____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Charterrejser til halv pris. Det er en kendsgerning, hvis charterarrangørerne ikke skal brænde inde med tusindvis af rejser i august og september. Det skriver Vejle Amts Folkeblads rejsesite.

Men ifølge Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, kommer det ikke bag på branchen.

- I august er der ikke mange, der holder ferie, i forhold til skolesommerferien, men alle vores ekstra fly er fortsat i luften, så priserne på rejser falder drastisk i den periode. Typisk er rejserne op mod 50 procent billigere i slutningen af august.

- Udsalget kommer så snart, de danske skolebørn igen er bænket i klasselokalerne, siger Stig Elling.

Det er rejser til alle de store, klassiske feriemål med afgang i midten og slutningen af august og i begyndelse af september, der falder i pris. Star Tour sætter 4000 rejser på udsalg - med op til 50 procents rabat.

- Vi skal både tage højde for den kommende lavsæson, og for solen, der endelig skinner over Danmark. Så snart solen skinner herhjemme, myldrer folk ud og på stranden og tænker slet ikke på rejser. Så et udsalg er nødvendigt for os, og det er der så nogle forbrugere, der kan nyde godt af, siger Stig Elling.

Hos Spies holder man også udsalg.

- Selv om efterspørgslen efter rejser bliver markant mindre i august og september, må rejsearrangørerne - af logistikmæssige årsager - udbyde næsten lige så mange rejser som i skoleferien. Og prisen på rejser har det som kursen på aktier: udbud og efterspørgsel er med til at styre prisen, siger kommunikationschef i Spies, Torben Andersen.

Prissætningen for august viser, at man ofte kan købe to rejser for den pris, man må give for en rejse i skoleferien. - Og specielt mange ældre par benytter sig af tilbudsrejserne. Samtidig kan de glæde sig over, at der er knapt så varmt på rejsemålene som i højsæsonen, siger Torben Andersen, der vurderer, at der i august kastes cirka 8.000 rabatrejser på markedet.

Også hos Apollo falder priserne på rejser drastisk efter skolesommerferien.

- Sommeren har været suverænt godt solgt, da den danske sommer har været helt upålidelig, og rigtigt mange danskere har villet ud at rejse i juli. Priserne på rejser er styret af udbud og efterspørgsel, og da efterspørgslen blot er øget i takt med kulde-dagene, er priserne steget. Men fra midt august og i september ser det meget bedre ud, og priserne falder med mange tusinde kroner for identiske produkter, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.