Behøver det hele at være så surt? Det mente B.T.s. chefredaktør Leif Jensen ikke, så han indledte i 1983 en kampagne mod kværulanter og brokkehoveder.

»Jagten på brokkeren« hed en stor B.T. kampagne, som tidligere chefredaktør Leif Jensen var idemand til i 1983. Kampagnen var rettet mod landets kværulanter og brokkehoveder.

Altså de mennesker, der mener, at alt er noget møg og kritiserer alt og alle. Folk, der med deres evige brok ødelægger hverdagen for os andre.

Det var ikke nogen hemmelighed, at B.T. rettede skytset mod Ekstra Bladet, der dengang svælgede i sure opstød over alt, hvad der foregik i dagens Danmark.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om hvad denne kampagne gik ud på, og ikke mindst hvordan Ekstra Bladet tog imod den ...

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Behøver det hele at være så surt? Det mente B.T.s. chefredaktør Leif Jensen ikke, så han indledte i 1983 en kampagne mod kværulanter og brokkehoveder.

»Jagten på brokkeren« hed en stor B.T. kampagne, som tidligere chefredaktør Leif Jensen var idemand til i 1983. Kampagnen var rettet mod landets kværulanter og brokkehoveder.

Altså de mennesker, der mener, at alt er noget møg og kritiserer alt og alle. Folk, der med deres evige brok ødelægger hverdagen for os andre.

Det var ikke nogen hemmelighed, at B.T. rettede skytset mod Ekstra Bladet, der dengang svælgede i sure opstød over alt, hvad der foregik i dagens Danmark.

Skuespiller Buster Larsen i sin berømte sketch ’Lorteland’ fra DR-satireprogrammet ’Hov, Hov!’. Buster frygtede selv, at udtrykket ville skabe endnu flere brokkehoveder. Foto: Scanpix
Skuespiller Buster Larsen i sin berømte sketch ’Lorteland’ fra DR-satireprogrammet ’Hov, Hov!’. Buster frygtede selv, at udtrykket ville skabe endnu flere brokkehoveder. Foto: Scanpix
Vis mere

På B.T. så man den typiske Ekstra Bladet-læser som en bitter mand, der hver formiddag traskede ned i kiosken efter to grønne Tuborg, 20 Cecil og så Ekstra Bladet, som dag efter dag bekræftede ham i, at det hele var noget ’lort’. Kort sagt et rigtigt ’Lorteland’, som Buster Larsen kaldte det i DRs satireshow ’Hov, hov!’.

»Nu går jagten ind på brokkeren,« erklærede B.T. i store annoncer og udlovede champagne (med garanti ikke sur) til læsernes bedste forslag. Inden brokker-jagten gik i gang, gav B.T. læserne dette signalement af brokkeren:

Kun én vej: Mod det værre

»Alle kender ham. Den sure. Ham eller hende, der mener, at det kun kan gå én vej: Mod det værre. De belemrer i tide og utide omgivelserne med, at alt er noget skidt. De er stødt over, at Schlüter, Anker Jørgensen og Reagan aldrig tager dem med på råd. De er overbevist om, at politikerne er en flok dumrianer, der kun tænker på at gnave ben. Erhvervsfolk er selvfølgelig korrupte kynikere, der kun spekulerer i at snyde hinanden og udnytte de ansatte. Brokkeren behøver ikke være en bestemt person. En brokker kan også være en institution eller en avis, der fører sig frem med gold kritik og nedrakning.«

Artiklen fortsætter under billedet

B.T.s signalement af brokhovederne, som læserne skulle jagte. Vinderne blev præmieret med garanteret ikke-sur champagne. Foto: Scanpix
B.T.s signalement af brokhovederne, som læserne skulle jagte. Vinderne blev præmieret med garanteret ikke-sur champagne. Foto: Scanpix
Vis mere

En af de første læsere, som reagerede på B.T.s kampagne, var daværende kirkeminister Elsebeth Kock-Petersen, der i et læserbrev til B.T. skrev:

»Tak B.T. Det er alle tiders initiativ. Vi må bekæmpe den smålige, humørforladte og selvhøjtidelige surhed. En rigtig brokker vil altid gøre sit bedste for, at vi andre også skal blive sure. Derfor må vi være på vagt over for ikke selv at blive revet med i den sure nedtur.«

Brokkeren og solsikken

I B.T.s leder hed det: »Vi bringer hver uge en hel side med brok og galde, der ikke kan bruges til noget som helst. Andet end eksempler på hvordan vi IKKE kommer videre.«

Til støtte for kampagnen fik redaktør Leif Jensen den populære kunstner Henry Heerup til at tegne en speciel B.T.-plakat med budskabet ’Brokkeren og solsikken - B.T. mindre brok, mere avis!

»Jeg syntes EBs linje var blevet  for sur, og tog ud til Heerup i haven i Rødovre, og sagde han skulle lave noget imod alt det brok i Ekstra Bladet. Tegningen med den glade solsikke og den sure familie med hængemuler var Heerups egen ide«, fortæller tidl. chefredaktør Leif Jensen. Foto: Scanpix
»Jeg syntes EBs linje var blevet  for sur, og tog ud til Heerup i haven i Rødovre, og sagde han skulle lave noget imod alt det brok i Ekstra Bladet. Tegningen med den glade solsikke og den sure familie med hængemuler var Heerups egen ide«, fortæller tidl. chefredaktør Leif Jensen. Foto: Scanpix
Vis mere