Myterne afkræftes

Lev længere med p-piller

Lev længere med p-piller - 1

Forskere har fulgt kvinder, der spiser p-piller, gennem 40 år. Resultatet er overraskende, at disse kvinder er bedre beskyttet mod at dø for tidligt af kræft og hjertekredsløbssygdomme. (Foto: Marek Brzezinski) Se stort billede

Sexskolen header

Gennem årtier har kvinder fået tudet ørerne fulde af de risici, de løber ved at tage p-piller. Især risikoen for at få blodpropper og dø for tidligt ha fyldt meget. Og mange har opgivet at tage pillerne på grund af frygten. Nu viser en ny undersøgelse overraskende, at p-piller tværtimod forlænger livet og beskytter kvinder mod at dø for tidligt af kræft og hjertekredsløbssygdomme.

P-pillen kan især beskytte kvinder mod at udvikle kræft i tarmen, livmoderen og æggestokkene, viser undersøgelsen. Forskerne har fulgt 46.000 kvinder gennem næsten 40 år, og resultaterne af den nye undersøgelse er netop offentliggjort i det ansete britiske lægetidsskrift British Medical Journal.

- Jeg tror, det her vil kunne berolige kvinderne, siger professor Philip Hannaford fra universitetet i Aberdeen. Han har ledet undersøgelsen for det engelske selskab af gynækologer.

Helt konkret viser undersøgelsen en 12 pct. nedsat risiko for at dø af sygdommene - sammenlignet med kvinder, der ikke har taget p-pillerne.

Forskel udlignes

Den lidt større risiko, kvinderne løber, mens de tager pillerne, kan ifølge forskerne udlignes ved ikke at ryge, ved regelmæssigt at få tjekket blodtrykket og ved at deltage i evt. offentlige tilbud om forebyggende screeninger.

- Nu ved vi, at når kvinder stopper med at tage p-piller, så forsvinder den øgede risiko, og i det lange løb er der ikke nogen forøget risiko - faktisk er der en lille helbreds-fordel, siger Philip Hannaford til BBC News.

Pålidelig undersøgelse

Sven O. Skouby, professor, overlæge i gynækologi ved Herlev Sygehus - førende dansk forsker i p-piller - er positiv over for undersøgelsen:

- Det er en meget pålidelig undersøgelse i kraft af, at man har fulgt så mange kvinder i næsten 40 år. Jeg betragter det som veldokumenteret, at de kvinder, der har brugt p-piller, og specielt dem, der har brugt dem i længere tid, har en lavere dødelighed, når man tager alle dødsårsager i betragtning.

Ser man på kvindens livsforløb, er der samlet set ikke nogen risiko for at dø af pillerne - tværtimod er der en lille gevinst, siger Sven O. Skouby, men understreger samtidig, at undersøgelsens resultat ikke skal være et salgsargument for p-piller:

- Vi kan bruge det her til at berolige de mange kvinder, som har brugt p-piller i mange år, og som er nervøse for, at det går ud over deres helbred. Der kan vi nu sige, at det gør det ikke. Tværtimod.

P-pille-brugere klarer sig bedst

Den danske professor mener ikke, at de seneste resultater giver anledning til at ændre rådgivningen af de helt unge kvinder, der overvejer at begynde at bruge p-piller:

- For den unge kvinde gælder det om at finde en sikker prævention, som passer til hende nu og her. Hvis hun er disponeret for blodpropper, skal hun vælge en anden præventionsform. Fra min egen rådgivning ved jeg, at rigtig mange unge er bekymrede for, at de risikerer at få brystkræft, når de bliver ældre, fordi de har brugt p-piller. På baggrund af denne undersøgelse kan vi nu sige, at det gør de altså ikke.

Ledende overlæge og speciallæge i gynækologi på Roskilde Sygehus, Charlotte Wilken-Jensen, kender ikke den konkrete undersøgelse, men de positive resultater kommer slet ikke bag på hende:

- P-pillebrugerne er dem, der klarer sig bedst gennem deres gynækologiske karriere. Det er ikke dem, vi står og opererer for cyster og graviditeter uden for livmoderen. Det er ikke dem, der får blødningsforstyrrelser, og det er heller ikke dem, der har de største problemer med at blive gravide.

Læs også

 

Lige nu på B.T. PLUS

Mad og vin

Sunde kager med god samvittighed

11/02 15 kr
Elektronik

Lær at mestre dit kamera

15/01 19 kr
Elektronik

Find en stærk bærbar til film og spil

07/02 15 kr
Mad og vin

Druen med de mange ansigter

11/02 5 kr
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: