Det er over 100 år siden, Europas højest beliggende togbane blev indviet i de schweiziske alper. I dag er der et museum, seks gastrorestauranter og et ispalads på toppen – udover den udsigt, der fascinerer lige så meget anno 2014 som i 1912.

Jungfraubanen i schweiziske Berneser Oberland er så berømt, at den hvert år fragter over en halv million gæster op til det sted, alle schweizere efter sigende vil opleve mindst én gang i deres liv, Top of Europe, Jungfraujoch, 3.454 meter over havets overflade og med en fabelagtig udsigt til bjergene.

Jungfraujoch huser seks gastrorestauranter, et ispalads og et museum, Alpine Sensation, som åbnede i 2012 og fortæller historien om den jernbane, Jungfraubanen, der har gjort det muligt for andre end bjergbestigere at komme herop.

Manden, der fik idéen til at lægge en jernbane på så udfordrende et sted, var den schweiziske industrimagnat, Adolf Guyer-Zeller. Han tegnede allerede i 1893 den rute, der fører Jungfraubanen gennem Eigerbjerget og med endestation i bjergpasset mellem Mönch og Jungfrau.

Selve konstruktionen var lige så krævende som dét at bestige et vanskeligt bjerg, bl.a. måtte seks italienske arbejdere lade livet under en fejlslagen eksplosion. Og da jernbanen endelig stod klar i sommeren 1912, 16 år efter at byggeriet var gået i gang og efter voldsomme både økonomiske og vejrmæssige vanskeligheder undervejs, levede Guyer-Zeller ikke længere.

Den Hvide Edderkop

Turen med Jungfraubanen starter fra Kleiner Scheidegg-stationen, der ligger for foden af Eigerbjerget, og går igennem Eigers legendariske Nordvæg, der først i 1938 blev besteget af fire mænd. Den ene af dem var Dalai Lamas betroede ven, Heinrich Harrar, som senere beskrev bedriften i den litterære klassiker, »Den Hvide Edderkop«.

Tidligere forsøg på at nå toppen via nordvæggen var slået fejl. Det mest dramatiske forsøg fandt sted i 1936, da fire unge mænd omkom – den sidste frøs ihjel foran øjnene på sine redningsmænd, kun fem meter uden for deres rækkevidde.

Vi står på samme sted, som redningsmændene stod, udsigtspladsen Eigermauer, der ligger inde i Eigerbjerget. Bjergvæggene er ikke kun lodrette. De hvælver sig også udaf mod intetheden som massive granitlofter.

Og at man overhovedet kunne finde på at forcere dem med datidens prosaiske udstyr virker ubegribeligt. Selv om vi, da vi med toget er nået op til toppen og skuer ud over bjergene, fuldt forstår deres tiltrækningskraft.

En storslået udsigt

Foran os ligger Alpernes længste gletsjer i form af en enorm hvid flod, der strækker sig hele 22 kilometer. Ellers er der intet andet end luft og de mange bjergtinder hele vejen rundt.

Vi står en rum tid på terrassens tynde rist, overvældede af de smukke synsindtryk, mens vinden hvisler os om ørene.

Da det bliver for koldt at stå udenfor, bevæger vi os ind i varmen for at nyde udsigten i restaurant Crystal. Ejeren er ikke kun kok, men også uddannet brandmand, hvilket er påkrævet i det usandsynlige tilfælde, at der skulle opstå brand.

Vi spiser grillet perlehøne og drikker gletsjervand til. Til kaffen får vi et stykke chokolade i form af et snedækket bjerg, der er lavet få hundrede meter længere nede i dét, der også er landets højeste beliggende chokoladekonfekture.

Bagefter besøger vi museet om Jungfraubanen. Og ved siden af det ligger det labyrintiske ispalads, der blev skabt tilbage i 1930erne af to bjergguider og bl.a. indeholder minutiøst udformede isfigurer af fugle, iglooer og isbjørne.

Alt sammen muligt takket være den berømte Jungfraubane.

Rejseinfo

Transport:

Swiss og SAS har daglige fly til Zürich til priser fra 2.000 kr. retur. Fra Zürich er der togforbindelser til Kleine Scheidegg. En returbillet med Jungfraubanen koster 174 kr.

Ophold:

Mange vælger at bo i Grindelwald, der har et stort udvalg af hoteller, bla. Gletschergarten eller Selfness fra 550 kroner per nat. Dem, der søger femstjernet luksus bor nede i Interlaken på det historiske Hotel Victoria.

Vil man opleve Jungfraujoch uden turister, er det muligt at overnatte i en bjerghytte, som man kan gå til på en lille time over gletsjeren. Der serveres mad og drikke og man deler værelse med andre fra 171 kr per nat.

Bedste rejsetidspunkt:

Banen er åben hele året fra kl. 8 til 16.40 og toget kører en gang i timen fra Kleine Scheidegg. Turen er 7,3 km lang og varer 52 minutter.

De fleste kommer i sommerhalvåret, hvor der er størst chance for godt vejr. Af samme grund bør man bestille plads nogle uger i forvejen.

Seværdigheder:

Museet, Alpine Sensation - Alle entréer er inkluderet i togprisen.

Info: