Rigmanden Henrik Frederiksen har en af europas største samlinger af sjældne veteranbiler. Nu sælger han livsværket på en kæmpe auktion, som aldrig er set lignende på dansk jord. Millionærer fra hele verden har meldt deres ankomst til Djursland.

Opret abonnement på PLUS og læs om Henrik Frederiksen som er en af Danmarks største veteranbilentusiaster, og alle hans 48 biler, der nu er til salg. Se blandt andet Hitlers gave til indisk højhed, den legendariske 'nazi-Mercedes' og Karen Blixen-bilen.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


En bilmotor brummer, og en blå Rolls -Royce svinger ind på den perlestensbelagte gårdsplads på Djursland. ’VIP 1’ står der på nummerpladen. En mand iklædt jeans og en hvid polo stiger ud.

»Hej, Henrik,« siger han og giver hånd. Han er lidt forsinket. Nogle forretninger trak ud, forklarer han og virker lidt irriteret.

Udefra ligner ’Lyngsbækgaard’ et hvilket som helst af Danmarks mange godser. Ikke et halmstrå vender forkert på den gamle stalds stråtag - den er Danmarks største, og den laksefarvede trelængede hovedbygning bærer ikke mange tegn på de mere end 230 år, den har på bagen. Man skal dog ikke mange meter ind på gårdspladsen, før godsets hemmelighed afsløres.

Henrik Frederiksen siger, at han ikke har store følelser for sine biler, og at han ikke ser dem som sine børn. Men alligevel er der nogle biler, der står hans hjerte tættere end andre - som f.eks. denne Cadillac, som han har ejet i over 30 år.
Henrik Frederiksen siger, at han ikke har store følelser for sine biler, og at han ikke ser dem som sine børn. Men alligevel er der nogle biler, der står hans hjerte tættere end andre - som f.eks. denne Cadillac, som han har ejet i over 30 år.
Vis mere

Foran ridebanen står en juvel, som vil tage pusten fra de fleste bilentusiaster. En vaskeægte Bentley 1 fra 1931. En Le Mans-racer.

Manden i den hvide polo ser på den gamle bil. Hans øjne lyser op.

»Karrosseriet og motoren er originale, men resten har jeg fornyet. Det tog tre år at bygge den op hos Bentley i England,« fortæller forretningsmanden og rigmanden Henrik Frederiksen begejstret. Trods sine 71 år springer han smidigt op i bilen.

Blandt verdens dyreste

Humøret skifter markant, når snakken falder på veteranbiler. For Henrik Frederiksen er en af Danmarks største veteranbilentusiaster. Og gårdens lader og staldbygninger bugner med nogle af verdens dyreste og mest sjældne af slagsen.

60 biler, som han har brugt det meste af sit liv på at samle. En samling, som nu sættes til salg på en gigantisk auktion på godset næste lørdag.

Hans kone Vivi Henriksen Frederiksen, som han delte bilpassionen med, døde pludseligt i foråret. Og det har fået Henrik Frederiksen til at sælge livsværket.

»Tilværelsen ændrer sig. Og jeg vil hellere træffe beslutningen nu, mens jeg endnu selv kan, end at mine børn skal træffe den for mig om 10 år,« fortæller rigmanden, der får blanke øjne, når han taler om sin afdøde kone.

»Min kone og jeg tog til veteranløb i hele Europa. Og så kørte vi typisk i den bil, vi skulle bruge. Det vakte lidt opmærksomhed, men de fleste folk syntes, det var så sjovt, når de mødte os«, fortæller han.

Bag lås og slå i de gamle stalde og godt sikret med alarmsystemer står samlingens kronjuveler som f.eks. en gammel Mercedes Phaeton fra 1914.

»Den er så sjældent, at jeg regner med, at Mercedes kommer og byder på den, og at den så skal stå på deres museum,« fortæller Henrik Frederiksen, der forventer, at auktionen vil indbringe flere hundrede millioner kroner.

Ifølge det anerkendte britiske auktionshus Bonhams, der forestår auktionen, er det en af Europas største veteranbilsamlinger. Og rigmænd fra hele verden har meldt deres ankomst. Henrik Frederiksen satser på, at flere ankommer med helikopter fra lufthavnen i Aarhus.

Tjente på finanskrisen

At Henrik Frederiksen ville komme til at eje en af de mest værdifulde veteranbilsamlinger stod ikke skrevet i stjernerne. Han er vokset op i en middelklassefamilie i Virum.

Efter at have været elev i en Matas-butik, blev Frederiksen som 27-årig selvstændig materialist. Én forretning blev til ni, og da Matas-kæden i 2007 blev solgt til en britisk kapitalfond, var Henrik Frederiksen og hans søn blandt de største aktionærer. Investeringer i bl.a. Novo-aktier under finanskrisen gjorde ham efterfølgende så formuende, at han de seneste år for alvor har kunnet give sin hobby fuld gas.

Begejstringen over den hobby kan man fornemme, når han viser sine biler frem.

»Den der har Rockefeller kørt i, og denne her er lavet specielt til konsulen af Monaco. Er den ikke flot?m« spørger han.

»Jeg har købt dem med hjertet - ikke med hjernen,« forklarer han, men afviser dog at have følelser for bilerne. Derfor ærgrer han sig heller ikke over, at hans børn ikke har lyst til at overtage samlingen. I stedet glæder han sig bare over bilerne, der alle er indregistreret, så han kan køre en tur i dem.

»De skal jo bruges. Det er derfor, jeg har dem. Jeg er ikke bange for, at de går i stykker,« siger rigmanden, der har brugt millioner på at restaurere bilerne.

»Det er jo ikke sådan, så jeg får en orgasme af det, men det er da rart. Det er ligesom med gården her,« siger han og fortæller, at han sammen med sin kone brugte det første stykke tid af deres fem år lange ægteskab på at renovere Lyngsbækgaard.

Godset var egentlig Vivi Henriksen Frederiksens - en arv fra hendes tidligere mand - den kendte skibsreder Per Henriksen.

Selv om beslutningen om at sælge den store samling har været svær, så virker Henrik Frederiksen afklaret.

»Biler er jo kun døde ting. Det er det sociale samvær med de andre biltosser, der tæller. Det er mere værdifuldt end hele samlingen,« siger han og afviser, at han skulle have en favorit blandt de smukke biler.

En meget speciel Cadillac

Men så alligevel. For i Lyngsbækgaards lader står flere end de 48 biler, som er annonceret i det farvestrålende auktionskatalog. 12 skal blive stående. Nogle er valgt, fordi de er mere praktiske at køre i end andre, som f.eks. en Rolls-Royce og en sjælden grå Citroën cabriolet fra 1967. Og så er der den spændende Bentley 1, der står foran hovedhuset. Den skal med til veterantræf.

Helt inde bagerst i laden med amerikanerbiler gemmer sig en bil, som er lidt nærmere Henrik Frederiksens hjerte end de andre: en mørkegrøn Cadillac.

»Den sælger jeg ikke. Den har jeg haft i 30 år. Og jeg har været hele Europa rundt i den, både i Frankrig, Schweiz og Italien. Der har jeg alligevel lidt hjerte med,« smågriner rigmanden.

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---