Indenrigspassagererne i Københavns Lufthavn i Kastrup vejrer morgenluft, efter at lufthavnsledelsen for nylig har givet dem lov til at benytte et hurtigere spor gennem sikkerhedskontrollen. Der lød noget nær et ramaskrig, da Københavns Lufthavn i marts sidste år flyttede indenrigsflyvningen fra Terminal 1 til Terminal 2 og 3 og dermed blandede indenrigs- og udenrigspassagerer.

Efterfølgende skulle indenrigspassagererne derfor gennem den store centrale sikkerhedskontrol, hvor der jævnligt har været lang ventetid – specielt på de store charterafrejsedage.

Det har ført til megen utilfredshed hos indenrigspassagererne, fordi de i modsætning til tidligere ikke kunne regne med hurtig passage af sikkerhedskontrollen. Af samme grund har flere indenrigspassagerer undervejs misset deres fly.

Henriette von Platen er formand for den lokale pendlerforening i Aalborg, SK-AAL, og er glad for ændringen, som trådte i kraft den 28. oktober.

»Vi er tilfredse med, at Københavns Lufthavn omsider har fået gjort noget ved problemet. Men vi er bestemt ikke imponerede over, at det har taget dem over halvandet år,« siger Henriette von Platen.

Hun vil også gerne lige se ændringen an lidt længere, før hun for alvor jubler over den.

»De første to uger har ændringen virket efter hensigten, men det har været på et tidspunkt, hvor der ikke har været voldsomt pres rent passagermæssigt. Vi har endnu til gode at se, om ændringen også virker i perioder med spidsbelastninger,« siger Henriette von Platen.

Maks fem minutters kø

Københavns Lufthavn har ikke løst problemet ved at lave et særligt indenrigsspor i sikkerhedskontrollen. I stedet tillader man nu indenrigspassagerer at benytte fast track-sporet, der ellers er forbeholdt flyselskabernes business class-passagerer.

Det har fået flere af flyselskaberne op på mærkerne, da man frygter, at deres business class-passagerer kommer til at stå i kø i unødig lang tid. Flyselskaberne betaler lufthavnen omkring 40 kr. pr. passager for at benytte fast track-sporet.

Pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn beroliger dog flyselskaberne:

»Flyselskaberne betaler for, at deres fast track-kunder kommer gennem sikkerhedskontrollen på under fem minutter. Det vil 99 procent af dem også gøre fremover,« konstaterer Kasper Hyllested.

Løftet om de maksimalt fem minutter gælder også for indenrigspassagererne. Det kan ifølge pressechefen sikres ved, at personalet i sikkerhedskontrollen åbner et eller flere fast track-spor, såfremt der opstår behov for det.