At kende de typiske fejl og faldgruber, skiløbere begår, er første skridt på vejen til at rette op på dem og blive bedre på ski. Sophie Fjellvang-Sølling guider til teknik på pisterne.

Jo bedre, man er på ski, jo flere steder kan man komme på bjerget, og jo større og bedre oplevelser kan man få på sine skiferier. Derudover minimerer man risikoen for skader og bliver langt mindre træt, hvis man bruger den rigtige teknik på ski. 

Læs også: Guide: 5x ski for begyndere

Udgangspunktet for at blive bedre på ski er at have bedst mulig balance. Det træner man ved at stå med hoftebredde mellem skiene og med fod, knæ og hofteled let bøjede. Hav armene fremme foran kroppen og føl, at vægten er fordelt på hele foden. Forsøg at være afslappet, når du kører og bevæg dig op og ned i benene for at gøre det lettere at svinge skiene.


Typiske faldgruber – Og hvordan du spotter og retter dem


Bagvægt

Du kan ikke styre skiene og mister mere og mere kontrol over farten. Svingene bliver meget udstrakte, du kommer til at køre endnu hurtigere og presses endnu længere tilbage. Lårmusklerne bliver hurtigt trætte. 

Løsning

  • Før armene frem foran kroppen for at få tyngdepunktet frem. 

  • Spænd mavemusklerne

  • Bøj mere i hoften, så overkroppen vinkles mere fremad, den skal ikke være rank. Bevægelser i overkroppen er voldsomme og kan give stor bagvægt. 

  • Pres skinnebenet frem i støvlen / tryk knæet fremad. Man skal aldrig kunne mærke støvlen mod læggen. 

  • Vær opmærksom på, at trykket på foden er jævnt fordelt og ikke kun på hælen. 

  • Pres den forreste del af skien ned i sneen. 

  • Prøv at lave små hop som en øvelse, når du svinger. Det er nemlig svært at hoppe i bagvægt. 

  • Hold hoften fremme, så du ikke kommer til at sætte dig bagud i hvert sving. Spænd evt. balderne. 

  • Træk fødderne ind under kroppen i starten af svinget. 

  • Hold fokus på, at svinget startes med vægt på forskien for dermed at foregribe accelerationen mod faldlinjen. 

  • Løft tæerne for at komme frem med skinnebenene. 


Hofterotation

Du har problemer med, at skiene rutsjer i svinget. Din hofte drejer med igennem svinget eller du bruger ubevidst hoften til at skubbe skien rundt i svinget, derfor kan du ikke holde kantvinklen.  

Løsning

  • Man skal lære at få kontrol ved at styre skien med fødderne og benene - mens hoften er i ro. Det gør man bl.a. ved at:

  • Køre med hånden, der vender ned mod dalen, i siden, pres hoften ind mod bakken., mens den modsatte peger mod dalen (John Travolta move) 

  • Hold hænderne på siden af det knæ, der vender ud mod dalen, og pres det ind i bakken. Skift knæ i udløsningen af svinget

  • Hold hænderne på hoften, mærk hoftens bevægelser. 

  • Arbejd mod moddrejning af hoften, sådan at den holdes stabil gennem svinget. 

  • Styr med fødderne, fokusér på at starte svinget med at lade tæerne pege mod faldlinjen, og derefter lad hælene pege ned mod faldlinjen. Start på fladt terræn. 


Overkropsrotation

Du har problemer med at holde balancen og opnå kantgreb, specielt rundt i svinget. Det sker, fordi du kommer til at bruge overkroppen til at dreje skiene igennem et sving. 

Løsning

  • Benene skal gøre arbejdet i svinget, hold armene foran kroppen, så du bliver mere bevidst om rotationen.

  • Prøv at rotere helt overdrevet med overkroppen – for at blive opmærksom på, at du roterer – og prøv at holde overkroppen helt stille.

  • Lad inderhånden være længst fremme gennem svinget – dvs. højre hånd skal være længst fremme, hvis du svinger til højre. 

  • Hold stavene på tværs mellem hænderne og peg dem ned mod dalen igennem hele svinget. 

  • Start svinget med at fokusere på at dreje tæerne mod faldlinjen. Drej derefter hælen mod faldlinjen. 

  • Kør evt. uden stave med hænderne strukket ud foran kroppen pegende mod dalen. Hold dem evt. samlet. 


Stive skiled

Føler du, at du bliver kastet rundt af terrænet og bliver du hurtigt træt? Så er du sandsynligvis for anspændt i leddene. 

Løsning

  • Kør i lettere terræn, hvor du ikke er bange for at styrte. Her kan du lære den kontrol, der er vigtig på svævere pister. 

  • Stå mere oprejst. Nogle løbere står så dybt i benene, at de ikke kan bevæge sig. 

  • Hav mere bøjede skiled. Nogle løbere står så udstrakt, at de ikke kan bevæge sig. 

  • Hop på stedet inden kørsel for at blive varm. 

  • Øv dig på at være slasket som en kludedukke. så bliver leddene eftergivelige, og du kan derefter begynde at arbejde rigtigt med leddene. 

  • Undgå at knæene »klister« sammen. Forestil dig, at du har en tennisbold mellem knæene. 

  • Lav små hop rundt i store sving. Du kan ikke hoppe, hvis du er stiv. 

  • Kør skråfart i kuperet terræn, hvor du er tvunget til at give efter for ujævnhederne. 

  • Spænd støvlerne op, så det ikke kan lade sig gøre at hænge i støvleskaftet. 


Indoverlæring

Du føler, at du rutsjer rundt i svinget, kommer til at stå på den øverste ski i udgangen af svinget og har problemer med at indlede det nye sving. Det skyldes, at du læner dig ind i svinget – og så er det umuligt at holde trykket på yderskien og undgå, at tyngdepunktet kommer for langt ind i svinget. 

Løsning

  • Læn kroppen ud over yderskien, brystkassen ud over yderskiens binding. 

  • Lav små løft med hælen på inderskien, mens du kører rundt i svinget. Man skal som hovedregel ikke køre med løftet inderski, men man skal gerne kunne være i stand til det. Det vigtige er, at det er hælen, der løftes, ikke hele skien eller kun spidsen, da man så i stedet vil blive trukket tilbage i en bagvægt. 

  • Kør med yderhånden i siden, inderhånden pegende ned ad bakken. 

  • Hold hænderne på siden af yderknæet - skift knæ i udløsningen af svinget. 

  • Knæk kroppen, så der skabes en vinkel mellem lår og overkrop. 

  • Lav et hockeystop med inderskien løftet. 

  • Prøv at køre sving på inderski med yderskien løftet. Det betyder, at der ikke er noget »støttehjul«, hvis du kommer til at læne dig for meget ind i svinget. 

 
Læs også: "Skal jeg vælge ski eller snowboard?"