med byggerod. Det er lejet ud til et firma. Så er vi i moskeen. Et lokale, der mest minder om en garage, med et blåt væg til væg-tæppe, og et ur, der viser fem forskellige tidspunkter, tidspunkterne for dagens fem bønner, der forholder sig til solopgang og solnedgang.

Første bøn skal bedes kl. 6.13. Den sidste 18.47.

Et avanceret ud viser, hvornår det er tid til at bede.
Et avanceret ud viser, hvornår det er tid til at bede.
Vis mere

Der er en talerstol til imamen, men ellers ikke meget udsmykning. På væggene hænger kasser med bøger, alle med arabiske skrifttegn på ryggen. Der findes ingen litteratur på vestlige sprog. Oussama beder en af døgnets bønner. Han er nødt til at bruge en stol, fordi polioen forhindrer ham i at komme helt ned på knæ med panden mod gulvet, som traditionen foreskriver.

Vil du gerne have kalifatet udspredt på jorden?

»Ikke udspredt på jorden. Men jeg tror, der ideelt skal være en islamisk stat, muslimer kan leve i, uden at andre blander sig i det.«

Og i sådan en islamisk stat skal sharia-loven være lov?

»Selvfølgelig. Ellers giver det ikke mening. Og den stat har vi ikke på jorden nu.«

‘Sharia’, som betyder ‘Vejen til vandhullet (Allah, red.)’, er en religiøs lov, der omfatter alle livets forhold, både de åndelige og de praktiske. Den omfatter hvert minut i hverdagslivet med detaljerede regler for korrekt føde, påklædning, kropshygiejne, takt og tone: Hvordan man skal klæde sig, spise, hilse, sove, have seksuelt samkvem, gå på toilettet. Men den omfatter også henrettelse af bøsser, stening af utro mænd og kvinder, pisk for forkert påklædning, afhugning af hænder, forbud mod musik.

B.T.s Andreas Karker besÔøΩger talsmand Ousaama El-Saadi i GrimhÔøΩjmoskeen i Aarhus forstaden Brabrand. Til BT
B.T.s Andreas Karker besÔøΩger talsmand Ousaama El-Saadi i GrimhÔøΩjmoskeen i Aarhus forstaden Brabrand. Til BT
Vis mere

BTs Andreas Karker besøger talsmand Ousaama El-Saadi i Grimhøjmoskeen i Aarhus-forstaden Brabrand.
BTs Andreas Karker besøger talsmand Ousaama El-Saadi i Grimhøjmoskeen i Aarhus-forstaden Brabrand.
Vis mere

Stoler ikke på medierne

Men det kalifat, Islamisk Stat vil lave, kan du anerkende det?

»Lad mig sige det igen: Vi, alle muslimer er imod vold, terror og undertrykkelse. Det er forbudt i islam. Men vi bliver nødt til at forstå, at den konflikt, der er i Mellemøsten og særligt i Syrien, er meget kompleks. Jeg kan ikke bruge mediernes såkaldte sandhed. Medierne siger mange ting og er oftest ikke objektive. Så jeg kan ikke anerkende noget, jeg ikke kender nok til. Men et kalifat er højt på ønskelisten.«

Men du har også set, at IS putter tilfangetagne piloter ind i bure og brænder dem ihjel. Hvad synes du om det?

»Jeg siger, det er krig. Hvad synes du om alle dem, der bliver dræbt af droner?««

Er det, IS gør, så okay fordi det er krig?

»Jeg siger, det er krig, og det er det. Men jeg vil ikke sige, det er o.k. Det er derfor, jeg siger, jeg er neutral. Jeg kan ikke lide krig og drab og vold. Vi har to former for jihad (hellig krig, red.). Den første jihad er, at man forsvarer sit land mod fjender, også kristne og jøder, hvis de bor der. Den anden jihad er, hvis nogle muslimer bliver behandlet dårligt, så kan kalifatet give besked om, at man skal bekæmpe det her land f.eks. Men at sprede islam med vold, det er ikke islam.«

Men du har sagt, at du håber, IS vinder og at vi en dag har en islamisk stat i verden?

»Ja, der snakkede jeg mere generelt om en islamisk stat. Ligesom jøderne har deres egen stat Israel. Det drømmer jeg også om som muslim.«

I 2014 tog 110 personer til Syrien fra Danmark som Syrien-krigere. 22 af dem havde deres gang i Grimhøj-moskeen. Det synes Oussama El-Saadi ikke, man skal lægge så meget vægt på.

