Et firma forsøger at udnytte Kronprinsessens smukke udseende.

Der er ingen tvivl om, at 44-årige kronprinsesse Mary har en misundelsesværdig figur. Det har et udenlandsk firma, der sælger slankepiller, valgt at udnytte. Uden at konsultere kronprinsessen, har de valgt at bruge hende som reklamesøjle for deres produkter i en annonce, der for tiden kan ses på Facebook og interettet. Og slankefirmaet nøjes ikke kun med at vise billeder af Mary - de citerer hende også for forskellige lovprisninger af deres produkter.

"Jeg gik ned i vægt ved at bruge den samme metode, som da jeg fik mit første barn. Denne metode er utrolig nem og effektiv. Jeg behøvede ikke engang at ændre min diæt eller motionere, men mit kropsfedt smeltede væk som smør! Jeg elsker simpliciteten i denne to trins metode!", skulle kronprinsessen angiveligt have fortalt.

LÆS OGSÅ: Engelsk prinsesse afslører: Sådan er min hverdag

Den falske reklame florerer for tiden på facebook, hvor firmaet lokker kunder i fælden med en påstand om, at Mary afslører hemmeligheden bag sin fantastiske figur.
Den falske reklame florerer for tiden på facebook, hvor firmaet lokker kunder i fælden med en påstand om, at Mary afslører hemmeligheden bag sin fantastiske figur.
Vis mere

Reklamen for slankeproduktet går så vidt som til at skrive, at Mary blev deprimeret over sin vægt.

- Da hun var tungest, vejede hun 86 kg og efter at have motioneret uden succes, blev hun deprimeret og hendes liv faldt næsten fra hinanden. Hun ville ikke opereres og vidste ikke, hvad hun skulle gøre, indtil hun talte med Dr. Oz, som fortalte hende om Pure Cambogia Ultra og Pure Life Cleanse, lyder det.

LÆS OGSÅ: Kongelige OL-deltager: Blår blod, sved og tårer

Det rene fup
Men reklamen er det rene fup. Kongehusets kommunikationsafdeling oplyser til HER&NU, at der allerede er blevet foretaget de indledende skridt til at få fjernet den pågældende reklame.

LÆS OGSÅ: Alex' gigantvilla solgt til stenrig 23-årig

Og det er ikke første gang, at den royale familie bliver brugt i falske reklamer.

- Kongefamilien oplever fra tid til anden, at et medlem bliver brugt i en uønsket reklame, og så tager vi hånd om det, forsikrer Kirsten Baltzer Kahr fra Kongehusets Kommunikationsafdeling til HER&NU.

Firmaet har valgt at bruge billeder af Mary, hvor hun venter sig. På det første har hun Isabella i maven, mens det andet billede er taget i begyndelsen af hendes graviditet med tvillingerne i august 2010
Firmaet har valgt at bruge billeder af Mary, hvor hun venter sig. På det første har hun Isabella i maven, mens det andet billede er taget i begyndelsen af hendes graviditet med tvillingerne i august 2010
Vis mere

For nogle år siden blev Mary også misbrugt i en anden slankereklame for firmaet Organic Choice Foods, og sidste år blev hun sat i forbindelse med rynkefjernelse.

LÆS OGSÅ: Se billederne: Ellevild kronprins støttede håndboldherrerne

Forbrugerombudsmanden bekræfter at have modtaget en henvendelse fra Kongehuset i forbindelse med den omtalte reklame og fortæller, at det faktisk er meget sjældent, der kommer klager fra folk, der er blevet misbrugt i uønskede reklamer.

Selvom Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kun sjældent kommer ind i billedet, har flere kendte danskere været udsat for pludselig at se dem selv reklamere for noget, de aldrig har indvilliget i. Mascha Vang, Lisbeth Østergaard, Cecilie Frøkjær, Helle Thorning-Schmidt og Medina er bare nogle af de kendte kvinder, der har figureret i sådanne annoncer i løbet af de seneste år.

- Det er virkelig generende. Ikke bare at få dem fjernet, men jeg modtager så vanvittigt mange mails fra folk, der bebrejder mig, at de er hoppet på den, selvom det jo ikke er min skyld. Eller de vil høre, om det virkelig virker. Det er på alle måder ret belastende at være udsat for, fortæller Mascha Vang.

Artiklen er oprindeligt bragt hos herognu.dk