Mange fans af hurtige biler må nøjes med at drømme om at prøve den lynhurtige el-roadster fra Tesla. Prins Henrik fik lov til at træde speederen i bund under sit officielle besøg på den amerikanske vestkyst.

- Det svære bliver at komme ud af den igen.

Det var næppe kun den minimale størrelse på Teslas Roadster-model, Prins Henrik hentydede til, da han satte sig ind i den lille, elektriske sportsvogn.

De fleste bil-fans,greentech-nørder eller blot folk med en god portion fremtids-fascination er vilde med Tesla Roadster, og det gjaldt naturligvis også for prinsgemalen.

Prins Henrik havde nemlig i forbindelse med regentparrets USA-besøg lagt vejen omkring
teknologi-mekkaet Palo Alto i Silicon Valley, hvor han fik lov at kigge indenfor på Tesla-fabrikken.

Overraskede med sin viden

Under besøget på Tesla fik Prinsgemalen lejlighed til at kigge på firmaets batteri-teknologi, som han
blev præsenteret for af Teslas direktør. Batteriet er selvsagt en stor del af en el-bil, selv når der er tale om en sportsvogn i ministørrelse, der koster 500.000 kroner – før de danske afgifter kommer på.

Prins Henrik afslørede en større viden om teknologisektoren, end Tesla-direktøren havde regnet med, da han indvendte, at 'kineserne jo var ret langt fremme med den samme type teknologi.' Hertil mumlede Tesla-direktøren noget om amerikansk kontra kinesisk innovation, men måtte anerkende prinsens indvending.

Ud på den amerikanske highway

Derefter var det tid til at prøvekøre en Tesla Roadster, hvilket Prins Henrik efter sigende havde glædet sig meget til.

Da han først var installeret i den meget lille, to-sæders sportsvogn, der er baseret på design
skabt af Lotus-fabrikkerne, tog det ikke langt tid, før speederen blev presset i bund. Prinsgemalen kørte en kort tur flankeret af Tesla-direktøren, efterladende ambassadefolk, PET-bodyguards og adjudanter bag sig.

Da han vendte tilbage, var det med et stort smil på læberne – det havde tydeligvis været en sjov
tur. Hemmeligheden bag sportsvogne drevet af el er, at de faktisk accelererer hurtigere end benzinbiler, så det korte ridt på en californisk highway havde været fornøjeligt. Det mindede tilsyneladende prinsgemalen om sin fortid med hurtige biler: 

- Sidst, jeg kørte noget lignende er jo 40-50 år siden, sagde han, inden han steg ud af bilen og over i en helt almindelig Mercedes-bus, der skulle fragte ham hen til den næste destination: Staten Danmarks innovationscenter, der næsten er nabo til Facebook, hvor prinsen som den sidste officielle opgave i denne omgang skulle indvie nye lokaler.