Langt de fleste billige Norwegian-billetter blev revet væk efter et døgn



999 kr. for at flyve til New York. Sådan lød det glade budskab, da lavprisselskabet Norwegian tirsdag formiddag præsenterede to nye, direkte ruter fra København til henholdsvis New York og Los Angeles.

Men blot et døgn efter at flybilletterne blev sat til salg, er priserne steget med op til 120 pct. Det viser bt.dks pristjek.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos fortalte på pressemødet tirsdag, at han mener, at billetpriserne til USA i for lang tid har været alt for høje. Lavprisselskabet vil derfor med de nye ruter lave 'oprør' på markedet med deres lave priser. Norwegian reklamerede med enkeltbilletter til New York for bare 999 kr. og til Los Angeles fra 1.499 kr.

Da billetslaget startede tirsdag kl. 12 på Norwegians hjemmeside, var det da også muligt at få fingre i de billige billetter. Men allerede efter et par timer var mange af de billigste billetter væk, og prisen steget med 50 pct. - til 1.499 kr. for de billigste enkeltbiller til New York.

Bt.dk har tjekket prisen på de billigste billetter til New York og Los Angeles, som det var muligt at bestille onsdag eftermiddag.

Vil du f.eks. gerne til New York til april, må du spejde langt efter de billige billetter. Udrejsen koster i gennemsnit 2.217 kr. og hjemrejsen 1.671,9 kr. Altså omkring 3.889 kr. - næsten det dobbelte af lanceringspriserne på 999 kr. hver vej. Vil du også have mad og bagage med, må du yderligere til lommerne, og prisen bliver 4.805 kr. - og det er uden drikkevarer.

Forbrugerrådet mener, at de priser, der reklameres med, skal være retvisende og tilgængelige.

- Hvis man markedsfører sig med billetter til 999 kr., og det er uden kuffert, som man højest sandsynligt tager med sig til New York og L.A., så synes jeg, at det er en smule misvisende. De kommer til at fremstå billigere end de er - også i forhold til andre selskaber. Det kan jo ende med, at de er to til tre gange så dyre som den oplyste pris, siger Mads Mølgaard Bräuner, jurist hos Forbrugerrådet.

Information- og marketingchef hos Norwegian, Johan Bisgaard Larsen, forklarer, hvorfor priserne er steget:

- 4.800 kr. betegner en situation, hvor vi er ved at have stort set udsolgt, og så er det, at prisen kommer lidt højere op, lyder det.

Johan Bisgaard Larsen mener ikke, at det er snyd, at Norwegian markedsfører sig med billige billetter, der er væk allerede efter et døgn.

- Vi mener ikke, at det er misvisende. Der er selvfølgelig rigtigt, at priserne er steget noget især til New York, men det er sådan, at danskerne godt ved, at man skal være tidligt ude, hvis man vil have de billige billetter. Prisen følger efterspørgslen. Når flyet begynder at blive fyldt, så vil priserne også stige, siger Johan Bisgaard Larsen.

Interessen har været stor, flere afgange er allerede næsten udsolgte, og det betyder, at billetpriserne ikke vil blive sat ned.

De priser, som Norwegian viser, er uden forplejning ombord på flyet og bagage. Flykunderne kan for 459 kr. pr. vej tilkøbe en Plus-pakke, der indeholder morgenmad, middag, 1 stk. bagage og sædereservation. Derudover skal man betale ekstra, hvis man gerne vil have drikkevarer. Det bliver dermed hurtigt omkring 1.000 kr. oveni billetprisen for en returrejse.

Norwegian mener ikke, at de holder priserne 'falsk' nede ved at vise priser uden mad og bagage.

- Vi sælger et flysæde. Hvis du gerne vil have noget ekstra, så kan du vælge det. Vi mener, at det er uretfærdigt, at alle kunder skal betale for mad og bagage, hvis de ikke har brug for det.

Johan Bisgaard Larsen forklarer, at mange forretningsfolk f.eks. ikke vil have bagage med, at par deles om én indtjekket kuffert og benytter den gratis håndbagage, og at nogle kunder ikke vil have mad, hvis de f.eks. først flyver kl. 22.30.

På Norwegians fly må passagerne gerne selv tage mad og drikkevarer med - undtagen alkohol.

Selv om priserne er steget op mod 120 pct. i forhold til lanceringspriserne, så mener Norwegian stadig, at de er billigst.

- Vi mener absolut, at vi er billige. Vi skal være konkurrencedygtige, ellers vælger passagerne ikke os. Man skal sammenligne vores priser med, hvad det koster andre steder, siger Johan Bisgaard Larsen.

En stikprøve hos rejsesøgemaskinen Momondo.com onsdag viser da også, at Norwegian på de fleste afgange stadig er billigere end andre flyselskaber, som flyver direkte. Der kan være op til 500 kr. at spare ved at have en mellemlanding f.eks. med Icelandair, men så må man også beregne en længere rejsetid på op til 10 timer mere.

Udover en god pris fremhæver Johan Bisgaard Larsen, at passagerne med Norwegian får en tur med et moderne fly med de nyeste ventilationssystemer, der renser luften bedre samt har et lavere tryk i kabinen. Desuden vil Norwegian korte ca. 35 min. af turen til New York og ca. 40-45 min. til L.A.

Norwegians rute til New York åbner 28. februar 2014 med to ugentlige afgange og fra 30. april fire afgange hver uge. Los Angeles-ruten åbner 1. april næste år. Der flyves i første omgang to gange ugentligt, og fra den 1. maj tre gange

Flyveturen sker med Norwegians helt nye Boeing 787-8 Dreamliner-fly.

Det koster den billigste flybillet
Bt.dk har foretaget et pristjek af Norwegians flybilletter et døgn efter, at billetterne blev sat til salg. Prisen er en gennemsnitspris for en one-way-billet uden bagage og forplejning. Vil du have en kuffert med og mad på flyet, skal du lægge 458 kr. oveni prisen hver vej.
Priserne er indhentet på Norwegians hjemmeside onsdag d. 4. september.

København - New York (enkelbillet)
Marts: 1.569,7 kr.
April: 2.217 kr.
Maj: 1.810,1 kr.
Juni: 2.028,8 kr.
Juli: 2.240 kr.

New York - København (enkelbillet)
Marts: 1.441,8 kr.
April: 1.671,9 kr.
Maj: 1.459,5 kr.
Juni: 1.471,9 kr.
Juli: 2.147,7 kr.

København - Los Angeles (enkelbillet)
Marts: 1.754,6 kr.
April: 2.131,9 kr.
Maj: 2.034 kr.
Juni: 2.373,2 kr.
Juli: 2.626,6 kr.

Los Angeles - København (enkelbillet)
Marts: 1.631,7 kr.
April: 2.031,2 kr.
Maj: 1.892.9 kr.
Juni: 1.922,7 kr.
Juli: 2.571,1 kr.

Der tages forbehold for, at priserne kan være ændret og muligvis steget.

Her er en af Norwegians første 787 Dreamliner. Hvert sæde har et lille Android-baseret underholdningssystem, som ud over film og musik, også byder på avancerede landkort og mulighed for at købe mad i flyets snackbar uden man behøver rejse sig.
Her er en af Norwegians første 787 Dreamliner. Hvert sæde har et lille Android-baseret underholdningssystem, som ud over film og musik, også byder på avancerede landkort og mulighed for at købe mad i flyets snackbar uden man behøver rejse sig. Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Vis mere