Tillid er en mangelvare i datingverdenen. En privatdetektiv oplever, at stadig flere efter- spørger personlige baggrundstjek af dates.

Han havde en fortid i en militær eliteenhed i udlandet. Kvinden følte fra begyndelsen, at de havde en rigtig god dialog. De mødtes første gang på nettet, og der var hurtigt gang i både amoriner og e-mail. Men en dag var hans profil væk.

Hun ville gerne i kontakt med ham, så hun kontaktede privatdetektiv Ulla Vang Christensen.

»Da vi begyndte at lede efter ham, fandt vi fire andre datingprofiler, hvoraf den ene var rettet mod mænd. Der var i øvrigt også kone og børn derhjemme, og han var slet ikke militærmand, men arbejdede derimod i bilbranchen,« siger hun.

Tjek kæresten

På hendes skrivebord i København fylder romantiske baggrundstjek mere og mere. Hvor hun før i tiden primært sad med erhvervssager, lidt utroskabssager og nogle forsvundne familiemedlemmer, får hun nu hver måned fire-fem henvendelser fra personer, der beder om hjælp til at finde ud af, om deres flirt på nettet nu også er den, han eller hun udgiver sig for at være.

»Selv om vi primært laver erhvervsopgaver, foretager vi et stigende antal baggrundsundersøgelser for folk, der har mødt en potentiel kæreste på nettet. De vil så at sige gerne se hinanden an, inden de kaster sig ud i kærligheden,« fortæller den 41-årige detektiv, som har stiftet og leder CIS-gruppen i København.

Det er ikke ren og skær ubegrundet mistro, som får folk til at opsøge en privatdetektiv i denne type af sager. I de seneste otte baggrundstjek, som Ulla Vang Christensen og hendes team har foretaget, var der bid i form af en eller anden uoverensstemmelse med sandheden. Det er lige dele mænd og kvinder, der henvender sig til Ulla Vang Christensen, men fælles for dem alle er, at der ofte har været noget i forløbet, som har givet dem anledning til mistro.

»Det kan f.eks. være, at man ikke må komme hjem og se, hvor den anden bor. I stedet for selv at gå i gang med at undersøge hinanden, vælger nogle at få CIS-gGruppen til det,« forklarer hun.

Det koster omkring 5-10.000 kroner at få en privatdetektiv til at tjekke ens date. For mange travle erhvervsfolk er det pengene værd, så de ikke bruger kostbar tid på forkerte mennesker.

Falske oplysninger

Ulla Vang Christensen benytter sig primært af tre metoder i sit arbejde som privatdetektiv, hvad enten det er baggrundstjek på det romantiske marked eller tungere sager om f.eks. forsikringssvindel og forsvundne personer, hun undersøger.

»Vi begynder typisk med at kigge registre på nettet igennem. Adressebøger, virksomhedsdatabaser og sociale medier. Hvis man angriber det på den rigtige måde, kan vi trække rigtig meget information på f.eks. Facebook. Alt foregår lovligt, for mit princip er, at der altid findes en løsning inden for lovens rammer,« siger Ulla Vang Christensen, der også tager ud og overvåger personer, hvis det kan gavne opklaringen.

»Overvågning af personer på offentlig grund er en stor del af vores arbejde. Vi sidder lige så stille og observerer eller tager billeder af personer og holder øje med, hvor længe de opholder sig på en adresse.«

Det er en strategi, som godt kan give pote, når den udkårne skal ses efter i sømmene.

»Vi har set eksempler på personer, som oplyste, at de var fraskilte, mens vores baggrundstjek viste, at de ejede hus sammen med en person, og at de havde boet på samme adresse i mange år med denne person. Den pågældende havde så til vores klient oplyst en anden adresse, som vedkommende også havde adgang til,« siger privatdetektiven.

»Typisk kan der være tale om personer, som er i et forhold eller endda gift, men som ikke oplyser sandheden til vores klient.«

’Vi ser mange snydeprofiler’

Dating.dk fangede 1.500 falske profiler blandt deres kærlighedssøgende kunder.

En af de portaler, som hver dag fører rigtig mange mennesker sammen, er Dating.dk. Den har omkring 400.000 brugere. Deriblandt en del falske profiler.

»Vi oplever et stigende problem med folk i udlandet, som prøver at lokke flybilletter eller kontanter ud af vores brugere,« fortæller Niels Thrane som er udviklingschef i Freeway, der ejer Dating.dk.

I oktober 2016 fangede portalen – enten manuelt eller elektronisk – omkring 1.500 falske profiler. Derudover findes et ukendt antal, som slipper igennem nettets masker.

