»Gør som os, Margrethe« Sådan lyder rådet fra det svenske kongehus' pressetjeneste til kollegerne i Danmark.

Det danske kongehus skal være hårdere ved pressen, især ugebladene, og slå hårdt ned på hver eneste historie, der ikke er helt rigtig.

Sådan lyder rådet fra informationschefen i det svenske kongehus Margareta Thorgren.

»Vi går altid til medierne og korrigerer meget strikt. Ellers tror folk jo, det er sandt. Så vi ringer hele tiden, vi ringer ikke til journalisten, men direkte til chefredaktøren, og de er bange for vores opkald,« siger Margareta Thorgren.

To gange på 14 dage har det danske kongehus dementeret historier og fastslået, at de er det rene opspind. Senest drejer det sig om en historie i verdens største engelsksprogede avis, Daily Mail, om at kronprinsesse Mary skulle være ’involveret i en bitter familiefejde’ og ’udelukket fra familiens ferieplaner’.

Efter en henvendelse fra BT konstaterede hoffet, at historien byggede på falske Facebook-profiler, der skulle forestille at være Kronprinsessens far og bror.

To uger før dementerede kongehuset en usand artikel i Her & Nu, der beskrev, hvordan prinsesse Marie havde fået en brystoperation i Litauen. Episoderne tyder på, at også det danske kongehus nu skærper strategien over for ugebladene.

I Sverige begyndte kongehuset at gå hårdere til medierne for to år siden, og det har haft en positiv effekt.

»Tidligere var holdningen, at det nok var glemt om nogle dage, men nu ligger det hele jo for evigt ude på internettet. Det er et problem. Det bliver delt på sociale medier, og det bliver simpelthen for stort. Derfor lavede vi for to år siden en ny strategi, hvor vi klager over hver eneste ting, der ikke passer,« siger Margareta Thorgren.

»Vi strammer til, hvis det gentager sig, og et medie bliver ved med at skrive forkerte ting, selv om vi har talt med dem. Vi kan se en lille forskel. De er lidt mere forsigtige, selv om der dog stadig er sager hver uge. Det vigtigste er, at journalisterne nu ved, at chefredaktøren vil blive ringet op. Jeg tror, det ville virke hos jer også, og det er godt for alle,« siger hun.

Erling Tind Larsen, der er chefredaktør på Her & Nu og digital chefredaktør hos Egmont Publishing, mener, der er tale om en ny stil hos det danske kongehus - og hilser den velkommen.

Hoffet får travlt

»Det er vel et brud med den gamle kommunikationspolitik, men det er velkomment, for selvfølgelig skal de reagere, når de synes, der er noget, der ikke passer. Men hvis det skal være konsekvent, får Lene Balleby (hoffets pressechef, red.) travlt med at ringe til australske ugeblade, for de skriver jo lystigt, at Mary er gravid, at dronning Margrethe er abdiceret, og at Mary er blevet dronning. På et tidspunkt skrev to blade samtidig, at Mary var gravid, i det ene endda med tvillinger. Da var vi nødt til at ringe og spørge, om det var rigtigt,« siger Erling Tind Larsen, som mener, at kongehuset selv har et problem med troværdigheden.

»I april, da prinsgemalen var syg og tog til Venedig, mener jeg, at kongehusets troværdighed led et knæk. Jeg synes tit, vi oplever, at kongehuset nærmest per automatik afviser historier og lukker ned omkring kongehusets medlemmer. Jeg ser gerne en bedre dialog, så jeg har bestemt ikke noget imod, at de blander sig,« siger han.

Pure opspind

Se og Hørs chefredaktør Niels Pinborg siger, han har et godt samarbejde med kongehuset og presseafdelingen.

»Jeg tror, kongehuset altid har taget afstand fra notoriske løgnehistorier. Og i disse to tilfælde har de jo også reageret på noget, der åbenbart var pure opspind. F.eks. skriver de, at prinsesse Marie aldrig har været i Litauen. Det må man tage for pålydende, for ellers ville kongehuset jo ikke turde sige det. Dronningen skal være troværdig, ellers falder alt fra hinanden,« siger han.

»Men vi går rigtig tæt på kongehuset, og vi fortolker de kongeliges sindstilstande. F.eks. har vi skrevet, at prins Henrik gik amok, og det er jo noget, man måske kunne diskutere. Men der viser kongehuset stor forståelse for, at vores læsere har en interesse i de kongeliges liv. For når vi fortolker, så hører vi ikke fra dem. Vi har et fint professionelt samarbejde, selv om vi skriver kritiske historier med kant og bid,« siger Niels Pinborg.

BT har i tre dage gennem 14 telefonsamtaler med medarbejdere på Daily Mail forsøgt at få en kommentar til, hvorfor avisen skriver en artikel baseret på falske identiteter. Det nægter Daily Mail fortsat at svare på.