Det er et tilbagevendende dilemma. Den søde fyr eller pige på din datingapp har ikke svaret på din besked. Skal du skrive en gang til eller give fortabt og søge videre?

Er det en god eller dårlig strategi at sende en ekstra besked til en potentiel date, selvom man ikke fik svar på den første?

Mange ville nok afholde sig fra at skrive besked nummer to af frygt for at fremstå desperat eller måske en smule nærgående. Men hører du til typen, der altid lige giver den en ekstra chance alligevel, så tyder det på, at du nu får en smule opbakning.

Data fra datingapp'en Hinge, der fokuserer på at skabe seriøse parforhold, peger nemlig nu i retning af, at ekstra-sms'en faktisk kan være en måde at få svar på i højere grad, end hvis man blot skrev én sms. Det skriver Hinge.

Over en to-ugers periode analyserede databehandlere fra Hinge data fra 300.000 samtaler på app'en. Fælles for samtalerne var, at de alle indeholdt to beskeder sendt på forskellige tidspunkter af den samme person.

Her blev det tydeligt, at det faktisk oftere giver et svar, hvis man skriver to gange i stedet for bare én.

Men ifølge analyserne var det ikke helt uden betydning, hvor lang tid brugerne af app'en ventede med at sende besked nummer to.

For det, som databehandlerne fandt ud af, var, at der var et gyldent øjeblik. Et tidsrum fra den første besked til den næste, som skal passere, for at man med højere sandsynlighed vil få svar fra personen bag den anden telefon.

Helt specifikt er det bedste tidspunkt til en ny besked tre timer og 52 minutter efter første besked. Dér kan man med fordel sende endnu en afsted, og så vil der statistisk set være større sandsynlighed for svar, end hvis man ventede en time eller kun nøjedes med at sende.

Foto: Hinge/Irl
Vis mere

Holdet bag undersøgelsen opdagede endda at heldet fortsatte efter de tre timer og 52 minutter. Selv efter en uge, vil en besked nummer to resultere i svar i mere end en ud af tre tilfælde. Hvis man kun havde sendt en besked ville det tal være en ud af 500 en besked efter.

Resultaterne fra denne undersøgelse relaterer kun til den konkrete app Hinge. Selvom billedet kan være det samme, når der er tale om andre apps eller almindelige sms'er, så er det endnu ikke noget, der er påvist. Og derfor skal du måske heller ikke som det første lægge alle dine strategier på Tinder, Happn og alle de andre datingapps om lige med det samme.