Mange af de falske profiler, som opfanges, har en del til fælles.

»Det er sjældent, at henvendelserne er på dansk. Derudover er det karakteristisk, at de altid prøver at opbygge et forhold til deres ’offer’. Det er først senere i korrespondancen, at de begynder at snakke om flybilletter og penge,« fortæller Niels Thrane.

Foto: Scanpix/Iris
Vis mere

Bliv på nettet

Han har dog for nylig set et enkelt eksempel, hvor en afrikansk, men dansktalende kvinde, forsøgte at narre penge ud af Dating.dk’s brugere ved at tilbyde sex – for penge.

Et andet tegn på, at en henvendelse kommer fra en bruger, som ikke leder efter ægte kærlighed, er kommunikationsformen.

»Som regel er de meget hurtige til at gå på enten e-mail eller andre chatfora. For så er vores sikkerhedssystemer sat ud af kraft. Derfor er det også meget sjældent, at vi ser en egentlig anmodning om penge. Men vi hører fra folk, at det sker,« siger han.

Niels Thrane opfordrer derfor alle til at blive på det etablerede dating-forum, så længe man ikke har mødtes i virkeligheden.

»På den måde har man også mulighed for at kontakte vores kundeservice, hvis man er i tvivl om, hvorvidt en bruger er reel. Vi har rigtig meget erfaring med at vurdere den slags,« siger Niels Thrane.

På jagt efter hjerter

Der findes headhunting og dating. Og så findes der – hearthunting. Som hearthunter har Linda Victoria Skovsende matchet internationale skuespillere, erhvervsfolk og verdensstjerner.

Hun havde arbejdet med headhunting i mange år. Eller ’executive search’, som hun kalder det. Linda Victoria Skovsendes job var at matche erhvervsfolk med stillinger i store firmaer. En dag fandt hun ved et tilfælde en anden vej.

»Det var omkring valentinesdag, jeg læste en artikel i Financial Times,« siger hun.

For hende havde Financial Times, flyrejser og big business været hverdag i mange år. Men der manglede en dimension, som pludselig trådte frem på de lyserøde avissider.

»Artiklen handlede om et belgisk firma, som levede af at matche singler på et meget højt plan. Det var helt ligesom ’executive search’ bare med følelser,« husker Linda Victoria Skovsende.

Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

Stil og hæle

Hun tager imod i en rummelig lejlighed i hjertet af København. Her er parketgulve, høje træpaneler og friske orkideer, og det er her, hun til daglig arbejder som headhunter.

Håret er lige så velplejet som neglene. Der er diamanter på begge fingre, og en sart lyserød flæseskjorte under en pink cardigan. Det er stil og romantik i modspil til Linda Victoria Skovsendes høje hæle – de signalerer ’big business’.

»Jeg tænkte straks, at matchmaking var noget for mig. Så jeg skrev til firmaets direktør og præsenterede mig,« siger Linda Victoria, som selv har været i et fast parforhold med den samme mand siden sine helt unge dage.

Ikke længe efter sad hun i en limousine, der skulle køre hende fra Bruxelles lufthavn til et palæ i en Beverly Hills-lignende forstad med høje hække og parker foran husene.

»Jeg blev mødt af et helt team af kvinder, der ligesom jeg var vant til at begå sig i en mandeverden. Det var business, men det var også følelser, kærlighed og romantik.«

Linda Victoria Skovsende blev hyret som matchmaker. Fra nu af var det hendes job – sideløbende med headhunterkarrieren i København – at matche succesfulde mænd og kvinder og gøre dem til lykkelige par.

»Forretningsmodellen lignede det, jeg var vant til. Det var folk på toppen, men der var en ekstra dimension, der hed følelser. Jeg var tiltrukket af at komme ind bag folks facader og hjælpe dem i deres følelsesliv,« siger Linda Victoria Skovsende, som også har en coach-uddannelse.

Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

Dyre dates

For priser mellem 10 og 55.000 euro formidlede hun kontakter mellem velhavende singler.

»Jeg fik tildelt 10 medlemmer, som jeg skulle matche med andre medlemmer i databasen. Først og fremmest researchede jeg på nettet, hvem de var. Det var nemt, for mange af dem var meget kendte. Dernæst interviewede jeg medlemmerne grundigt. Jeg talte ofte tre timer ad gangen med dem. F.eks. om hvad de ledte efter, om deres opvækst og følelsesliv.«

Netværket fungerede ved, at medlemmerne blev præsenteret for hinandens anonyme profiler. Her kunne de se en beskrivelse af den potentielle partners udseende, læse om vedkommendes branche og nationalitet. Hvis begge accepterede den foreslåede date, blev de to sat i kontakt, og så var det op til dem selv at aftale et første møde.

