For femte år i træk udgiver BT det officielle Tour de France-magasin. Denne gang med større fokus på doping

BT Sportens særdeles cykelsportsentusiastiske journalister samt TV2 Sportens ditto har endnu en gang produceret det officielle Tour de France-magasin med holdbeskrivelser, kort, historie, interview, analyser og meget mere, der giver det fulde overblik over Tour’en 2013.

Udover at være et samarbejde mellem BT og TV2, så har også den anerkendte franske sportsavis L’Equipe bidraget med holdbeskrivelser og kort til magasinet, der er det eneste officielle af sin slags på dansk. Derfor er det også med stolthed, at BT sammen med TV2 kan lægge navn til magasinet igen i år.

- Vi er meget tilfredse med resultatet, som er lavet mellem to redaktioner, der er meget glade for cykelsport. Når man tænker på Tour de France i tv, tænker man TV2, og mens man gerne skulle tænke på BT som Danmarks Tour-avis, siger BTs sportschef Jacob Staehelin, der er redaktør på Tour de France-magasinet.

Netop udkommet

Magasinet er netop udkommet hos 2.800 forhandlere i hele Danmark, mens arbejdet bag har stået på i flere måneder. Et magasin, der i anledning af, at Tour de France afholdes for 100. gang, er udvidet til 180 siders cykelnørderi.

Og netop for at fejre Tour de France nummer 100 er magasinet blevet tilført historiske anekdoter om Tour de France gennem tiden, men også cykelsportens helt store sorteper, doping, har fået en mere fremtrædende plads i Tour-magasinet end nogensinde.

- Der er sket meget i professionel cykelsport siden sidste år – bl.a. har Lance Armstrong fået frataget sine syv Tour-sejre, og Michael Rasmussen har indrømmet, at han var dopet, da han var tæt på at vinde i 2007. Derfor skriver vi mere om doping end nogensinde, siger Jacob Staehelin og fortæller om de overvejelser, der ligger til grund for, at doping har fået spalteplads i magasinet.

Vi er ikke naive

- Vi er fascinerede af Tour de France, men vi er ikke naive. Derfor er det skrevet med en kritisk begejstring, for doping fylder bare mere nu. Det ville være helt skørt at lave et magasin uden de problemstillinger, doping skaber i cykelsporten, siger han.

Jacob Staehelin kalder derfor magasinet en ’blandet størrelse’, som han håber, læserne vil tage godt imod.

- Vi har et stort og trofast publikum, som går meget op i cykling, og derfor har vi også anstrengt os for at lave noget, de vil synes er godt og holdbart, og som forhåbentlig er Danmarks bedste bud på et kompetent og fyldestgørende Tour-magasin.