Du har sikkert selv begået fejlen, når du har været ude og flyve.

Tanken om at sidde i et fly, der pludselig styrter til jorden, er så ubehagelig for mange mennesker, at bare det at træde ind i et fly kan være en kamp.

Men når man ser på statistikken, er den frygt rimelig ubegrundet, da chancen for at miste sit liv en flyulykke er omkring én til 11 millioner.

Tilgengæld er der andre måder at komme til skade på i forbindelse med flyvninger, som de færreste tænker over, når de sidder i flyet.

Ifølge den amerikanske stewardesse, Amanda Pleva, er det farligste man kan gøre ombord på et fly noget, som de fleste gør:

At lade være med at spænde sikkerhedsbæltet

Det skriver hun i et indlæg i branchemagasinet Flyerstalk, hvor hun påpeger, at der er dårlig statistik på turbulens-relaterede skader, men at problematikken så sent som for to uger siden stod lysende klart, da der blev frigivet en rapport om en en turbulens-relateret nødlanding i byen Calgary i Canada i 2015.

Her kom 22 passagerer til skade i forbindelse med turbulensen, og ifølge rapporten hang skaderne sammen med, at ingen af de tilskadekommende havde brugt sikkerhedsbælte.

- Du kan tale med en hvilken som helst stewardesse, så vil de kunne fortælle dig om personlige oplevelser om, hvor alvorlige skader man kan få af turbulens, skriver hun.

Hun understreger, at hun godt ved, det er 'trættende' at høre på for flypassagerer, men at stewardesserne altid påpeger de manglende sikkerhedsbælter, fordi kender til risikoen ved ikke at bruge dem.

- Af alle regler på et fly er det den, du bør tage mest seriøst. Der er ofte turbulens, og det kræver så lidt at undgå skader, skriver hun i Flyerstalk.

Hvis du er i tvivl om, hvor voldsomt turbulens kan være, kan du læse denne historie om en skrækflyvning til Argentinas hovedstad Buenos Aires, hvor 23 kom til skade - herunder to stewardesser.

I galleriet nedenfor kan du se 13 gode grunde til, du ikke skal være bange for at flyve

1. Det er farligere at køre bil. Hvis du frygter edderkopper, hører du sandsynligvis ofte klichéen "Edderkopper er faktisk mere bange for dig, end du er for dem". For folk med flyskræk svarer den sætning nogenlunde til "Der er større risiko for at dø på køreturen på vej til lufthavnen end på selve flyveturen" - og de har ret.
1. Det er farligere at køre bil. Hvis du frygter edderkopper, hører du sandsynligvis ofte klichéen "Edderkopper er faktisk mere bange for dig, end du er for dem". For folk med flyskræk svarer den sætning nogenlunde til "Der er større risiko for at dø på køreturen på vej til lufthavnen end på selve flyveturen" - og de har ret.
Vis mere

1. Det er farligere at køre bil. David Ropeik fra Harvard University har undersøgt sagen, og det viser sig, at risikoen for at du dør i et biluheld er cirka 1 til 5000, mens det for flystyrt er 1 til 11,000,000. Hvis du en dag skulle være så uheldig at være i et fly, der styrter ned, skal du trøste dig med, at der er 95% chance for, at du overlever styrtet.
1. Det er farligere at køre bil. David Ropeik fra Harvard University har undersøgt sagen, og det viser sig, at risikoen for at du dør i et biluheld er cirka 1 til 5000, mens det for flystyrt er 1 til 11,000,000. Hvis du en dag skulle være så uheldig at være i et fly, der styrter ned, skal du trøste dig med, at der er 95% chance for, at du overlever styrtet.
Vis mere

2. På samme måde som bilproducenter laver crashtests, sker det også på flyfabrikkerne. Flyets vinger bliver bøjet indtil de knækker for at finde vingens bristepunkt. Det kræver langt mere kraft at knække dem, end noget fly nogensinde er blevet udsat for under en flyvning, og flyet gennemgår utallige forskellige test, heriblandt...
2. På samme måde som bilproducenter laver crashtests, sker det også på flyfabrikkerne. Flyets vinger bliver bøjet indtil de knækker for at finde vingens bristepunkt. Det kræver langt mere kraft at knække dem, end noget fly nogensinde er blevet udsat for under en flyvning, og flyet gennemgår utallige forskellige test, heriblandt...
Vis mere

2. På samme måde som bilproducenter laver crashtests sker det også på flyfabrikkerne....kyllingetesten. Flyet bliver testet i forhold til hvor meget motorerne kan indtage uden at gå i stykker. Under testen skydes døde kyllinger ind i den tændte motor og på forruden, for at simulere at flyet rammer en fugl i luften.
2. På samme måde som bilproducenter laver crashtests sker det også på flyfabrikkerne....kyllingetesten. Flyet bliver testet i forhold til hvor meget motorerne kan indtage uden at gå i stykker. Under testen skydes døde kyllinger ind i den tændte motor og på forruden, for at simulere at flyet rammer en fugl i luften.
Vis mere

