Claude Monets æteriske blomsterbilleder bliver lyslevende for øjnene af gæsterne i hans private have i stationsbyen Giverny, som skifter flor og farver efter årstiden.

Når man har set sig mæt på de blå liljerpå Musée d’Orsay på kajen af samme navn og åkanderne i Musée de l’Orangerie i Tuilerierne, er det tid til at se det rigtige blomsterflor, som inspirerede impressionisten Claude Monet. Det kan lade sig gøre i stationsbyen Giverny, hvor hans hus og have er tilgængelig for offentligheden de syv måneder om året, hvor det hele spirer og gror.

Der er også adgang til malerens private gemakker.
Der er også adgang til malerens private gemakker. Foto: Foundation Monet
Vis mere

Claude Monet havde allerede malet i godt 30 år, da han i 1890 købte det misligeholdte hus og grunden i Giverny og flyttede hertil med sin familie. Han fik sat skik på boligen, anlagde selv blomsterhaven og ikke mindst søen med åkanderne med den japanske træbro, som skulle blive nogle af hans mest berømte motiver, selv om han også bagefter rejste rundt i Europa efter inspiration.

Haven er fuld af løgblomster, stauder og roser i alle regnbuens farver, og nede ved søen vokser åkanderne med træer hængende tungt ud over vandet. Det kan være svært at få et foto uden turister eller bare med sine egne kære på broen i højsæsonen, for det er og bliver det populæreste souvenir-motiv herude.

Haven bliver passet efter hans foreskrifter, så den næsten ser ud som på hans tid, mens man skal forestille sig livet indendørs dengang, hvor otte børn fik lov til at larme rundt i hele huset, når man selv højtideligt træder indenfor i de stille rum.

Monet anlagde selv haven i 1890'erne, men fik senere en gartner til at holde den, og hans foreskrifter gør, at man i dag kan se et blomsterflor lige efter hans hoved.
Monet anlagde selv haven i 1890'erne, men fik senere en gartner til at holde den, og hans foreskrifter gør, at man i dag kan se et blomsterflor lige efter hans hoved. Foto: Foundation Monet
Vis mere

Der er ikke mindre knald på kulørerne i og omkring huset. Vinduer og døre er klorofylgrønne mod de pink mure, for Monet elskede stærke farver. Man får lov til at se køkkenet med smukke blå kakler og spisestuen i knaldgul med de antikke japanske træsnit, som var en stor personlig inspirationskilde for ham. Der er også adgang til stadsstuer med mere dæmpede farver og borgerlige polstrede møbler samt mere uformelle rum med flydesofa, kurvestole og malerier en masse på væggene.

Hans gamle atelier, hvor panorama-billederne af åkanderne til Musèe d l’Orangerie blev til, er forvandlet til en boghandel og gavebutik, hvor der er noget for enhver smag og pengepung.