Når danskerne vågner op med tømmermænd nytårsdag, er det blevet endnu dyrere at se tv. Stort set alle tv-udbydere hæver priserne på deres tv-pakker ved årsskiftet – enkelte med op til hele 25 procent.

Det viser et ny undersøgelse, den uvildige prissammenligning Samlino.dk har udarbejdet. De har sammenlignet priserne på over 40 af de mest solgte tv-pakker i Danmark, og stort set alle bliver dyrere om kort tid.

Champions League-fodbold og populært reality-tv er bl.a. en af forklaringerne på de højere priser, lyder det fra Mikkel Zimakoff, der er marketingchef i Samlino.dk.

»Vi ser nogle helt vilde priser på sportsrettigheder, som vi aldrig har set før. Rettighederne bliver budt op, så rettighedshaverne, der ligger inde med Champions League og andre sportsbegivenheder, kan tage væsentligt mere for deres produkter end tidligere,« forklarer han.

Regningen for de dyre fodboldkampe havner hos forbrugerne, som nu må betale mere for deres samlede tv-pakke. Prisstigningerne berører altså også de forbrugere, der hellere vil se maling tørre end sport.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele artiklen. Stort set alle tv-pakker bliver dyrere fra nytår, viser en omfattende gennemgang af over 40 tv-pakker. Vi giver dig hele listen med før- og efter priserne her.


Stort set alle tv-pakker bliver dyrere fra nytår, viser en omfattende gennemgang af over 40 tv-pakker.

Når danskerne vågner op med tømmermænd nytårsdag, er det blevet endnu dyrere at se tv. Stort set alle tv-udbydere hæver priserne på deres tv-pakker ved årsskiftet – enkelte med op til hele 25 procent.

Det viser et ny undersøgelse, den uvildige prissammenligning Samlino.dk har udarbejdet. De har sammenlignet priserne på over 40 af de mest solgte tv-pakker i Danmark, og stort set alle bliver dyrere om kort tid.

Champions League-fodbold og populært reality-tv er bl.a. en af forklaringerne på de højere priser, lyder det fra Mikkel Zimakoff, der er marketingchef i Samlino.dk.

»Vi ser nogle helt vilde priser på sportsrettigheder, som vi aldrig har set før. Rettighederne bliver budt op, så rettighedshaverne, der ligger inde med Champions League og andre sportsbegivenheder, kan tage væsentligt mere for deres produkter end tidligere,« forklarer han.

Regningen for de dyre fodboldkampe havner hos forbrugerne, som nu må betale mere for deres samlede tv-pakke. Prisstigningerne berører altså også de forbrugere, der hellere vil se maling tørre end sport.

Små tv-pakker stiger mest

Abonnementet Boxer Flex ligger på en klar førsteplads på prislisten og bliver 25 procent dyrere om måneden – fra 79 kroner til 99 kroner. Det betyder, at man fra januar skal lægge 1.188 kroner om året. Til gengæld har man med Boxer Flex selv mulighed for at sammensætte sin tv-pakke.

Stofas mellem og lille tv-pakke ligger hhv. nummer tre og fire på prislisten. Og det overrasker Mikkel Zimakoff, fordi de har færre af de helt dyre kanaler.

»Det er lidt overraskende, at prisen for Stofas mellempakke stiger med over 16 procent, hvilket er meget. Jeg ved, at pakken har fået tilføjet TV3+, og det trækker prisen op, fordi kanalen viser Champions League. Generelt er det de små pakker, der procentvis stiger mest, « fortæller Mikkel Zimakoff.

Netflix lokker kunder til

Tv-udbyderne har en tendens til ofte at bytte rundt på kanalerne i tv-pakkerne, og det gør det uigennemskueligt for forbrugerne, mener Mikkel Zimakoff. Som forbruger skal man gøre op med sig selv, om den prisstigning, man får, giver værdi for en. For vil man gå på kompromis med en prisstigning for til gengæld at få en tv-kanal, man ønsker sig.

I løbet af de seneste to til tre år, har tv-udbyderne oplevet et faldende antal kunder. Det er også en væsentlig årsag til, at priserne hos de kunder, der er tilbage, fortsætter med at stige. Omkostningerne skal altså lægges ud til færre kunder, og det kan mærkes.

»I takt med at streamingtjenester som Netflix bliver mere og mere populære, vil kundegrundlaget for tv-udbyderne naturligt nok falde. Det er en udvikling, der er svær at undgå,« slår Mikkel Zimakoff fast.