3. Kommercielle fly kan flyve sikkert med kun én motor, og kan lande helt uden nogen. Det kan se ud som om, at det kun er motorerne, der holder flyet i luften. Man forestiller sig, at flyet snurrer rundt og styrter ned, hvis en af motorerne går i stykker, men alle kommercielle fly kan flyve perfekt med kun én motor...
3. Kommercielle fly kan flyve sikkert med kun én motor, og kan lande helt uden nogen. Det kan se ud som om, at det kun er motorerne, der holder flyet i luften. Man forestiller sig, at flyet snurrer rundt og styrter ned, hvis en af motorerne går i stykker, men alle kommercielle fly kan flyve perfekt med kun én motor...
Vis mere

3. Kommercielle fly kan flyve sikkert med kun én motor, og kan lande helt uden nogen. ...og hvad så hvis de begge to går i stykker? Ja, så forvandles flyet nærmest til et svævefly, der kan svæve op til flere hundrede kilometer, før det begynder at miste så meget fart, at det styrter ned.
3. Kommercielle fly kan flyve sikkert med kun én motor, og kan lande helt uden nogen. ...og hvad så hvis de begge to går i stykker? Ja, så forvandles flyet nærmest til et svævefly, der kan svæve op til flere hundrede kilometer, før det begynder at miste så meget fart, at det styrter ned.
Vis mere

3. Kommercielle fly kan flyve sikkert med kun én motor, og kan lande helt uden nogen. Oddsene for at begge motorer går i stykker, er utrolig små. Det sker kun én gang på én milliard flyvetimer, hvis man skal tro producenten Boeing
3. Kommercielle fly kan flyve sikkert med kun én motor, og kan lande helt uden nogen. Oddsene for at begge motorer går i stykker, er utrolig små. Det sker kun én gang på én milliard flyvetimer, hvis man skal tro producenten Boeing
Vis mere

4. Fly er ikke helt så klamme som du tror. Hvis du ikke tænker så meget over faren for at styrte ned med mange hundrede kilometer i timen, men snarere er bange for de mange bakterier der angiveligt bliver blæst rundt i hele flyet, kan vi trøste dig med, at alle kommercielle fly udstyres med kraftige HEPA filtre, der renser luften 20-30 gange i timen.
4. Fly er ikke helt så klamme som du tror. Hvis du ikke tænker så meget over faren for at styrte ned med mange hundrede kilometer i timen, men snarere er bange for de mange bakterier der angiveligt bliver blæst rundt i hele flyet, kan vi trøste dig med, at alle kommercielle fly udstyres med kraftige HEPA filtre, der renser luften 20-30 gange i timen.
Vis mere

4. Fly er ikke helt så klamme som du tror. Hvis du ikke tænker så meget over faren for at styrte ned med mange hundrede kilometer i timen, men snarere er bange for de mange bakterier der angiveligt bliver blæst rundt i hele flyet, kan vi trøste dig med, at alle kommercielle fly udstyres med kraftige HEPA filtre, der renser luften 20-30 gange i timen.
4. Fly er ikke helt så klamme som du tror. Hvis du ikke tænker så meget over faren for at styrte ned med mange hundrede kilometer i timen, men snarere er bange for de mange bakterier der angiveligt bliver blæst rundt i hele flyet, kan vi trøste dig med, at alle kommercielle fly udstyres med kraftige HEPA filtre, der renser luften 20-30 gange i timen.
Vis mere

4. Fly er ikke helt så klamme som du tror...og når du har rørt ved diverse skærme og klapborde ved dit sæde.
4. Fly er ikke helt så klamme som du tror...og når du har rørt ved diverse skærme og klapborde ved dit sæde.
Vis mere

5. Turbulens er ikke farligt...Turbulens er meget irriterende og ubehageligt, men selv det største vindpust ville ikke kunne få flyet til at styrte. Turbulens kan sammenlignes med et bump på vejen; det er ikke særlig behageligt, men det er heller ikke farligt.
5. Turbulens er ikke farligt...Turbulens er meget irriterende og ubehageligt, men selv det største vindpust ville ikke kunne få flyet til at styrte. Turbulens kan sammenlignes med et bump på vejen; det er ikke særlig behageligt, men det er heller ikke farligt.
Vis mere

...og der findes måder hvorpå du kan mindske din risiko for at opleve detHvis du vil mindske risikoen for at få en turbulent tur, kan du bestille dine billetter til tidlig morgen eller tæt på solnedgang, hvor Solen ikke opvarmer Jordens overflade, og dermed gør atmosfæren ustabil. Vælg også et sæde lige ud for vingerne, da fronten og enden af flyet bevæger sig mest. Kilde
...og der findes måder hvorpå du kan mindske din risiko for at opleve detHvis du vil mindske risikoen for at få en turbulent tur, kan du bestille dine billetter til tidlig morgen eller tæt på solnedgang, hvor Solen ikke opvarmer Jordens overflade, og dermed gør atmosfæren ustabil. Vælg også et sæde lige ud for vingerne, da fronten og enden af flyet bevæger sig mest. Kilde
Vis mere