»Vi opfordrede altid folk til at begynde med at tage en drink sammen, men ofte var der nogle, der satsede fuldt ud og inviterede deres date med privatfly til et romantisk slot eller en yacht i Middelhavet,« husker hun, som selv interviewede medlemmer på fashionable adresser i London, Stockholm og København.

Det var filmstjerner, popstjerner, investment bankers, succesfulde advokater, kunstnere og redaktører. Hvem de var, er naturligvis en hemmelighed i en verden, hvor diskretion er altafgørende.

»Men jeg kan sige så meget, at Hugh Grant åbent har fortalt, at han bruger det firma, jeg var ansat i,« siger Linda Victoria Skovsende med et smil.

To grupper

Linda Victoria Skovsende nåede at være involveret i omkring 30 parforhold. Nogle er udelukkende hendes fortjeneste. Andre var en ’team effort’, som hun siger.

Men det kom bag på hende, at klienterne overhovedet havde brug for hendes hjælp.

»De var alle sammen utrolig smukke og succesfulde. De var økonomisk uafhængige. Mange var adelige, nogle havde arvet penge. Der var folk fra bankverdenen og entertainere... Hvorfor havde de brug for mig?«

Groft sagt kunne Linda Victoria Skovsende opdele sine klienter i to bunker: Kontrolmenneskerne og dem, som simpelthen var for kendte til at finde en kæreste på normal vis.

»De har gang på gang oplevet, at folk kun er sammen med dem på grund af penge og stjernestatus. Derfor har de mistet tilliden til det modsatte køn. Men alle sammen vil de gerne finde en kæreste, som er ligeglad med deres penge og titler.«

Kontrolmenneskene var de sværeste at rykke på for den ivrige matchmaker.

»Mange af dem var simpelthen ikke villige til at rumme andre mennesker. De er succesfulde forretningsfolk, som er vant til, at omgivelserne former sig efter dem. Så kan det være svært at acceptere en partner, som ikke passer helt ind i formen. Det var mit job at lære kontrolmenneskerne at give slip, ligesom det var mit job at give de mere sky mennesker troen på kærligheden tilbage. Mit mål var at få dem alle sammen til at bryde med gamle vaner og prøve noget nyt,« siger hun og kommer i tanker om et eksempel:

»Jeg havde en kvindelig klient. En verdenskendt stjerne. Jeg var så lykkelig, da jeg fik hende som klient, for jeg havde med det samme det rigtige match. En karismatisk international legende. Han levede op til alle hendes kriterier.«

Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

Linda Victoria Skovsende havde åbenhjertige møder med dem begge, hvor hun afdækkede deres behov og gjorde dem klar til at møde den store kærlighed og fremfor alt rumme den. Alligevel holdt romantikken ikke gennem parrets hvedebrødsdage.

»Han var simpelthen for excentrisk, og hun lukkede i som en østers. Det kunne virkelig have været noget. Jeg kunne allerede se deres kærlighedshistorie på forsiden af alle ugebladene.«

Egne følelser

Det var dog ikke kun medlemmernes følelser, der kom i spil. Linda Victoria Skovsende kunne efter få måneder i jobbet mærke, at det også kostede hende noget at investere i andre menneskers kærlighedsliv.

»Jeg blev mere engageret, end jeg havde troet. Det var følelsesmæssigt krævende, og jeg havde svært ved at lægge det fra mig. Jeg tog del i deres glæder og sorger, drømme og forhåbninger. Jeg er selv en romantisk sjæl, der tror på kærligheden. Det var hårdt, når jeg så det perfekte match, og de så nægtede at rumme hinandens kanter,« siger Linda Victoria Skovsende.

»Når det gik godt, var jeg glad. Men når det ikke lykkedes, var jeg frustreret. Det trak energi ud af mig at leve mig ind i andre menneskers følelser på den måde.«

Efter et år på bureauet blev hun i stedet ambassadør for Windsor International, som laver det samme. Hun arbejder ikke længere aktivt som matchmaker, men sender gerne klienter videre til netværket.

Og hun genkender sine kollegers gode arbejde overalt:

»Stjernerne siger aldrig, at de har mødt hinanden gennem et bureau. Men når jeg læser, at en Hollywoodstjerne har fundet sammen med en succesfuld London-advokat, så ved jeg godt, at de hverken har mødt hinanden til en fundraiser-middag eller gennem fælles venner.«