Da jeg står ved valutalugen i transithallen for at veksle til AED – valutaen i De Forenede Arabiske Emirater – får bankmanden et mildt skær i ansigtet og spørger indforstået:

»Skal du med A380eren?«

Det er ikke første gang inden afrejsen, at voksne mænd har fået lys i øjnene, når talen er faldet på verdens største passagerfly, Airbus A380, som skal fragte mig fra Danmarks indimellem mellemfornøjede klima til den solsikre og noget varmere Persiske Golf.

Maskinens korpus og mekanik imponerer flynørder både på landjorden og i luften, og jeg må da også indrømme, da vi endelig når ud til den specialbyggede gate i Københavns lufthavns C-finger, at den er ret imponerende at se på. Jeg må bare have sammenligningen med to Rundetårne i forlængelse af hinanden for helt at forstå, hvor langt flyet er, og hvor stort et vingefang den har, for ellers bliver de hhv. 72 og 79 meter for abstrakte.

På klokkeslæt taxier den ud fra gate 39C, og et kvarter efter starter motorerne, som støjer halvt så meget som f.eks. en Boeing 747. De har en behagelig, snurrende lyd, så jeg skal hverken råbe min medrejsende op eller bruge høretelefoner for at få fred.

Forrest i flyet

På business class begynder oplevelsen allerede på landjorden.

Business-loungen i Dubai Lufthavn ligger på femte etage med indendørs palmer, og hver gate har sit eget separate område med servering, så man hurtigt kan komme ud til flyet.

Business-kabinen ligger på øverste dæk op ad en lille vindeltrappe med veloursnore, lidt ligesom på en natklub, og jeg føler mig ret så VIP, så snart jeg er kommet ovenpå og har fundet en af den 58 pladser, der er som en lille privat ’kabine i kabinen’ med minibar, touchscreen til at følge flyets 4.872 km færd, og det lille tv, som kan underholde mig indtil landing. Derudover et sæde, der kan flades ud, så det næsten bliver en seng.

Serviceniveauet er højt med champagne eller juice som velkomstdrink, inden jeg skal vælge mellem continental- eller express-morgenmad, som er den lille version. Begge dele bliver serveret på hvide, stivede servietter og med rigtigt bestik. Kabinens supervisor forsikrer mig om, at de vil gøre alt for at oplevelsen bliver god, så jeg skal bare sige til.

Medaljoner og italienske druer

For at teste det gastronomsike niveauet har jeg bestilt vegetarmad. Det kan være en meget blandet fornøjelse på de fleste rutefly. Sjældent særligt opfindsomt grænsende til det kedelige. Her er hovedretten også ris med en grøntsagssauce, men den løftes op af milde krydderier og ekstra grønt i form af lune bønner al dente, en blandet salat og en frugtsalat samt fuldkornsrugbrød.

Sidemanden holder sig til standardmenuen med laksesalat til forret og valget mellem asiatisk-inspireret kylling eller lammemedaljoner afsluttende med en frugt-trifli. Senere bliver vi tilbudt drinks og små bægre med is.

Efter morgenmaden går jeg ud i baren, hvor en tjener er klar med alt godt fra vinkøleren og tilhørende snacks, hvis jeg da ikke vil forlænge morgenmaden med flere croissanter. Det er et populært sted at hænge ud sådan en formiddag, mens A380eren marcherer i ti km’s over Den Arabiske Halvø og Tyrkiet.

Jeg vender tilbage til mit sæde for at se en film, og selv om jeg er langt væk fra motorerne heroppe på A380’erens førstesal, sørger hovedtelefonernes ’noise cancellation’ for, at jeg kun hører, hvad der bliver sagt på skærmen.

Årh, skal jeg vælge franske eller italienske druer til den lette frokostanretning med lynstegt tun og salater? Det bliver en Pouilly Fumé fra sommelierens righoldige udvalg, inden de automatiske rullegardiner trækkes op en halv time før landing.

BT Rejser var inviteret af Emirates og Dubai Tourism.