Man behøver ikke bo usselt, fordi man bor billigt. Den nyeste trend er, at lavprishotelkæder indretter hoteller med designmøbler for at give gæsterne en oplevelse af, at de får meget mere, end de har betalt for.

Designermøbler er ikke længere forbeholdt luksushoteller og femstjernede resorts.

I byer som London, Paris, New Delhi og København har en række lavprishoteller fået fremtrædende interiørdesignere til at stå for indretningen af deres hoteller.

»Der er sket en demokratisering af det gode design i den forstand, at det er blevet mere tilgængeligt og mere allestedsnærværende, både hvad pris og synlighed angår. Det kommer blandt andet til udtryk i hotelbranchen,« siger designhistoriker Mette Strømgaard Dalby fra Syddansk Universitet.

Selv om man kun betaler 400-900 kr. per nat, er det altså ikke ensbetydende med, at man må tage til takke med et skrabet interiør. Tværtimod.

Med bogen Følelsesfabrikken slog sociolog Henrik Dahl for nogle år siden fast, at vi lever i en tid, hvor følelser, involvering og muligheden for at blive rørt har erstattet intensitet, upersonlighed og hurtig omsætning.

Budskabet er, at vi er i konstant søgen efter oplevelser, som skiller sig ud fra det, vi kender, og som står i kontrast til hverdagen.

Design og lavpris forenet

Det har inspireret flere og flere hoteller til at forsøge at forføre deres gæster på nye måder. Blandt andet via lækkert interiør.

»Konkurrencen inden for hotelbranchen er benhård, og så kan design være netop det oplevelsesparameter, der gør forskellen, når vi vælger et hotel. Design er nemlig i høj grad blevet en del af oplevelsesøkonomien, det vil sige en faktor, der er bestemmende for, om vi som gæster vælger det ene hotel eller det andet,« siger Mette Strømgaard Dalby.

Især benytter mange lavprishoteller sig af den høje signalværdi, der ligger i et kvalitetsinteriør.

»Ved at indrette sig med godt design gør budgethotellerne op med den ligegyldige stjernegivning og tilbyder deres gæster en anderledes oplevelse. Det kan sagtens være en større oplevelse at bo på et lavprishotel med lækkert design end på et traditionelt turistklassehotel med queensize bed,« siger Mette Strømgaard Dalby.

Trenden i København

Blandt andre den danske lavpriskæde Wakeup Copenhagen har slået sig op på et lækkert design til billige penge.

»Det handler om den opfattelse, gæsten har af balancen mellem pris og udbytte,« forklarer Dorte Krak, administrerende direktør hos Wakeup Copenhagen.

Hun tilføjer, at når roomservice, tøjrens og concierge er sparet væk, kan design netop være det parameter, der giver gæsten lidt ekstra for pengene.

»Nok er der tale om en lavprishotelkæde, men hvorfor skal det være ensbetydende med lavprisindretning? Vi har indrettet værelserne med moderne og eksklusivt design, som forhåbentlig giver de besøgende oplevelsen af at få meget mere end de betaler for,« forklarer chefdesigner Carsten Michaelsen fra Interiør Gruppen, der står bag indretningen af Wakeup Copenhagen.

Det betyder, at de gæster, der checker ind på Wakeup Copenhagen kan få lov at smide sig i specialfremstillede madrasser fra Getama og slænge sig i stole fra mærker som Fritz Hansen og Fredericia Furniture.

»Er der tænkt over indretningen og dermed oplevelsen, føler vi ofte, at vi gør et godt køb. Og når bare omgivelserne er i orden, gør det pludselig ikke så meget, at værelserne er små,« siger Mette Strømgaard Dalby.

Intelligente designs

For at finde ud af, hvad vi som hotelgæster er villige til at acceptere, når bare designet er i orden, udskrev det britiske arkitekturmagasin BD for nogle år siden en konkurrence, som inviterede arkitekter og designere til at iscenesætte et udvalg af lavprishoteller på en original og luksuriøs måde.

For eksempel blev Michael Trentham Architects bedt om at indrette et hotelværelse uden vinduer.

Det problem løste man ved at installere store interaktive skærme, som viste real-time udsigten over en storby eller et stykke natur efter gæstens eget valg.

På samme måde blev Coupdeville Architects stillet over for den udfordring at optimere 12 kvadratmeter på bedste vis. Det gjorde man blandt andet ved at placere et badekar under sengen, som via skinner kunne køres frem og tilbage.

Også på Wakeup Copenhagen har man brugt det gode design til blandt andet at skabe illusionen af mere plads.

»Mange af værelserne er meget små. Derfor har vi afskærmet badeværelserne med glas, hvilket skal hjælpe med at åbne rummetog give en udvidet dimension«, siger Carsten Michaelsen.

Tre alternative lavprishoteller med design indretning

1. Et fantasifuldt univers i byernes by

Foto: Kristen Pelou
Vis mere

Parisiske Hotel Paradis har bedt den unge og trendy interiørdesigner Dorothée Meilichzon om at indrette alt lige fra hotellets værelser til morgenmadsrestauranten og receptionen i en varm og vintageinspireret atmosfære.

Resultat? Et fantasifuldt univers, der mikser og matcher farver, former og materialer. Gangene er dekoreret med pelikantapet, lobbyen forener cement på gulvet med grå skymotiver på væggene, mens opholdsstuen byder på landskabeligt idyl takket være sine rå gulvbrædder og trompe-l’oeil-tapet, der giver en optisk illusion af, at væggene er beklædt med træ.

Fra 800 kroner pr. nat

Se mere på hotelparadisparis.com

2. Futuristiske kasser

Foto: PR
Vis mere

Værelserne på Qbic London City Hotel er alt andet end ordinære. De er domineret af en stor, hvid Cubi, det vil sige en kasseagtig struktur, som omslutter sengen og på samme tid integrerer et stilrent badeværelseselement bag sengen. Dermed spares gulvplads på en original og meget futuristisk måde.

De intelligente Cubis er dekoreret med farverig fotokunst og oplyst af fantasifulde lamper lavet ud af genbrugte haveslanger. Mere nytænkende bliver det næppe.

Fra 560 kroner pr. nat

Se mere på london.qbichotels.com

3. Hvidt i gult

Foto: PR
Vis mere

Den indiske hotelgruppe Bloom Rooms har netop åbnet sit andet hotel midt i New Delhi, tæt ved storbyens hovedbanegård. Denne oase af naturligt dagslys, minimalistiske linjer og friske farver får enhver til at trække på smilebåndet og gør det til en sand fornøjelse at bo billigt.

Interiøret er hvidt og gult, hvilket er med til at give et frisk og moderne look til et hotel, hvor alle overflødigheder er sparet væk. På værelserne finder man således kun det strengt nødvendige, det vil sige seng, et bad, et skrivebord og et spejl.

Fra 175 kroner pr. nat

Se mere på bloomrooms.com