Først kom selvbetjent bagagedrop, nu udvider Norwegian med selvbetjent boarding i Københavns Lufthavn.

Det er hurtigt. Det er effektivt. Og flyselskabet sparer penge og personale, når passagererne gør arbejdet selv.

Lavprisflyselskabet Norwegian introducerede for nylig en selvbetjent bagagedrop, hvor flypassagererne, der selv har sørget for indcheckningen, også selv scanner bagagesedlen og afleverer deres kuffert.

Nu udvider selskabet, som det første i Københavns Lufthavn, med selvbetjent boarding - såkaldte »self boarding-gates«, hvor passagererne selv scanner deres rejsebevis, før de går om bord på flyet.

Læs også: Verdens bedste security

»Det er afgørende for både os og vores passagerer, at vi kan boarde så hurtigt og effektivt som muligt, og vi kan allerede se, at dette er en tidsbesparende løsning,«siger Norwegians danske informationschef Johan Bisgaard Larsen i en pressemeddelelse.

Målinger i den første uge, de nye e-gates har været i drift, viser, at man kan boarde omkring 20 procent hurtigere, når passagererne gør det selv end med almindelige gates med personale.

Læs også: Prøverum med flyafgangstider

Københavns Lufthavn er en af de lufthavne i verden, der er længst fremme med de forskellige selvbetjeningsløsninger. Det er ti år siden, lufthavnen indførte check-in automater, og i dag foretager næsten halvdelen af passagererne check-in på de 99 automater. Sidenhen er også bag-drop blevet selvbetjent, ligesom der er opsat selvbetjente såkaldte e-gates før sikkerhedskontrollen, hvor man selv scanner sit boardingkort.

Læs også: USA vil lovgive om mobilsamtaler i fly