Det svenske trafikselskab Västtrafik er blevet presset af det svenske Kongehus.

»Se, hvor kongen var utro.«

Sådan lød tilbuddet i en reklamekampagne fra det svenske trafikselskab Västtrafik. Selskabet vil skabe opmærksomhed om en ny sightseeing-app, der guider rejsende til det historiske Göteborg.

Den formulering faldt ikke i god jord hos hverken kunderne  eller det svenske kongehus, der kaldte det for 'bagvaskelse' - også selvom det slet ikke er Sveriges nuværende konge, kong Carl Gustav, der hentydes til, men derimod kong Oscar d. 2., der havde en elskerinde i Göteborg.

Men den 69-årige konge har også gjort sig bemærket for utroskab, og derfor mente mange, at det kunne misforstås.

Så nu har Västtrafik altså bøjet sig for kongehusets krav og har taget plakaterne ned.

»Vi havde et møde i dag (i går, red.), hvor vi gik reaktionerne igennem. Dér besluttede vi at tage plakaterne med det budskab ned,« fortæller Västtrafiks pressechef, Kristian Lans, til Aftonbladet.

MONACO-WEDDING/

Det skete efter, at både Hoffets jurist og informationschefen Magareta Thorgren havde kontaktet selskabet.

»De kunne ikke lide dem (reklamerne, red.). Det var de meget tydelige omkring,« tilføjer Lans, der dog understreger, at Hoffet ikke direkte truede med sagsanlæg.

Margareta Thorgren er glad for, at sagen er lukket, men afviser at skulle have lagt pres på Västtrafik:

»Det svenske folk har reageret, og vi var enige og sagde, at vi kunne forstå deres reaktioner,« fortælle hun.

Men den køber den socialdemokratiske politiker Alex Bergström ikke. Han er viceordfører i Västtrafiks bestyrelse og kalder Hoffets indblanding for 'i strid med ytringsfriheden'.

»Det er ikke Västtrafiks fejl, hvis vores nuværende konge har et dårligt ry,« kritiserer han i Aftonbladet.