Er man til små, hyggelige haciendaer eller luksuriøse boutiquehoteller med designermøbler, er det ikke et krydstogt, man skal tage på. Alligevel er det svært ikke at forelske sig lidt i det flydende luksusliv.

Skibet glider næsten lydløst gennem vandet, og var det ikke for en ganske svag fornemmelse af motorlyd, ville man sagtens kunne overse, at man faktisk opholder sig på et skib.

Vi er ombord på MSC Preziosa, som er det italienske krydstogtfirma MSCs stolte flagskib, der blev søsat i 2013. Og der er ikke sparet på noget: Skibets hjerte er en højloftet lounge i art deco-stil med svungne trapper med indbyggede Swarowski-krystaller i trinene og glaselevatorer, der fragter folk fra 4. til 18. etage.

På dækket er indrettet hele tre poolområder, det ene med en spektakulær infinity-pool. Her er legeland, isbod soldæk og verdens længste vandrutschebane til søs. På de nedenliggende etager kan man få skønhedsbehandlinger i Aurea Spa, træne i fitnesscentret og se shows i Platinum-teatret med plads til 1.400 publikummer.

Man kan shoppe alt fra designertasker og solbriller til plastre og tøjdyr, og det veludstyrede casino lokker med lyden af mønter, der fosser ud af en spillemaskine.

I Virtual World kan man komme med på en virtuel rejse i 4D-biografen eller man kan teste sine evner som Formel1-kører i en simulator. Der er morgengymnastik og underholdning, børne-show, og efter al den aktivitet kan man stille sulten og tørsten i et bredt udbud af restauranter og barer, der døgnet rundt tilbyder alt fra stenovnbagte pizzaer til margaritas.

Et overdådigt krydstogtskib

Om bord er der tre forskellige pool områder.
Om bord er der tre forskellige pool områder. Foto: Mille Collin Flaherty
Vis mere

At opholde sig på et skib, der er tre gange så langt som en fodboldbane og med sine 68 meter i højden slår Rundetårns sølle 42 meter med flere længder, er en særlig oplevelse. Når man forsøger at sammenligne, dukker festivaler eller Disneyland op på lystavlen, men alligevel er det svært at finde noget, der helt matcher krydstogtets unikke fornemmelse af total afslapning og solid underholdning på én og samme tid.

Måske er det netop følelsen af, at man kan vælge til og fra, der er helt særlig. Man kan stort set få det som man vil have det, hvilket gør MSC Preziosa til et slags flydende Utopia – bygget af italienere med hang til guld, glimmer og store armbevægelser.

Den første aften føler vi os i den grad underdressed. Elliot på 10 år og jeg er netop ankommet fra lufthavnen i Rom, hvorfra vi har taget en taxa for at nå afgangen kl. 17. Ombord møder vi gulvlange chiffon-kreationer, hyttesko med kvaster og jakkesæt i let skinnende tekstiler. Vi har shorts og sneakers på. Det er galla-aften, og miseren skyldes en af Preziosas helt store udfordringer: Kommunikation.

Vi møder flere, der undervejs er i tvivl om, hvor man skal mødes, hvor man skal spise, eller hvordan man deltager i forskellige arrangementer. Det er et stort skib, men knap 3.500 passagerer er også mange mennesker, og det kræver et vist logistisk overblik at få tingene til at glide.

For krydstogt-novicer som os betyder det, at vi bruger de første par dage på at orientere os og finde hoved og hale i tilbud om aktiviteter, temaaftener og tidsplaner, måltider og lukketider - for ikke at tale om geografien ombord. Man kan på de 14 etager nemt fare vild og spotte steder, man aldrig finder igen.

Skibet går i havn hver dag, men på forskellige tidspunkter, hvilket faktisk er ganske rart, så man afvekslingsvist kan have en rolig morgen, hvis man er typen, der, mod betaling, tager imod bådens tilbud om diverse udflugter de steder, man ankommer til.

Et skib af den størrelse ikke lægger til i små, pittoreske fiskerlandsbyer, men i de store industrihavne i de største byer. De fleste steder er der shuttle-busser fra skibet til byen.

Til bords - om bord

Dessert udvalget er næppe en af de ting, man bliver træt af på krydstogtskibet.
Dessert udvalget er næppe en af de ting, man bliver træt af på krydstogtskibet. Foto: Mille Collin Flaherty
Vis mere

Krydstogtet er all inclusive, og man får ved check-in tildelt en af to restauranter, hvor alle måltider, man spiser ombord, indtages. Har man fået »l’Arabescue« skal man ikke være misundelig på dem, der spiser på »The Oyster Club«, for maden er præcis den samme.

Her er noget for enhver smag, og hver dag en ret med fisk, med kød og med kylling. Og is, kage eller ostetallerken til dessert. Man kan enten spise kl. 18.30 eller kl. 21, og selv om det sidste lyder sent, er det klart at foretrække, fordi man ellers ikke får det fulde udbytte af de lange, solrige eftermiddage.

Man kan herudover døgnet rundt tage for sig af retterne i den overdådige buffet i restauranten på 14. etage eller, mod betaling, vælge at spise på en række andre restauranter ombord. Det kan synes en anelse kedeligt at spise i samme restaurant hver aften, men man lærer folk om bordet at kende. Ved vores sidder f.eks. Margareth og Tony fra Irland, der er på ferie for at fejre, at de har været gift i 50 år.

De har tidligere været på krydstogt på Nilen, der var en noget andet og mere intim oplevelse end denne. Ikke at de er utilfredse, men som Margareth siger: »Det kommer nok til at tage nogle dage at akklimatisere, når vi kommer hjem.«

Alt bliver gjort i et afslappet tempo

Fra altanen kan man nyde udsigten over Middelhavet.
Fra altanen kan man nyde udsigten over Middelhavet. Foto: Mille Collin Flaherty
Vis mere

De tre pools er store nok til et par svømmetag, men for små til de bomber, granvoksne mænd alligevel ikke er for fine til at udføre med lidt mindre ynde end den 10-årige, der dagen efter får tilfredsstillet badetrangen. Skibet lægger først til i Palma, Mallorca, hen ad eftermiddagen, hvilket giver os en hel afslappende dag ved poolen.

Helt så afslappende er det ikke at gå til og fra borde. Man skal væbne sig med tålmodighed, når man skal det. Så mange mennesker kræver et logistisk overblik og en effektivitet, der ikke altid er italienernes stærke side. De har, selv om køen går rundt om hjørnet, altid tid til en cigaret, en snak med en kollega eller at se sig i det nærmeste spejlbillede. Ting tager tid. Calma, siger de med et smil. Calma.

Når det er sagt, fungerer konceptet krydstogt efter hensigten. Med afvekslingen mellem land og vand, lokale oplevelser og ophold på båden, er det svært ikke at forelske sig en lille smule i det flydende luksusliv. Som i et fly eller et tog, føles det lidt som om, tiden står stille, mens man sejler fra by til by, fra land til land.

Præcis det, man ønsker, når man tager på ferie.