ReaconSnow 2 er en skibrille, der leverer info om bl.a. fart, fald og hvilken musik, der afspilles på mobiltelefonen. Brillen er bare en lille del af den bærbare teknologi, der indtager skipisterne i 2015.

64 km/t viser det lille display i skibrillen i nederste højre hjørne af mit synsfelt. Det går stejlt ned ad på den sidste del af løjpen. Samtidig med at skiene får et skub ud til siden for at få den rigtige indgangsvinkel til svinget, holder jeg øje med farten. Nødvendigt? Egentlig ikke. Sjovt? Helt sikkert.

Informationen om fart leveres af et lille Heads-Up-Display, som er monteret i skibrillen. Udover fart leverer den lille enhed oplysninger om bl.a. tilbagelagt distance, højdemeter og tid. Den kan via bluetooth kobles til telefonen, så man kan styre musikafspilleren og følge sine venner rundt på pisterne. Og når dagen er omme, uploader man sine løbsdata til facebook, så alle kan læse alt om ens dag på ski.

Vidunderet hedder ReconSnow 2 og er opfundet af det canadiske firma Recon Instruments. En af grundlæggerne af Recon Instruments er dansker, hedder Dan Eisenhardt og er tidligere elitesvømmer. Som svømmer irriterede det ham, at han ikke kunne aflæse sine træningsdata, når han lå i bassinet.

Så han begyndte at se på muligheden for at integrere et head-up-display i et par svømmebriller. Det viste sig dog hurtigt, at teknologien var for klodset til at integrere i en lille svømmebrille. Idéen var imidlertid var så fascinerende, at han begyndte med de største sportsbriller på markedet, nemlig skibrillerne.

De første skibriller med ReconSnow ramte pisterne i 2010, hvor Recon Instruments indgik et samarbejde med skibrilleproducenten Zeal. I 2014 fulgte ReconSnow 2. Siden 2011 har brilleproducenter som Uvex og Oakley taget teknologien til sig og lavet briller med et integreret ReconSnow og nu ReconSnow 2 system. I år overfører Recon Instruments teknologien til Recon Jet cykelbrillen, så visionen om at få et head-up-display integreret i et par svømmebriller synes mere og mere realistisk.

Teknologien i ReaconSnow virker. Også for en omend teknikbegejstret, så ikke tekniknørdet testperson.

Funktionelt er systemet uhyre let tilgængeligt. Man downloader Recons app til telefonen, forbinder telefonen med brillen via bluetooth, og så er man i gang.

Sådan fungerer skibrillen på pisten

På pisten fungerer brillerne akkurat som et par helt almindelige skibriller. Displayet sidder diskret nede til højre, og rager ikke som sådan op i synsfeltet. Man skal dog kigge lidt ned til højre for at se data, så man gør det ikke på en meget kompliceret piste eller når man kører off-piste.

Standardvisningen er ens fart, men på en fjernbetjening, som sidder med en velcrorem om armen, kan man via seks store handskevenlige knapper navigere rundt mellem de forskellige menuer.

Man kan have en principiel modstand mod denne form for teknologi på pisten, da argumentet om, at det fjerner fokus fra skiløbet, ikke er helt taget ud af den blå luft.

Men folk, der står stille på pisterne og fumler med deres telefoner eller GoPro kameraer, er heller ikke fordrende for sikkerheden. Og begge ting er kommet for at blive, så filosofien er at så hellere flytte funktionaliteten op i brillerne og synsfeltet. Det handler om opmærksomhed mere end forbud. Man har heller ikke fokus på kørslen, når man skifter cd i bilradioen, men det betyder ikke, at cd-afspillere i biler skal forbydes.

Idéen om, at man skal have adgang til sit digitale liv – også på pisterne – er i tråd med den generelle tendens om bærbar teknologi. En tendens, som bedst kendes fra Googles lidt nørdede brille, men som siden har spredt sig til både tøj og ure. Det handler om tid og tilgængelighed.

»Bærbar teknologi minimerer den tid, du bruger på at søge data. Du vil have al den data, du efterspørger, i samme sekund, du efterspørger den. Det gør dig mere nærværende, at du ikke skal lede efter data, og funktionelt set til et smartere menneske«, udtalte Silicon Valley entreprenør Phil Libin til teknologimagasinet Wired sidste år.

Og hvor er det mere besværligt at få sin mobiltelefon op ad lommen end på pisterne? Det er koldt, man er pakket ind i skitøj, har tykke handsker på og så er chancen for at tabe telefonen i sneen overhængende.

For udviklerne af apps har lavet et hav af fede apps, som indsamler data om ens skiløb. Men hvis ikke man har adgang til telefonen, kan man først se data, når man enten lander til afterski eller kommer tilbage til hotelværelset.

Det svarer til at køre en tur i sin bil, men ikke kan se, hvor hurtigt og hvor langt man har kørt, før man har parkeret vognen.

Til jer, der ikke så mine data på facebook, så kommer de her: 17 km på pisterne med et samlet højdemeterfald på 3.454 meter og en topfart 72 km/t.