300 km tværs over det nordlige Norge og Sverige i temperaturer ned til -20 grader. Fjällräven Polar er et vintereventyr – for helt almindelige mennesker uden vildmarkserfaring, men med en drøm om at udfordre sig selv.

Det hele begyndte med et tilfældigt møde mellem to mænd.

De to var en af Sveriges bedste hundeslædeførere, Kenth Fjellborg, og grundlæggeren af det svenske friluftsmærke Fjällräven, Åke Nordin. Efter de almindelige høflighedsfraser kom de til at tale om verdens mest ekstreme hundeslædeløb, Iditarod, som finder sted hvert år i Alaska. Og derfra om idéen om at lave en svensk pendant – men for almindelige mennesker.

Mennesker, som aldrig havde styret et hundespand og aldrig havde klaret sig selv i en arktisk vinter med alt, hvad det indebærer af vind, kulde og anstrengelser. Mennesker, som til daglig er tandlæger, skolelærere, bagere, frisører, it-programmører, studerende. Mennesker, som ikke kender specielt meget til barsk natur.

Idéen blev til virkelighed, løbet blev døbt Fjällräven Polar og blev kørt første gang i 1997 efter en overvældende interesse; Fjällräven modtog næsten 1.000 ansøgninger fra helt almindelige mennesker, som ville være med og prøve kræfter med hundene og naturen og sig selv.

Fjällräven Polar 2014

Sådan er det også i dag. I 2014-udgaven af løbet havde 900 søgt om en af de bare 20 pladser, og den begrundelse, der gik igen og igen i mange af ansøgningerne, var, at folk ville udfordre sig selv og prøve noget, de ikke havde prøvet før.

Hvilket netop er meningen med Fjällräven Polar. At vise, at ja, det er et hårdt løb i en barsk natur, men med den rette oplæring og det rette udstyr kan alle klare det. Og ikke bare klare det, undervejs vil deltagerne også lære at sove (godt) i et telt i -20 grader, at have det fint med at fodre hundene først, selv om ens egen mave skriger på mad, og synes, det er sjovt at klamre sig til slæden, når den vælter, mens hundespandet fortsat løber – og der i øvrigt blæser en skrap og iskold vind.

Oplæringen står Kenth Fjellborg for, sammen med den tidligere jægersoldat Johan Skullman, som lærer deltagerne, hvordan man gebærder sig i den arktiske vinter. Udstyret er Fjällrävens – firmaet lever jo af at fremstille friluftstøj til blandt andet ekstreme forhold, og Fjällräven Polar er ikke kun et marketingstunt, det er også en enestående mulighed for at teste udstyret.

Rejseliv var med under noget af den 300 km lange tur fra det nordlige Norge til det svenske Lapland i april 2014.