Sprængte sig selv i luften

»De har haft deres gang her, men de er ikke tilknyttet Grimhøj-moskeen. De har måske også haft deres gang i Bilka og Netto. Vi har ikke sendt dem, og vi har ikke opfordret dem til det, og vi har gode erfaringer med den såkaldte Aarhus-model.«

Aarhus-modellen, det Aarhusianske svar på kampen mod radikalisering, handler om at skabe tillid mellem myndighederne og de miljøer, hvor Syrien-krigerne ofte kommer fra, og bliver rost internationalt, men møder også kritik for at være for blødt.

Én Syrien-kriger var pæredanske Victor Kristensen, der efter en problematisk skolegang konverterede til islam og tog på koranskole i Kairo i 2012.

Han havde også berøring med Grimhøj-moskeen, og sammen med to andre medlemmer af Islamisk Stat sprængte han sig selv i luften med en selvmordsvest under et angreb på en militærbase 30 kilometer nord for Bagdad i Irak i november 2013. Han blev 21 år. Hans forfærdede forældre fik en mail om at deres søn var blevet martyr.

Men du har sagt, at Syrien-krigeren Victor Kristensen var en helt?

»Jeg kender ham ikke personligt. Men ja, hvis en ung mand dør for Allah ,og han tror på det og han gør det med den rigtige hensigt, så er han da en helt.«

Var Omar El Hussein, der angreb Krudttønden, også en helt?

»Jeg ved det ikke. Men jeg er klart imod den slags aktioner.

Hvad mener du om homoseksuelle?

»Homoseksuelle er mennesker, og de vælger disse ting, fordi de mener, det er bedst for dem. Vi er muslimer, og vi synes, det er en stor synd. Hvis en fra min menighed var homoseksuel, ville jeg sige til ham, at det er forkert, det han laver. Men en homoseksuel muslim kan stadig være muslim, så han må godt komme til bøn i moskeen og praktisere sin religion.«

Forskel på drenge og piger

Må en muslimsk pige gifte sig med en kristen dreng?

»Nej. En muslimsk dreng må godt gifte sig med en kristen pige – eller jødisk. Det er normalt. Men det skal være en kristen eller jøde. Det må ikke være men ateist. Forskellen på drenge og piger skyldes Koranen.«

Men det kan jo godt være at en muslimsk pige her i Brabrand ser en kristen dreng og synes, han er sød, og hun godt vil være kæreste med ham?

»Ja, det sker. Hendes familie tager en snak med drengen og forklarer ham, at det går ikke, familien kan ikke acceptere ham. Han skal være muslim. Vi har mange drenge her i moskeen, som er gift med danske piger.«

Begynder de så at gå med slør osv.?

»Ikke alle sammen. Nogle vælger, at de ikke vil have slør. De behøver ikke at konvertere.«

Flytter du hjem, hvis palæstinenserne får deres egen stat?

»Jeg kan ikke tage hjem, fordi zionister har fået lov til igennem de sidste 60 år at stjæle mit land. Men selvfølgelig, for mig ville det måske være fint, men mit problem er, at mine børn er danske, og de vil helst blive her.«

Et af børnene, en datter, fik et lille chok i sidste uge, da hun så BTs plakat, hvor der stod at hendes far var »neutral« over for Islamisk Stats drab og voldtægter. Oussama El-Saadi var irriteret over det, da det skete, men nu føler han, at det må være sådan.

»Jeg forstår godt, at nogle er sure på mig. Da BT udkommer, er min datter og hendes skolekammerater og lærere ude på en tur og de ser BT-plakaten. Så kommer nogle danskere, og siger: »I skal ikke kigge på ham der, han er en dårlig mand.«

Det er selvfølgelig trist for min datter. Men det er nødt til at være sådan, ellers føler jeg, at jeg snyder mit folk. Det kan godt være, de ikke kan acceptere det nu, men om et år eller to år vil de måske sige: Den mand havde ret. Hvorfor skal jeg snyde dig? Vi er muslimer. Vi har denne her religion. Hvis man ikke vil have os her, må man jo lave lovgivning om det. Men ti år efter JP-tegningerne siger de, vi skal respektere danske love og ytringsfrihed, og vi skal begrænse, hvad imamerne siger. Det gør ondt på os. Når vi siger til dig, det er dårligt, du tegner vores profet, du skal ikke gøre det på den måde, får vi at vide, vi er salafister og terrorister. Jeg er ikke imod ytringsfrihed, men det skal gælde for alle.«

Besøg af Bent Melchior

Men vil du egentlig have dialog og integration, eller synes du, vi skal passe hver sit?

»Jeg har taget imod tidligere overrabbiner Bent Melchior og forkvinde for Foreningen Brobyggerne Özlem Cekic her i moskeen, og vi skrev en fælles erklæring. Jeg er for dialog ,altid, men vi skal respektere, at vi kan have forskellige holdninger som muslimer,« siger Oussama El-Saadi.

