Oven på en lang sensommer har efterårets kulde sat ind. Det har sat gang i salget af vinterens charterrejser, melder rejsebureauerne. Her er seks bud på en ferie med solgaranti i børnenes vinterferie

I år lod det lunefulde efterårsvejr vente længe på sig. Men spørger man rejsebureauerne, har de mange soltimer i september ikke holdt de solhungrende danskere fra at booke en uges ferie i vintermånederne.

Kanarieøerne er som altid en favorit, når vinterferien skal bookes, men i år er luksushotellerne i Dubai også begyndt at vinde frem. Selv om efteråret har budt på mange solskinstimer, er der godt gang i salget af rejser. Rejseselskaberne oplever, at charterferier i vintermånederne sælger strygende, men forventningen er, at salget kommer til at gå endnu hurtigere, når det våde og kolde vejr for alvor sætter ind, fortæller Peder Hornshøj, der er direktør hos Bravo Tours.

»Inden vintersæsonen er skudt i gang, har vi allerede solgt omkring 45 pct. af vores charterrejser for vintersæsonen. Det er lidt mere, end det plejer at være, og vi regner med, at der snart kommer et stort ryk,« siger han og tilføjer, at det er den sikre garanti for solskinstimer, der lokker danskerne ud i flysæderne i løbet af vintermånederne.

»Vinterrejsernes popularitet hænger sammen med det dårlige vejr herhjemme, og når man tager på charterrejse, er man stort set sikker på, at man rejser fra dårligt til godt vejr,« fortæller han.

Flere vælger luksus

En opgørelse foretaget af Apollo Rejser viser, at vintermånederne kommer til at stå i luksusrejsernes tegn. Denne vinter har rejsebureauet solgt næsten 60 pct. flere rejser med et femstjernet hotel som indkvartering sammenlignet med sidste år, fortæller Glenn Bisgaard, der er kommunikationschef hos Apollo Rejser.

»Det har overrasket os, at interessen har været så stor i år, og det er svært at pege på en enkelt faktor, der gør, at de femstjernede hoteller sælger godt,« oplyser han og fortæller, at de største luksushit er Gran Canaria, Madeira og Dubai.

Interessen kan ifølge pressechefen skyldes, at danskerne generelt er begyndt at bruge flere penge på at holde ferie.

»Det virker til, at der er mange, der ikke holder lige så fast på opsparingen, som de ellers har gjort de seneste år. De dyrere rejser kan ses som et udtryk for, at mange igen giver sig selv lov til at bruge lidt mere på dem selv,« siger Glenn Bisgaard.

Han ser også en voksende tendens til at forsøde rejsen med egen bil, All Inclusive eller andre former for opgraderinger, når vinterens charterrejser bookes.

De Kanariske Øer hitter

Hos Bravo Tours er der også en stor interesse for All Inclusive-ferier i Dubai, og det hænger ifølge Peder Hornshøj sammen med, at ørkenbyen er et alternativ til Egypten. Badebyerne langs de egyptiske kyster har tidligere været en klassisk vinterfavorit hos danskerne, men de seneste år er flere begyndt at fravælge landet.

»Der er mange, der vælger Egypten fra pga. de politiske uroligheder, der har været i landet, men interessen begynder langsomt at vende tilbage,« fortæller han.

Tidligere kunne de danske charterarrangører fylde 35 ugentlige fly til badebyen Hurghada i Egypten, men i år er antallet skåret ned til bare seks. Det skaber et ekstra stort pres på de øvrige badestrande, når danskernes rejselyst samtidig forbliver uforandret.

»Det kan bedst betale sig at købe rejsen nu, for vi forventer at blive udsolgt tidligere, end vi plejer. Den store interesse for De Kanariske Øer gør, at det i år vil være sværere at booke en rejse uden om bureauerne, fordi de fleste hoteller allerede har indgået aftaler med rejsebureauerne,« forklarer Peder Hornshøj.