Vi fokuserer på sved, puls og præstation. Men det er i pauserne, hvor du ikke træner, at du bliver hurtigere og stærkere. Se her, hvordan.

Det kan næsten lyde for godt til at være sandt. Eller blot som en dårlig undskyldning. Men det er, når du absolut ingenting laver, at din krop kommer i form.

Det skal dog ikke få dig til at slå rødder i sofaen. For forudsætningen for gode hvil er selvfølgelig, at du træner på begge sider af dem. 

I denne BT PLUS-pakke får du:

  • Hvil dig... og kom i form
  • Idrætspsykologen: Sådan får du et godt mentalt hvil
  • Guide: Find den perfekte balance
  • Fakta: Det sker fysisk, når du træner...
  • Fakta: Det sker mentalt, når du træner...

Med et BT PLUS-abonnement får du adgang til alle guider om sundhed, kost og motion og meget mere. Du kan blandt andet læse om: 

- Det er ikke under selve træningen, at vi kommer i form, men i pausen mellem to træningspas. Lige efter en løbetur på 10 km, vil du præstere dårligt, fordi du er træt. Det er først, når du giver kroppen tid til at respondere på det, du har udsat den for, at den bliver stærkere, forklarer Lars Nybo Nielsen, professor ved Institut for Idræt og Ernæring på København Universitet.

Hvil som interval

Pausernes betydning bliver endnu mere tydelig, hvis man tager intervaltræning som eksempel. Når intervaltræning er så effektivt, er det i høj grad på grund af de perioder med lavt tempo eller hvil, der er lagt ind i selve træningen. Det er nemlig dem, der gør det muligt at løbe endnu hurtigere i det efterfølgende interval eller løfte endnu tungere vægte, hvis du styrketræner.

Se her, hvordan du kommer i form - ved at hvile dig.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her