Vi vil møde det autentiske på ferien. Uanset om det handler om overnatning, spisning eller oplevelser på rejsemålet. Og så vil endnu flere være aktive, når de holder fri.

Der var engang, man var enten det ene eller det andet. Enten campist eller charterrejsende. Enten til sommerhus eller til hotel. Enten til kør-selv eller til rundrejse i bus.

Sådan er det ikke mere. Nu er vi, om ikke til det hele, så i hvert fald til mange forskellige typer af ferie, alt efter hvor i livet og i hverdagen, vi befinder os.

Men skal man pege på én fælles trend for rejsen anno 2015, vil det være en stræben efter den autentiske oplevelse, det ægte og det specielle. Som vi har set i de senere år, og som vil blive endnu mere udtalt i det kommende år.

»Folk er svære at sætte i bås,« siger turismeforsker ved Aalborg Universitet, Anne Therkelsen.

»Snart tager de på en charterrejse, og næste gang arrangerer de selv rejsen. Når de gør det selv, og det gør flere og flere, kan vi se, at folk i stigende grad går uden om det kommercielle turismesystem. De køber flybilletterne direkte, og nu skærer de hotellerne væk. Flere vælger privat overnatning. Koncepter som Airbnb vokser kraftigt«, siger hun.

Det er ikke kun for at finde en billigere overnatning, at flere vælger hotellet fra. Det er også for at finde et mindre standardiseret produkt og komme tættere på hverdagslivet i det pågældende land, man rejser til.

»Det føles mere autentisk, når man er ude af hotel-verdenen på byens hovedstrøg og i stedet bor i en privat, lejet lejlighed i en forstad. Der er man midt i hverdagen. En mindre, men voksende gruppe går efter øko-hoteller med holdninger til klima og affaldsortering, og tænker på samfundet blandt andet ved at bidrage til den lokale økonomi. Der bliver også flere, som rejser ud for at deltage i frivilligt arbejde. Den såkaldte socialturisme, som tidligere var forbeholdt de unge, søges nu af alle aldersklasser,« siger Anne Therkelsen.

Vi vil have noget unikt

At vi vælger andre former for oplevelser, er fremtidsforsker Liselotte Lyngsø enig i. Ifølge hende vil vi have noget unikt med sjæl og identitet til forskel fra masseudbydere, hvor hotellerne ligner hinanden i hele verden.

»For eksempel er en lokal guide meget passioneret omkring sin by, og man kan se meget mere end på en tur med turistbussen, hvor der bare sættes et bånd på. Og man får en anden tæthed, ved at spise hjemme ved folk. Der er masser af mennesker, der har rejst meget i lande uden nogensinde at komme ind under overfladen på det land,« siger Liselotte Lyngsø.

Hotellerne har set udviklingen. Nogle har fundet en niche og har fået fremgang, fordi de sikrer lige netop den unikke oplevelse, som de rejsende vil have.

Således er charterrejsebureauernes største succes egne hoteller målrettet forskellige grupper. Det er disse hoteller, som først melder udsolgt.

Familiehotellerne med ferielejligheder primært til børnefamilier har længe været et hit. Det samme er hoteller, hvor børn er forment adgang. Og intet tyder på, at denne trend ikke holder ind i 2015. Spies forventer, at 12 pct. af alle selskabets gæster næste år vil bo på et voksenhotel.

Et andet type koncepthotel, som har medvind i disse år, er sportshotellerne. De to store i det danske rejsebillede, La Santa Sport og Playitas på hver sin kanariske ø, har begge udvidet med flere senge og flere sportsfaciliteter og -aktiviteter i de senere år.

Flere aktive tilbud

I det hele taget er »aktiv ferie« et mantra i turisme, og vil også være det fremover.

»Turisterhvervet vil udvikle endnu flere aktive tilbud og også i højere grad inddrage naturen. Og hoteller vil tilbyde deres gæster flere aktiviteter,« forudser Anne Therkelsen.

Ønsket om en mere aktiv ferie opleves i mange ferieformer.

»Vi ser det både i en stigende efterspørgsel på vores rejser til maratonløb rundt om i verden og i vores rundrejser. Her er de ældre blevet yngre: De vil ikke bare sidde i en bus, men også ud at vandre undervejs,« siger pressechef Steen Albrechtsen, Albatros Travel.

Bureauet har med succes lanceret en hel ny type aktiv ferie i år: Løberejser.

»Løberejserne ligger i vores internationale afdeling, hvor maratonrejserne også er. Vi har haft en rundrejse i Toscana, hvor der var løbende guide med på daglige ture som for eksempel løb til en vingård til frokost eller den sidste distance til dagens hotel,« fortæller Steen Albrechtsen.

Udover løberejserne til Toscana og i Skandinavien er Albatros Travel ved at planlægge en ny type løberejse til sæsonen 2015: et flodkrydstogt på Donau med løbende sightseeing i de byer, man besøger.