Fælles for bilredaktionens team er, at de alle har været fascineret af biler fra barnsben og fortsat er det

Rigtig mange ville gerne have vores job. Mest drenge, så vidt vi ved, men der er også piger iblandt. Og så er vi i den grad selv glade for vore job. Det, vi gør, er nemlig at teste biler og skrive om dem. Det spænder lige fra de mest ydmyge mikrobiler over de allersjoveste, sindsoprivende biler, der findes, og til el-, hybrid- og brintbiler. Og vi går bestemt heller ikke af vejen for en tur i en klassisk bil eller med en interessant chauffør som The Stig, Stirling Moss eller andre, der kan svinge en bil på en måde, vi ikke selv tør.

Ved festlige lejligheder bliver vi ofte spurgt, om vi har kørt den nyeste Ferrari, Mercedes, BMW, eller hvis der lige er nogen, der skal have en ny bil, så spørger de måske til en VW Up, en Opel Insignia eller en Ford Focus. Vi kan som regel svare bekræftende, at vi har prøvet det meste.

At skrive om biler kræver masser af testkilometer rundt om på de danske veje. Vi tester i gennemsnit fire biler om ugen og kører som regel omkring 500 kilometer i hver for at give et godt indtryk af, hvordan bilen fungerer i det daglige. Når der kommer nye modeller, er vi med på presseture rundt omkring – mest i Europa. Faktisk rejser vi mere end rejseredaktionen, men vore ture handler om nye biler, derfor går det meste af tiden med at vente i lufthavne, sidde i flyet, køre rundt i bilerne, gå til pressemøde, sove, stå op og køre igen og så vende næsen hjemad.

Kan det overhovedet lade sig gøre, tager vi endagsture, hvor vi kommer med en tidlig flyafgang om morgenen og vender hjem igen sent om aftenen. Ellers er turene som regel ud den ene dag og hjem igen næste dag.

Det skal ingen synes er hårdt, for der er masser af gode oplevelser undervejs, når vi typisk kører rundt i Sydeuropas ofte smukke, bjergrige egne. En gang imellem får vi også lov til at give den gas på racerbaner, og selvom det oftest er gadebiler, så er det absolut anbefalelsesværdigt.

Meget andet end at køre bil

Vi ved efterhånden det meste om biler, og en af de vigtige ting for os er simpelthen at køre så mange modelvarianter som overhovedet muligt, for det er det, der gør det muligt for os hurtigt at sammenligne en ny model, dels med tidligere, men også med konkurrenterne.

Men biluniverset er meget andet end at køre bil. Det handler også om de ting, der omgiver biler – lige fra bilkøb over forsikringer og finansiering til egentlige økonomiske analyser af bilejerskabet. Hertil kommer barnestole, sikkerhed og dæk. Bilkøberne har flyttet sig meget i Danmark gennem de senere år. Krisestemningen har fået danskerne til at få en meget højere grad af økonomisk bevidsthed i forhold til bilforbrug, og det har betydet, at der sælges flest biler i mikroklassen. Samtidig har konkurrencen været så skarp, at det, der var det bedste til prisen for en måned siden, ikke længere er det.