Er prins Christian havnet i et udskilningsløb, der minder om Robinson Ekspeditionen for 6-årige med ham som trofæ. Eller er der tale om en alternativ og visionær skoleindkøring til gavn for alle de nye børn.

Sammen med 50 andre forventningsfulde børn mødte prins Christian fredag op til sin første skoledag. Her vil det snart vise sig, hvem der skal gå i klasse med den lille prins, hvem der dermed skal med til børnefødselsdage på Amalienborg, og hvem der potentielt kan blive hans venner for livet.

Tranegårdskolen i Hellerup bliver Christians base de kommende 10 år. Men det er endnu ikke besluttet, hvem der bliver Christians nye klassekammerater.

SE ALLE BILLEDERNE: Prins Christians første skoledag

For at opnå den bedst mulige sammensætning i klasserne, lader man de næste 10 uger børnene fungere i mindre grupper, der undervejs bliver opløst og gendannet i andre formationer for at se, hvordan børnene fungerer sammen både fagligt og socialt.

Først til efteråret bliver det besluttet, hvem der skal gå i klasse sammen i de kommende år. På skolen er man nemlig opmærksom på, at de endelige klasser får stor betydning for de nye elever.

LÆS OGSÅ:

LÆS OGSÅ:

- Da klassen er base for et 10 år langt fællesskab, der har afgørende betydning for børnenes læring igennem hele skolegangen og måske for hele livet, mener vi, at klassedannelsen har stor betydning, skriver Tranegårdskolen på deres hjemmeside.

Stor opmærksomhed

Ifølge Jan Rosiek, forældrerepræsentant i skolens bestyrelse, er det også noget, forældrene er meget opmærksomme på.

- Det går faktisk begge veje. Der er nogen, der ikke har det som et stort ønske, men der er selvfølgelig også en del, der gerne vil have børnene i Christians klasse, fortæller han.

Derfor må børnene nok vænne sig til, at prinsen uundgåeligt kommer i centrum, og at spørgsmål som ’Nå, fik du så leget med Christian i skolen i dag?’ og ’Tror du, I kommer i samme klasse?’ venter dem, når de kommer hjem fra skole.

I efterårsferien modtager hvert barn et brev om, hvordan den endelige klassesammensætning ser ud, og får dermed at vide, om de bliver en del af Christians nærmeste omgangskreds de næste 10 år.

Men det er en dårlig løsning at lade de nye elever være klasseløse i de første måneder. Det mener Niels Egelund, der er professor i socialpædagogik på Aarhus Universitet.

- Klassen betyder meget for, om man føler sig hjemme og hører til. Jeg vil bestemt ikke anbefale denne løsning. Når man ser på, hvem børnene er sammen med, og hvem de leger med i fritiden, er det næsten altid nogen fra deres klasse. Det er sjældent nogen fra parallelklassen. De har brug for at have en mindre gruppe og forholde sig til, siger Niels Egelund.

Pres på eleverne

Samtidig giver den klasseløse start på skolelivet et unødvendigt pres på eleverne, fordi det senere kan blive opfattet som en skuffelse, hvis de ikke ender i samme klasse som prinsen.

- Jeg må bare sige til forældrene, at de lige skal prøve at dæmpe det her ned. Lad være med at spørge til ham (prins Christian, red.) hver dag. Så bliver det en skuffelse, hvis de ikke kommer i samme klasse. Spørg til noget andet - ikke noget med klassen, opfordrer Niels Egelund.

Han er dog ikke nervøs for, at den øgede opmærksomhed kommer til at påvirke prins Christian negativt.

- Hele hans liv har været så fyldt med opmærksomhed, så det tror jeg ikke påvirker ham meget. Han vil simpelthen ikke lægge mærke til det. Det er noget helt specielt at være født, til det han er. Det er noget, der følger ham resten af livet, så det tror jeg ikke, man skal bekymre sig om.