KØB PLUS!

Sådan undgår du weekendens kaloriefælder

Undgå at tage flere kilo på i weekenden uden helt at droppe de dejlige kalorier.

Der skal være forskel på hverdag og weekend også når det kommer til kalorieindtaget. Men der er ingen grund til at tage flere kilo på, når du kan undgå det med få justeringer af dine vaner. Sådan lyder rådet fra magasinet Women’s Health.

1. Tæl dine genstande

For mange står den ofte på middage og fester i weekenden. Det er som regel lig med øget alkohol-indtag, som reducerer hæmningerne og stimulerer appetitten. Du kan holde dig selv i ørerne ved på forhånd at beslutte, hvor meget (eller hvor lidt) du vil drikke og gemme en kapsel, et sugerør eller lignende for hver alkoholiske drik du indtager. Så har du en fysisk påmindelse om, hvor mange genstande du er oppe på, og det kan medvirke til at nedbringe antallet, ifølge Women's Health.

2. Husk morgenmaden

Når vækkeuret tager sig en pause i weekenden har vi tendens til at stå senere op og måske endda gemme appetitten til en god gang brunch. Men det kan være en rigtig dårlig idé, ifølge Women's Health, som opfordrer til, at du spiser morgenmad, selv om du står senere op. Det er nemlig typisk det mest kaloriefattige måltid på dagen, som kan lægge en dæmper på, at man går helt over gevind ved brunch- eller frokostbordet. Desuden sætter et godt morgenmåltid gang i stofskiftet, som øger forbrændingen.

LÆS OGSÅ på ALTfordamerne.dk: Se 10 typiske kaloriefælder – og hvordan du undgår dem

3. Gå ikke i ferie-stemning

Det er skønt at få weekend, men weekend er ikke det samme som ferie, hvor man kan tillade sig at leve mere løssluppent, selv om man gerne vil være sund og slank. For weekenderne kommer trods alt hver uge. Skal der være plads til at indtage ekstra kalorier, så brug dem på noget, du virkelig sætter pris på som et godt stykke kage og hav eventuelt sunde alternativer med i tasken, når du er væk fra hjemmet.

4. Gå efter børne-størrelserne

Biograferne har et stort ryk-ind i weekenderne. Popcorn og cola er som bekendt en skøn duo til en god film, men vælg de mindst mulige størrelser på fristelserne, for når man sidder foran såvel tv-skærmen som biograflærredet, har man det ubevidst med at spise mere. Så undgår du, at den hyggelige film – og resten af weekendhyggen - udvikler sig til en gyser, når du stiller sig op på vægten mandag morgen.

LÆS OGSÅ på ALTfordamerne.dk: Styr din sukkerafhængighed med 10 sunde mellemmåltider

5. Spise ude - eller måske hellere hjemme?

Særligt søndag aften er det bare ikke altid, at man orker at lave mad, men når vi spiser ude, indtager vi ofte flere kalorier, end når vi spiser hjemme. Så tænk over hvad du køber af take-away og gør restaurantbesøget sundere med en kaloriefattig forret til at lægge en bund og med salat til måltidet.

Kilde: Women's Health