Kæmper du også forgæves: Derfor kan du ikke smide fedtet på maven

At komme af med dine forhadte deller er vigtig for mere end blot forfængelighedens skyld.  Det overskydende mættet fedt, der omgiver dine organer, kan også risiko for en lang række sygdomme.

Hvis du har prøvet ændre kost og motionsvaner, for at tabe dig, og det endnu ikke er lykkedes, kan dine hormoner, alder og/eller andre genetiske faktorer være grunde til at kiloene ikke er raslet af.

Læs videre for seks mulige grunde til at dit mavefedt vil ikke rokke sig ud af stedet.

Du bliver ældre
Efterhånden som du bliver ældre, ændrer din krop sig. Både mænd og kvinder oplever en faldende stofskifte, og behøver blot få kalorier i kroppen for at fungere normalt. Oven i det, kan kvinder  i overgangalderen have problemer med vægten.  "Hvis kvinder tager på i vægt efter overgangsalderen, er det mere sandsynligt, at det sætter sig i maven og bliver siddende" siger Michael Jensen, MD, professor i medicin i Mayo Clinic til Time.

Du træner forkert
En halv times spinning eller løb i et fitnesscenter er godt for dit hjerte, men cardio træning alene vil ikke gøre meget for din talje. "Du er nødt til at træne en kombination af styrketræning og cardiotræning," siger Sangeeta Kashyap fra Cleveland klinikken.
Styrketræning øger muskelmassen, der sætter din krop op til at forbrænde mere fedt.
"Muskler forbrænder flere kalorier end fedt", siger hun.

Du er stresset

Stramme deadlines, regninger der skal betales, børn, der skal hentes fra institutioner. At have for meget melllem ørene, kan gøre det sværere for dig at tabe de uønsket kilo. Og det er ikke kun fordi, du måske har en tendens til at spise nemme kalorierige fastfood. Men det er også på grund af stresshormonet kortisol, hvilket kan øge mængden af ​​fedt, som din krop klamrer sig til og udvider dine fedtceller

Du sover ikke tilstrækkeligt
Hvis du er blandt dem, der sover mindre end seks timer hver nat, burde du måske overveje at sove lidt tidligere. En amerikansk ​​undersøgelse viser, at de kvinder, der sover fem timer eller mindre end det, i løbet af natten, har en større tilbøjelige til at tage på i vægt, end dem der sover 7 timer.

Du er æbleformet 
Hvis du har ekstra fedt omkring maven i forhold til dine lår, så er det meget muligt, at du er æbleformet. Æbleformede kvinder tager typisk på omkring taljen. -  Denne genetiske disposition betyder, at du vil få det meget sværere end andre ved at smide mavefedtet. Men det er ikke umuligt, siger Dr.Kashyap.

Du spiser det forkerte fedt
Kroppen reagerer  anderledes på de forskellige fedtstoffer.
Hvis du spiser mættet fedt, som stammer primært fra dyr og findes f.eks. i mælkefedt, fedt kød, smør, vil fedtet sætte sig mest på maven.

Enkeltumættet fedt, som du finder i olivenolie og avocado og specifikke typer af flerumættede fedtstoffer, der findes i valnødder, solsikkekerner, og fede fisk som laks, har anti-inflammatoriske virkninger i kroppen, og hvis det spises i ordentlige portioner kan det gavne din krop.

Men begge læger advarer om, at spise for meget fedt af enhver art, da det vil øge dit kalorieindtag og kan føre til vægtøgning.
Så nyd de sunde fedtstoffer i moderate mængder.