Der er hård priskrig blandt lavprisselskaberne, og det kommer generelt forbrugerne til gode i form af billigere flybilletter.

Men samtidig er det at købe en flybillet blevet en jungle af forskellige gebyrfælder og tilkøbsmuligheder, som gør det sværere at sammenligne og gennemskue priserne.

Det viser en opgørelse over en række af de største flyselskabers gebyrer, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget.

Listen over mere eller mindre kreative påfund er efterhånden lang: F.eks. favoritsæde-gebyr, check-in-gebyr, navneændringsgebyr, eller gebyr for at indtjekke bagage i lufthavnen. Det gør det ikke nemmere, at priserne ofte varierer alt efter høj- og lavsæson, transportlængde og placering i flyet.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS og se hvor meget at udvalgte flyselskaber tager i gebyr på blandt andet håndbagage, overvægt, kreditkort-gebyr, Wi-fi og booking-gebyr.

Det får du:

  • Artikel:  Pas på flyselskabernes gebyrfælder
  • Grafik: Liste over flygebyrer
  • Flyselskaber: Derfor kræver vi gebyrer

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Der er hård priskrig blandt lavprisselskaberne, og det kommer generelt forbrugerne til gode i form af billigere flybilletter.

Men samtidig er det at købe en flybillet blevet en jungle af forskellige gebyrfælder og tilkøbsmuligheder, som gør det sværere at sammenligne og gennemskue priserne.

Det viser en opgørelse over en række af de største flyselskabers gebyrer, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget.

Listen over mere eller mindre kreative påfund er efterhånden lang: F.eks. favoritsæde-gebyr, check-in-gebyr, navneændringsgebyr, eller gebyr for at indtjekke bagage i lufthavnen. Det gør det ikke nemmere, at priserne ofte varierer alt efter høj- og lavsæson, transportlængde og placering i flyet.

Og hvis du har lavet en fejl, da du købte billetten på computeren, kan det hurtigt blive en dyr affære at få det ændret i lufthavnen. Hos Ryanair koster det eksempelvis 1.177 kr. at ændre en tastefejl i navnet, og hvis du ikke har fået bestilt bagage-indtjekning hjemmefra, må du af med op til 405 kroner ekstra ved skranken.

Forvirrende marked

Det er blevet mere forvirrende at købe flyrejser end nogensinde før, mener Ole Stouby, der er direktør hos travelmarket.dk:

»Det handler om at fremstå så billig som muligt ved første blik, men det er en jungle, og man skal se sig godt for. Den første pris, du ser, er i de fleste tilfælde ikke den endelige,« siger han til medlemsmagasinet Forbrugerrådet Tænk.

Han har set flere eksempler på, at flyrejser, der ved første øjekast ser billige ud, reelt ligger i den dyre ende, når ekstra ydelser og gebyrer er regnet med.

Portaler viser forkert

Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, mener overordnet, at konkurrencen blandt lavprisselskaberne er godt for forbrugerne. Men der er god grund til at være omhyggelig, når man bestiller billetter, understreger han:

»Man kan ikke regne med de priser, man finder på rejse-portaler, for man er nødt til at gå igennem hele købsprocessen, hvis man vil finde den reelle pris. Og når man så har indtastet det hele, gider man måske ikke lave det om. Dermed får man billetten på et forkert grundlag,« siger han.

Forretningsmodellen med meget billige billetter kombineret med høje service-gebyrer blev oprindeligt indført af Ryanair, der ville tage kampen op mod busforbindelser og privatbilisme, forklarer Tor W. Andreassen, der er professor i serviceinnovation ved Norges Handelshøjskole.

»Det er en forretningsmodel, der er baseret på ekstrem effektivitet og minimalt med service, hvor det langt hen ad vejen handler om at få kunderne til at løse store dele af arbejdsopgaverne samt at prissætte hvert enkelt element af flytjenesten.«

FLYSELSKABER: DERFOR KRÆVER VI GEBYRER

 

Norwegian

De rejsende skal have frihed til at vælge, hvad de har brug for, og hvad de ikke har brug for. Hvorfor købe en dyrere billet med indtjekket bagage eller mad inkluderet i prisen, hvis man kun medbringer håndbagage, har sin egen sandwich med om bord eller ikke ønsker at spise? Derfor tilbyder vi en lav billetpris med mulighed for tilvalg

Daniel Kirchhoff, informationschef

Ryanair

Vores motto er ’Low Fares Made Simple’, og det står vi ved. Alle vores tillægsydelser som indtjekket bagage og sædevalg er valgfrie. Priserne varierer på grund af de øgede omkostninger til lufthavnsfaciliteter og personale i højsæsonen. Alle vores gebyrer og tillægspriser kan ses i en samlet liste på www.ryanair.dk

Hans Jørgen Elnæs, salgs- og marketingchef

EasyJet

Vores gebyrpolitik fremgår klart af vores vilkår og betingelser. Vi mener, at vores politik giver passagererne mulighed for at foretage ændringer uden at skulle miste reservationen helt og betale for en ny billet

Katie Kershaw, PR-manager

SAS

Vi har oplevet, at kunderne efterspørger en flybillet uden bagage og har derfor lanceret Go Light på visse strækninger. Når vi tilbyder en bagagefri billet, skal vi også tilbyde, at kunderne kan tilkøbe bagage. Det anser vi ikke for et gebyr, men for et tillægsprodukt. Hvis man på forhånd ved, at man vil rejse med bagage, anbefaler vi, at kunderne i stedet vælger billettypen Go, som er inklusive bagage

Trine Kromann-Mikkelsen, kommunikationschef