Dansk design rider på en bølge af medvind i øjeblikket. Men når det drejer sig om beklædningsindustrien, er det en stor opgave at gå ind på det udenlandske marked. Her ligger en oplagt opgave for Mary.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Kronprins Frederiks kæreste Mary har potentialet til at blive en god ambassadør for dansk design. Den måske kommende danske prinsesse kan, hvis hun vælger at tage udfordringen op, blive en værdig repræsentant for dansk design inden for mode og bidrage til en øget eksponering af alt det bedste, dansk design kan præstere.

Det er der brug for, hvis man vil udnytte den medvind, dansk design har i øjeblikket. Der har i de senere år været en stigende interesse for dansk design, og det har smittet af på beklædningsindustrien. Men på trods af interessen er der stadig lang vej at gå. Netop i denne tid ville Mary måske kunne være med til at gøre en forskel.

»Mary har virkelig et godt dronningepotentiale. Med den holdning og udstråling hun har, kan hun sagtens komme i lære som dronning, og den hylde tror jeg, hun vil fylde flot ud. Hun er en skandinavisk type og kan blive en fremragende eksponent for dansk design,« siger designeren Antonie, indehaver af forretningen af samme navn.

Hun mener, der er mulighed for en enorm eksponering af dansk design gennem kongehuset, og at man derfor godt kunne ønske, at det blev taget mere alvorligt.

Hårfin balance
»I det hele taget kunne jeg godt tænke mig en seriøs debat om kongehusets og Folketingets eksponering af dansk mode,« siger Antonie, men indrømmer også, at det ikke er nemt at være kongelig.

»Man skal være klassisk og samtidig et spejl for tiden, men ikke for avantgarde og ikke for trendy. Det er en hårfin balance. Herhjemme synes jeg, at kongehuset indimellem bærer præg af, at der er for dårlige rådgivere eller slet ingen, hvorimod de i udlandet tager den offentlige fremtoning så alvorligt, at de seriøst vælger gode og uvildige rådgivere. Nogle gange kan man godt have Alexandra mistænkt for, at det er veninderne, der kommer med på råd, og at hun nogle gange stiller op i noget, fordi hun har fået det forærende, eller fordi hun gør en veninde en tjeneste. Det er selvfølgelig svært at ramme rigtigt hver gang, men nogle ting er hun bestemt bedre i, og i øjeblikket ser hun i øvrigt fantastisk ud.«

»Mary har på alle måder det, man kalder en god bone structure og kan bære tøjet flot. Hun er meget stringent i sit tøjvalg, og jeg tror bestemt, at hun godt kan finde nogle danske designere til at klæde sig på, så hun repræsenterer det danske kongehus flot. Så har vi to førstedamer, der virkelig vil noget,« siger Antonie.

Udnyt medvinden
Susanne Rützou, der står bag designmærket Rützou, der eksporterer til udlandet og var med som designer, da firmaet Bruuns Bazar etablerede sig i udlandet, ved hvad der kræves for at gøre sig gældende i udlandet.

»Det hedder sig herhjemme, at det går fantastisk for dansk mode i udlandet, men i virkeligheden er det meget lidt, der sælges til udlandet. Det er svært at komme ind på det udenlandske marked og kræver store ressourcer. Jeg synes, at man fra offentlig side - Erhvervsfremmestyrelsen - skulle se potentialet i dansk design og støtte det. Det er nødvendigt, hvis man gerne vil udnytte den medvind, dansk design har i øjeblikket. Der er en åbning, som ikke bliver udnyttet,« siger Susanne Rützou og sammenligner den danske åbning med tiden, da belgierne brød igennem på verdensplan. Det lykkedes kun, fordi det offentlige og medierne støttede en gruppe designere med international potentiale. Erfaringen viser, at det kræver en massiv indsats fra flere sider, mener Susanne Rützou.

»Hvis en prinsesse har en stærk personlighed og en god stil, kan hun godt være med til at skabe opmærksomhed om, hvad hun har på. Og det må være oplagt at se en opgave i at repræsentere dansk design. I Norge mærker vi en øget omsætning på grund af prinsesse Märtha Louise, der åbenbart er glad for vores tøj og har ladet sig afbillede i det. Man skal ikke underkende den værdi, der er i den opmærksomhed, det skaber, når en person, der i forvejen er kendt for sin gode stil, stiller op i det. Det er ikke nok at være prinsesse.«

Skal bevare distance
Rigetta Klint, designer, mener det er naturligt, at kongehuset vælger at være repræsentanter for det bedste af dansk design, men at de samtidig bevarer en distance som f.eks dronning Margrethe altid har formået. Rigetta Klint mener, dronning Margrethe har gjort det godt for sin generation ved at lade sit tøj formgive af danske designere, uden at »mærket« eller »designeren« har været umiddelbar genkendelig og dermed formået at bevare det særlige »uopnåelige.«

»Kongehuset er med til at sælge os ved at vise det, vi er gode til. Den samme forpligtelse mener jeg i øvrigt også, man har, hvis man er valgt ind i Folketinget. Det er vigtigt, at »almindeligheden« ikke siver ind i kongehuset. Det skal ligne det bedste, dansk design kan præstere, men det må ikke være så genkendeligt, at folk kan gå ned og købe det i en forretning til kr. 1.199 eller bære præg af sponsoraftaler.«

Kompromitterende
»Jeg synes, det er kompromitterende at se kongelige møde op i tøj, der bruges af verdslige. Der må være råd til skræddersyet tøj, som ikke umiddelbart bærer præg af designeren.«

»Det er flot, hvis man kan se en skandinavisk linie i stilen. Der er en enkelhed og renhed i grundstrukturen af dansk design - et link til vores nordiske rødder - som er genkendeligt og det, man forbinder med dansk design,« siger Rigetta Klint, der i sit arbejde som designer er optaget af dress codes, og hvordan man lever op til dem.

»Hvis man skal bryde dem, skal man bryde dem på en diskret og elegant måde og ikke som en klodshans, der kommer ridende ind med sari på, mens de andre har jakkesæt på. Hvis en dress codes skal brydes, skal det gøres med stil.«

»Arbejdstøj er en attitude, man tager på. For kongehusets vedkommende er det vigtigt, at der er et element af »uopnåelighed«. Der er forskellige dress codes i alle sociale lag, men kongehuset skal svæve frit over det hele. Hvem de ser privat, må så være deres egen sag.«