Se, hvordan du fremover skal rejse indenrigs, når Terminal 1 i Københavns Lufthavn lukker.

Efter weekenden 21.-22. marts vil Københavns Lufthavn være blandt de mest integrerede lufthavne i Europa med både inden- og udenrigspassagerer i samme afgangshaller og terminaler.

Søndag 29. marts lukker Terminal 1 nemlig. Her har indenrigspassagererne ellers haft egne check-ins og opholdsområder inden flyafgang.
Nu skal  passagererne rejse fra Terminal 2 og 3 sammen med passagerne til udenrigsruterne, og får dermed lettere adgang til lufthavnen fra både tog og metro.

Check-in hvor?
Hvis du rejser indenrigs med SAS og ikke selv har checket ind elektronisk hjemme eller på check-in-automaterne i lufthavnen, eller hvis du har bagage, der skal checkes ind, skal du til Terminal 3. Her har passagererne hos Alsie Express, der flyver til/fra Sønderborg,også check-in.
Norwegians indenrigspassagerer har check-in ved selskabets faste skranker i Terminal 2. Og DAT-passagererne til Rønne og Karup får check-in-skranker ved siden af Norwegian.

Security?
Alle passagerer skal derefter gennem sikkerhedskontrollen over Terminal 2-3, hvor de 16 spor er blevet udvidet med to ekstra.
En udbygning, som vil give plads til yderligere fire spor i security, er under planlægning.

Afgang?
Indenrigspassagererne skal fremover ikke længere på en lang spadseretur gennem lufthavnen til Terminal 1 og gatenumrene fra A30 og opefter. Indenrigsflyene vil få afgang fra både finger A, B og D.
SAS' indenrigsfly vil få gate i Finger D og B tæt ved SAS' øvrige fly, eller afgang fra C2 til C8 mellem Finger B og D, hvorfra man kører i bus ud til flyet.
Norwegians indenrigsfly vil få gate i finger A, hvor en stor del af selskabets øvrige ruter også har gate. Her vil det nye Es-air til/fra Esbjerg formentlig også få gate.
DAT Rønne og Karup og Alsie Express vil få gate A7, A9 og A11.

Læs også: Mere sikkerhed for flypassagerer

»Flyenes placering er fundet i samarbejde med flyselskaberne. 25 pct. af indenrigspassagererne er såkaldte transferere, som skal rejse videre med andre fly. For dem er det praktisk, at de har ankomstgate i nærheden af flyselskabets øvrige fly,« siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen, Københavns Lufthavne.

Han understreger, at den første måned er en prøveperiode, hvor man vil finde de bedste løsninger for passager og flyselskaber og se, om der for eksempel er behov for særskilt check-in eller andre pladser for flyene.