I erklæringen stod bl.a.:

»Det er os magtpåliggende at slå fast en gang for alle, at enhver form for vold imod uskyldige ikke er legitimt, hverken i islams navn, på vegne af andre trosretninger eller i demokratiets navn.«

Hvordan synes du, muslimer bliver behandlet i Danmark generelt?

»Generelt set har vi det godt, men jeg føler, der er meget diskrimination fra regeringens side. Jeg tænker på Inger Støjberg, desværre. Jeg mener, det var bedre under Thornings regering. Inger Støjberg er ligesom Trump nu.«

Ville du synes, det var bedre, hvis der var islamiske regler i Danmark?

»Danmark er et kristent land. Men jeg er muslim, fordi jeg tror, islam er det bedste. Allah har skabt os, og han ved, hvad der er bedst for os. Jeg tror på, at Allahs regler er de bedste for alle folk. Derfor håber jeg naturligvis, at hele verden bliver muslimer. For vi synes, at det er vejen til Paradis. Jeg skal ikke tvinge dig til noget. Men der er en hadith (en autoriseret fortælling, red.) om muslimernes profet Muhammed, hvor han siger: Denne religion vil komme til ethvert hjem på hele jorden.«

Moske på Grimhøjvej i Brabrand i Aarhus, med skiltet : Den Muslimske Sammenslutning. Grimhøj moskeen.
Moske på Grimhøjvej i Brabrand i Aarhus, med skiltet : Den Muslimske Sammenslutning. Grimhøj moskeen.
Vis mere

BAG SLØRET i Grimhøj-moskeen

Den oprindelige moské på Grimhøjvej blev etableret i 1993 i en gammel industribygning på Grimhøjvej 15 i det vestlige Aarhus, blandt andet af Oussama Mohamad El-Saadi.

I 2008 brød Oussama El-Saadi ud fra moskeen i nr. 15 sammen med nogle andre medlemmer og stiftede »Fonden for den muslimske sammenslutning«, der driver moskeen på Grimhøjvej 7.

Der blev sat særligt fokus på Grimhøjsmoskeen i dokumentaren ’Moskeerne bag sløret’ på TV2 i marts 2016. I dokumentaren fortæller en imam fra Grimhøjmoskeen blandt andet, at kvinder, der dyrker sex udenfor ægteskabet, ifølge sharialovens regler skal stenes og piskes, ligesom TV 2 for første gang på kamera dokumenterer sharia-råd i Danmark.

Undervisningen foregår i et lokale i moskeen, hvor en gruppe kvinder og børn er samlet i en studiegruppe for at blive undervist om islams retssystem, sharia: »Hvis en ægteskabsbryder, enten mand eller kvinde, begår hor, så er deres blod halal, og de skal dræbes ved stening. Hvis hun er jomfru, så er straffen piskeslag,« forklarer imam Abu Bilal blandt andet på optagelserne, der er lavet med skjult kamera.

Makkah Kaaba Hajj Muslims
Makkah Kaaba Hajj Muslims
Vis mere

Hvad er sharia-lov?

Sharia er et arabisk ord, der betyder ’vej’. Det bliver også brugt om det system af juridiske regler og love, som udviklede sig i islamisk teologi i 700-900-tallet, og som nogle muslimer stadig mener, at man bør følge. Disse regler og love omfatter blandt andet dødsstraf for utroskab og håndsafhugning for tyveri, og de stiller ofte mænd og kvinder forskelligt i forhold til skilsmisse og arveregler.

Men for de fleste muslimer er sharia ikke (blot) lig med et straffesystem og et sæt regler for ægteskab, skilsmisse og arv. Det er i stedet et begreb, der omfatter alle de regler og anvisninger, en muslim bør følge i sit liv.

For dem handler sharia om etik og moral og om alle små og store ting i hverdagen – fra hvordan man beder til, hvordan man ønsker, at samfundet skal indrettes. Derfor ønsker nogle muslimer i Vesten også, at sharia kan passes ind i lovgivningen i vestlige lande, så de for eksempel kan følge traditionelle sharia-regler, når de skal giftes og skilles.

  1. Tro: Allah, hans engle, hans bøger, hans profeter, Dommedag og Guds dekreter
  2. Moraler: Give god rådgivning, ydmyghed, tålmodighed og så fremdeles
  3. Dyrkelse: De fem søjler, almisser, pilgrimsrejse til Mekka (billedet herunder), bøn, trosbekendelsen og faste(ramadan)
  4. Transaktioner: Samfundsøkonomi, forretningslov, børnepenge, sociallov, ægteskab, skilsmisse og disputer
  5. Straffelov: Fysisk afstraffelse, dødsstraf