Foto: STINE MUNK JENSEN

Hyppige besøg på Mc Donalds, Burger King og andre fastfoodrestauranter har en direkte indvirkning på, hvordan børn klarer sig i skolen. Det viser en helt ny amerikansk undersøgelse.

Undersøgelsen er foretaget blandt 11.740 skolebørn over hele USA. Da børnene gik i femte klasse blev de testet i læsning, matematik og naturfag. Samtidig udfyldte de et spørgeskema om deres fast-food-vaner. Tre år senere, da børnene gik i ottende klasse, blev de testet igen, og konklusionen er klar: De børn, der spiste mest fastfood, klarede sig 20 procent dårligere end dem, der slet ikke spiste fastfood.

Forskere Kelly Purtell, der står bag undersøgelsen, mener at fastfood-indtaget kan være direkte grund til, at børnene klarede sig dårligere i skolen.

- Der er masser af beviser for, at indtagelse af fast-food hænger sammen med børnefedme, men problemerne stopper ikke der. Hvis børn lever for meget af fast-food kan det skade hvor godt klarer sig i klasseværelset, udtaler hun i en meddelelse fra The Ohio State University.

Forskerne hævder, at de i undersøgelsen har taget højde for en række faktorer, der kan forstyrre resultatet. Herunder børnenes social baggrund, niveauet på deres skole, mængde af tid de bruger på at se tv og hvad de ellers indtager af fødevarer.

Mange af de amerikanske børn i undersøgelsen spiste en hel del fast-food. Kun 29 procent af børnene svarede, at de ikke havde spist fast-food i ugen op til undersøgelsen. Ti procent svarede, at de spiste fast-food hver dag, mens yderligere ti procent svarede, at de spiste fast-food seks ud af syv dage. Lidt mere end halvdelen spiste fast-food hver anden dag.

De børn der spiste fast-food fire-seks gange om ugen fik væsentligt dårligere forbedringer i deres faglighed end dem, der slet ikke spiste fastfood. De børn som kun spiste fast-food en til tre gange om ugen blev kun dårligere til matematik.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook