De traditionelle rejsebureauer vil ændre sig med årene - overlade fly og hoteller til andre og i stedet koncentrere sig om at sælge oplevelser, spår dansk rejsebureau-direktør. Men hvornår det vil ske, er branchen uenig om.

Vi køber flybilletter online og finder selv hotellet på nettet eller gennem en bookingportal.
Hvor er rejsebureauerne i denne fremtid? Har de overhovedet en fremtid?

Så kontant lagde foreningen Danske Rejsejournalister ud, da den tirsdag havde inviteret fire rejsebureau-direktører til paneldebat på hotel WakeUp i København om fremtidens rejsebranche.

Og måske ikke uventet var direktørerne enige om, at der er en fremtid for rejsebureauerne - spørgsmålet er bare hvilken.
De to charterrejsedirektører, Jan Vendelbo fra Spies og Peder Hornshøj fra Bravo Tours, var overbevist om, at charterrejsen også vil eksistere i fremtiden.

Læs også: Lys er den nye hotel-trend

»Når danskerne har prøvet at booke en flybillet med et lavprisselskab og finder ud af, at den billige udrejse bliver fulgt af en dyr hjemrejse, og at der også skal betales for bagage plus 300 kr. for golfbagen, at det koster gebyr at få boardingkortet printet ud, og når de også finder ud af, at valutakurserne er til lavprisselskabernes favør - og at den endelige pris slet ikke er billig, så kommer de tilbage til rejseburauerne og trygheden og sikkerheden i pakkerejserne,« sagde Peder Hornshøj.

»Det er tyve år siden, den første journalist spåede, at nu dør charterbranchen. Men det er, som det ses, ikke sket. Tværtimod. Der sælges i dag flere charterrejser end dengang, og charterbranchen har udviklet sig med unikke koncepter: rundrejser, sportscentre, voksenhoteller, børnehoteller og så videre,« tilføjede Jan Vendelbo.

Læs også: Nordjyder de mest impulsive rejsende

Men både charterbranchen og rejsebureauerne må udvikle sig endnu mere, hvis de fortsat skal eksistere, mente de to øvrige rejsebureau-direktører i panelet, Henrik Fuglsang fra Nyhavn Rejser og Jan Lockhart fra FDM travel.

»Om tyve år har vi ikke rejsebureauer, som vi kender dem i dag, men nok mere oplevelsesbureauer. Folk vil i højere grad selv klare flyrejsen og overnatning eller købe de dele i bookingbureauer. Men de vil også have oplevelser, og de vil være mere krævende omkring, hvad de vil have, end i dag,« mener Henrik Fuglsang.

»Det bliver udfordringen for rejsebureauerne. At finde og udvikle deres egne unikke oplevelser. I dag er der en tendens til, at rejsebureauerne bare træder rundt i hinandens spinatbede og tilbyder det samme, bare billigere,« siger Jan Lochart.

Læs også: Det skal være unikt

Om det virkelig vil være hverdagen om tyve år, var Peder Hornshøj lidt skeptisk overfor. Selvfølgelig skal rejsebureauerne udvikle sig efter, hvad kunderne vil have. Men når man undersøger folks ønsker om ferie, har de en tendens til mere at svare efter tidens trend end efter, hvad de egentlig vil have.
»De svarer, at de vi have oplevelser og aktiviteter. Men når de så kommer til rejsemålet kan vi jo se, at de fleste ikke når ud af hotelkomplekset. De er helt tilfredse med at slappe af på stranden og ved poolen,«  siger han.