Mere end hver fjerde turist har haft problemer på deres rejse, viser europæisk undersøgelse. Biludlejning topper, over 20 pct. klager over problematisk service. Se fire gode råd om biludlejning her.

Det er ikke problemfrit at holde ferie - og flest problemer får man, når man lejer bil. Det viser den årlige AVEC-undersøgelse om turisme over grænser.

ANEC står for »European Association for the Co-ordination of Consumer Representation in Standardisation« - europæisk forbrugerorganisation for standardisering og certificering. Og det er netop manglen på standardisering og de mange forskellige regler og afregningsmetoder i forbindelse med biludlejningen, der volder turisterne problemer.

Hver fjerde dansker oplever problemer
Knap 6.000 europæiske rejsende har deltaget i undersøgelsen, blandt dem også danske rejsende via Forbrugerrådet Tænk, og over hver fjerde fortæller om problemer med turistservice på forskellig måde.

Men det er biludlejningen, som topper. Af de turister, som har lejet bil på deres rejse, melder 22,4 pct. om problemer, mens det kun er 16,1 pct., der har haft problemer i forbindelse med flyrejser og 15 pct. med togrejser. Over halvdelen af problemerne i forbindelse med billeje handler om betaling.

Flest klager over, at den endelige pris bliver en anden, end oplyst ved bookingen. Ekstra afgifter, som tilføjes når bilen udleveres, er et udbredt fænomen.

»Udlejerne oplyser kun basisleje for at komme frem på Best Buy-booking siderne,« klager en britisk rejsende i undersøgelsen.

Tvungne forsikringer er også et markant klagepunkt. Flere turister har oplevet krav om, at der skal tegnes en »lokal« forsikring, selv om de allerede har en forsikring og kan dokumentere det.

»Jeg var tvunget til at tegne en unødvendig forsikring kl tre om natten for at få udleveret bilen,« fortæller en dansk deltager i undersøgelsen efter en rejse til Spanien.

En brite, som havde gyldig forsikring, og derfor nægtede at tegne en »lokal forsikring« blev krævet et depositum på 1.000 euro som sikkerhed for eventuelle skader på bilen. Men beløbet blev ikke tilbagebetalt, da bilen blev leveret retur uden skader. Det tog adskillige e-mails og to måneder, før han fik pengene.

Læs også:

En del klager også over træk på deres kreditkort måneder efter, at de har lejet bilen. Parkeringsbøder, turisterne ikke kan genkende, og betaling for skrammer på bilen, som allerede var der ved udlejning, men som det er umuligt at bevise to måneder efter.

Forskellig praksis ved endelig afregning og benzinforbrug er også et punkt, som forvirrer og irriterer turisterne. Flere biludlejningsselskaber udleverer bilen med fuld tank, som turisten skal betale for, men modregner derefter ikke, hvis bilen leveres tilbage med for eksempel halv tank.

Hvor udlejningsfirmaer kun beregner det aktuelle benzinforbruget, klager turisterne over, at firmaerne tager benzinpriser, der er langt over markedspris, og enkle har også oplevet, at de har fået regning for mere benzin, end der har kunnet være i tanken på den bil, de har afleveret.

Et stigende marked
»Biludlejningen til turister har været stigende i de sidste år. Med de billige flybilletter er det blevet almindeligt, at man selv booker og arrangerer ferierejser med blandt andet en lejet bil. Selv om Danmark i den forbindelse ikke er det mest oplagte rejsemål, regner vi alligevel med, at antallet af udlejninger her i landet vil stige mellem fem og otte procent i år,« siger formanden for brancheorganisation Danmarks Biludlejere, Poul Tvede.