Det er enestående at opleve en Champions League-finale – uanset om man er på stadion eller bare ude i værtsbyen. I år er det i Berlin, Rejseliv var med i Lissabon sidste år.

De har forberedt sig i ugevis. Lige siden det lå fast, at deres hold ville komme i finalen. Nu er dagen kommet. Dagen, der afgør, om deres helte kan løfte pokalen med de store ører. Den ultimative bedrift på klubniveau i Europa.

Forventningerne står skrevet i de krigsmalede ansigter. Selv om de har festet hele dagen, og givetvis også dagen før, er energiniveauet højere end til en 8-årigs drengefødselsdag. Det samme gælder lydniveauet. Trommer, slagsange og gruppedans fylder området omkring stadion.

Det eneste, de hvide kan blive enige med de bolsjestribede om, er, at det bliver et hold fra Madrid, der vinder, da finaleholdene denne lune forårsaften – 24. maj 2014 – i Lissabon er Real Madrid og Atletico Madrid.

Begge holds tilhængere er fodboldfans. Men de er også storbyturister på udebane. Blandet op med værtsbyens fodboldentusiaster og i tusindvis af tilrejsende VIP-sponsorgæster er en Champions League-finale en smeltedigel af kulturer.

En sammenkogt ret, hvor ingredienserne først kendes, når semifinalerne er spillet en lille måned før finalen. Kun værtsbyen og VIP-gæsterne ligger fast på forhånd.

I 2014 blev det latineuropæisk storby garneret med latineuropæisk fodboldkultur tilsat UEFAs store og velsmurte sponsormaskine, der fyldte stadion med tusindvis af gæste-VIP’ere i jakkesæt. De sidste er stort set de eneste, der går igen fra år til år – fans, by og finalehold skiftes ud.

Det gør hver finale unik, samtidig med at oplevelserne af det store fodboldcirkus, der kommer til byen, deler de samme elementer.

En årlig fodboldfest

Champions League-finalen er den største fodboldbegivenhed i den årlige europæiske fodboldkalender. Den ses af millioner af TV-seere verden over. Værtsbyen fyldes med de titusinder af tilskuere, der skal se kampen på stadion – samt de tusindvis af fans, der er rejst til finalebyen uden en billet, men i håbet om at købe én eller bare være tæt på deres helte, når de kæmper deres største slag.

Det en kæmpe oplevelse bare at være der. At se de tændte fans før kampen, og opleve dem feste bagefter. De sejrende for at huske, de tabende for at glemme.

Selve kampen på stadion er højdepunktet, det hele handler om.

På vej ind blandes alle ingredienserne. VIP’ernes trofæ-koner, den overrislede herretur og far-og-søn-til-fodbold. Inde på tribunen tæppebombes trommehinderne af larm. Slagsange fra den ene ende mødes af piften fra den anden, og når slagsangen ender, bytter fangrupperne roller.

Der rulles gigantiske tifo-bannere ud, og et velkoreograferet åbningsshow går forud for holdenes indtog på banen. Hvorfor fodboldfans skulle have en forkærlighed for de stort anlagte åbningsshow, der mest af alt minder om en gymnastikopvisning på speed, er svært at forstå. Bajere og bold rimer dårligt på småpiger i tylskørt, der løber i cirkler på en stor græsplæne.

Måske det mest handler om UEFAs selvforståelse som en organisation på linje med den Internationale Olympiske Komite. Og hvis OL skal have en åbningsceremoni, så skal Champions League finalen også.

At opleve værtsbyen er en unik oplevelse

Kampen er intens. Atletico fører 1-0 frem til to minutter før tid. Men spillerne er flade. Skærer ansigter for hver meter, de skal løbe.

Real udligner, og i den forlængede spilletid falder Atletico sammen. Kongeklubben vinder 4-1, og hjemmepublikum går amok, da portugisiske Cristiano Ronaldo scorer det sidste mål på straffe.

Et drama unikt for den maj-aften i 2014.

I år er holdene nye – Barcelona mod Juventus. Finalen spilles 6. juni i Berlin i stedet for Lissabon, så øllet vil garanteret være bedre, mens vejret vil være noget mere usikkert.

Har du masser af penge på kontoen, så tag til Berlin og se kampen på stadion. Hvis du har mere beskedne summer at rutte med, så tag til Berlin og find en hyggelig ølknejpe eller en smart café og se kampen der.